11 maj 2009

We start at the gate-----Vi startar vid grinden

Ja nu börjar trädgårdsarbetet. Som ni ser så är det mycket som jag har haft täckt i vinter för det är ju inte bara kölden som ställer till det utan även djuren som kommer in och är på födosök. Vi har försökt stänga ute så mycket som möjligt. Runt buskarna har vi hönsnät,men en del har haren fått tag på iallafall och så upptäcker man att ja visst ja den glömde jag att sätta nät runt.

Här ser det väldigt dött ut men snart så. I mitten skall de komma upp en rosa Löjtnantshjärta som är rätt så stor och runt den så täcks marken av Myskmadra. I nedre hörnet är det en Lungört som visar sig.

Blodörten har klarat sig från att bli uppäten.Snart så kommer den insvept i sin gröna kappa. En fantastisk växt som jag fasineras av varje vår, helt otroligt. Denna är en enkelblommande och den i dubbelt har ochså klarat sig.



En mörkt röd julros har börjat visa sig.


Corutosa Matthioli. Har börjat titta upp med sina mjuka blad. Denna har vitblommande små klockor, jag har även den i cerisrosa. Blommar rikligt.
Jag skall försöka ta fler bilder framöver så att jag kan visa hur det fortskrider med växtligheten i vår trädgård. Men det är endast på helgerna som vi är där ute på sommarstället.
Jämför gärna med tidigare bilder från trädgården.



14 kommentarer :

  1. Visst är det härligt när det börja skjuta upp knoppar från jorden! Man ställer sig nästa i honör och säger; välkommen!
    Blodört har jag förälskat mig i år och skall köpa mig en bit rot, de är så himla söta!! Men attans dyra..... men vad gör man inte för att njuta av vackra blommor :) Så ni har besök av växtätare ni med? Ja, de hör ju till naturen men behöver väl inte gå in i trädgårarna.... Ha en bra dag, 8`)

    SvaraRadera
  2. Det är underbart när det börjar spira i planteringarna. Växtätare måste vara ett gissel! Det är jag lyckligt befriad ifrån, men kan ju tänka mig hur ledsamt det är att få allt uppätet. Ska bli intressant att få se mer av din trädgård =) Ha det gott / gittan

    SvaraRadera
  3. Avis blir jag, både min blodört och min röda julros har dött i vinter. fint att det drar igång hos dig.

    SvaraRadera
  4. Vad mycket härliga knoppar du har fotat. Julrosen verkar att ha en helt underbar färg och den ser ut att trivas jätte bra. Tänk vad det spirar i naturen nu, så jag hoppas att du hinner med att njuta av allt som gror och växer-
    Kram Marie:)

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig tid du har framför dig! Det är så ljuvligt att gå omkring och kika i trädgården och se vad som händer. Du förstår att jag längtar hem till min i Sverige den här tiden även om jag är omgiven av gröna och vackra växter här...
    Bladet på min bild är nog naturligt håligt. Jag tror att det kan vara någon variant av Monstera. Den slingrar i ett träd i nästa kvarter.
    Må så gott!
    Kram Ninni

    SvaraRadera
  6. Men vad härligt att det börjar hända lite saker hos dig! Tråkigt när det blir uppätet förstås. Harar har jag inte haft så mycket problem med däremot rådjur. Till slut tog jag bort det som de alltid åt av och då blev det bättre. Nu ser jag nästan aldrig något avätet.Dom gillar ju inte lavendel som tur är *ler*. Ska blir kul att se när det börjar blomma ordentligt. /Anette

    SvaraRadera
  7. Det er så spennende å følge med på alt som popper opp. Både i egne og i andres bed :)

    SvaraRadera
  8. Fina bilder från din trädgård!

    SvaraRadera
  9. Den lilla Cortosa Matthioli var en fin bekantskap.... har den nåt svenskt namn? Googlade o såg att den är så fin i blommen....
    Ha´t himla gôtt bland vårblomstren
    Nina

    SvaraRadera
  10. Looks as if everything is going to sprout at a great rate now - it'll be interesting to see your photos as it does.

    Did I understand enough Swedish to read that during the winter you'd had animals coming in to the garden looking for food?

    SvaraRadera
  11. Fint att våren har letat upp sig till dig ;O)
    Visst hälsar man varje växt hjärtligt välkommen.
    Soliga hälsningar från Skåne,
    Petra

    SvaraRadera
  12. Det händer grejer hos dig, vad fint och fina bilder du tagit. Vi har klarat odd från hungriga djur i år, förra året var det massor med sork så mycket blev ätet på. Gillar backsippans lrviga fjun.

    Hälsningar
    Ingela

    SvaraRadera
  13. Vilken härlig tid du har framför dig. Här har blodörten blommat över för länge sedan.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62