17 maj 2009

Todays flower------Varigerat


Haquetia epipactis. Varigerad gullflocka är ett nyinköp .Jättefin planta som jag köpte av Eva.
Hoppas nu att den stortrivs hos mig som den enfärgade gröna gör som jag köpte för två år sedan. Den har nu ochså börjat visa sig i rabatten.



En lite annorlunda Bergenia Toby Andrews . Den har varigerade blad och den får lite mörkare rosa blommor. Den blommar på hösten hos mig. Den vanliga Bergenian som får rosa blom. Den blommar i juni och En vit sort blommar nu.
Växter med varigerade blad är ju så dekorativ fast de inte blommar.

My flowers today are some of my varigated plants.
More flower you´ll find here

11 kommentarer :

  1. Vackra blad är också eftersträvansvärt i rabatterna.
    Oj, vad det finns mycket "vill ha" växter.
    Vilken lycka att man kan drömma, hoppas och förvänta sig några nykomlingar i rabatterna under planteringssäsongen också :)
    Ha det gott! /Bea

    SvaraRadera
  2. Desse blir vakre i rabbaten :)
    Alltid kjekt med noko nytt.

    SvaraRadera
  3. De blir nok flotte i rabatten ja! Men jeg ble litt forvirret over den siste, trodde det var noe vi her kaller "Isrose" - det ligner på bladene. Rosene er bitte små, og vokser i klaser oppover en lang stengel. Har bilder av den, kanskje jeg skal legge dem ut...:)

    SvaraRadera
  4. Lovely fresh green leaves. And I have to say that the wooden label in the top picture is a really nice idea!

    SvaraRadera
  5. Jättefina! Var. bergenia fanns på bakluckeloppisen i Surte...
    men pengarna tog slut!
    Jag hör av mig via mail...
    Ha´t himla gôtt bland blommor o blader
    Nina

    SvaraRadera
  6. The first photo looks like strawberry!I love varigated foliage..it adds interest to plants!
    Happy TF!

    SvaraRadera
  7. Strawberry....
    Jaa, vacker i alla fal.

    SvaraRadera
  8. Great pictures of varigated plants!!
    The first plant is unknown to me!!nHaquetia epipactis"
    with bright yellow flowers over cream and green. Love the variegated foliage on this rare woodland species.
    Available in Canada?? Have to search for it.
    Thank you for sharing!!
    Kram Gisela

    SvaraRadera
  9. Jag har den vanliga sorten och har haft den i många år men den förökar sig inte. Tror den borde flyttas för att trivas.Ha det bra//Britt

    SvaraRadera
  10. Thank you for sharing lovely photos of your variegated plants. Planting season has begun, how wonderful!

    SvaraRadera
  11. Hi Gunilla

    Wonderful flowers!
    Thanks for posting for TODAY´S FLOWERS.

    Luiz

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62