24 april 2009

Turkey on the run--Kalkon på rymmen


På cykelturen i går kväll , stötte vi på denna rymling. Man blir ju lite förvånad när man upptäcker en sådan på promenad. Efter lite efterforskning till en ägare så blev den fasttagen och buren tillbaks där den hörde hemma.












Som tack för hjälpen fick vi dessa stora ägg. De två i mitten som är lite prickiga är kalkonägg från rymlingen.De fyra övriga är gåsägg. Så nu blir det baka av.




Ett ägg är ungefär som ett och ett halvt normalt hönsägg och det har en större gula så sockerkakan blir gulare än vanligt enligt den som äger fåglarna. Det skall bli roligt att prova.



More pictures you´ll find here Camera Critters



14 kommentarer :

  1. Oj, man hade nog blivit lite snopen om man hade mött en sån på promenaden! =)
    Men kul att få prova en annan sorts ägg.

    Ha en trevlig helg
    /Helen

    SvaraRadera
  2. Det var ju en fin belöning. Ha det bra//Britt

    SvaraRadera
  3. Vilket lustigt möte på cykelturen ;)
    Skönt att den fann sin ägare i varje fall och du fick äggen till söndagskakan ;)
    Ha en trevlig helg! /Bea

    SvaraRadera
  4. Inte varje dag man möter en kalkon:)

    SvaraRadera
  5. Lovely turkey.... I wish I could rear some.... ~ bangchik

    SvaraRadera
  6. Förstår att ägarna var glada över att ni hittade honom/henne...Nej, sånt händer inte varje dag ;)
    Ha en skön lördag!

    SvaraRadera
  7. Det är inte var dag man ser en Kalkon, jag fotade en fasan hane och plötslig där genom kamera linsen upptäckte jag att där även var en hona - tänk vad komoflerade dom är.

    Din sky bild har du kört den genom något filter den är så himla härligt blå?

    /MB

    SvaraRadera
  8. Ja jag skulle nog ha tittat 3 gånger...minst .. innan jag hade fattat vad det var :) för inte förväntar man sig att se en sån ute i naturen:D
    Idag skall jag ut igen .. jag kom på att jag har inte ett enda kort på en blåsippa..skandal . så nu måste jag ut och leta:)
    ha en bra dag kram

    SvaraRadera
  9. Snopen blev man nog om man mötte
    dessa fåglar.
    Vilken sockerkaka de måste bli av
    dessa ägg.
    Ha det.
    Lilian

    SvaraRadera
  10. Det var ju en trevlig överraskining att möta en sådan bjässe! Äggena är fantastiska! Jag hade en lite tokig pappa som ville prova på allt möjligt, så på vårt sommarställe har jag skött kalkoner, ankor, gäss, fasaner och vaktlar förutom de sedvanliga hönorna förstås! Och det bara i fågelväg....! Söndagshälsningar Mimi

    SvaraRadera
  11. Ja, jösses, då hade man nog blivit snopen! Vad spännande att testa andra ägg. Ha en fin söndag. /Anette

    SvaraRadera
  12. Snygga fåglar värper snygga ägg! Kalkoner är imponerande, jag tror man ska ha lite respekt för dom. Hoppas kakan blev god!

    SvaraRadera
  13. Du for en festlig historie! Tenk å treffe en kalkun midt på gaten!
    Det var en fin belønning dere fikk! Du blir jo nødt til å legge ut foto av kaken når du har bakt den!

    SvaraRadera
  14. Spännande möte och fin belöning.
    Hoppas kakan blev god.
    Birgitta

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62