9 december 2009

Cakes----Kakrecept


Kakorna smälter i munnen ock jag måste bara baka dessa till julen varje år.
I år blev det dubbel sats. Riktiga godbitar.
Jag tänkte att någon kanske vill prova detta recept också
KULLAKAKOR.
2 hg margarin
2 tsk vaniljsocker
2 äggulor
1,5 dl socker
4 dl vetemjöl
Maräng.
2äggvitor
2 dl strösocker
1 hg malda nötkärnor
Pappersformar.
Arbeta ihop alla ingredienserna till en deg, som formas till en rulle.
Sätt ugnen på 150 grader
Plocka ut 20 - 25 pappersformar lägg på en plåt,(Pappers formar till bullar). Om du tar små pappersformar så blir det dubbelt så många. Det har jag tagit, se bild.
Skär rullen i bitar som läggs i formarna.
Vispa äggvita och socker till hårt skum blanda ner de malda nötkärnorna ock klicka smeten ovanpå degen i formarna.
Grädda i mitten av ugnen 30 - 40 min.
De har en strykande åtgång.

10 kommentarer :

  1. Verkar som en riktig mumselimumskaka. Kanske att jag får tid någon dag i nästa vecka för lite julbak.
    Såg en underbar bild på ett hav eller en sjö!
    Kram annika

    SvaraRadera
  2. Vilka smaskiga kakor. Dem måste jag baka till jul.
    Vilken fin bild du har härunder.
    Kramisar Birgitta

    SvaraRadera
  3. Låter jättemumsigt. Ska skriva av receptet i morgon. Nu är det dags för kudden!

    SvaraRadera
  4. Såg riktigt gott ut! O vilket snyggt kakfat ;-)
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  5. Något att testa.
    Ha det gott.

    SvaraRadera
  6. Hej!

    Det här är ett recept för mig! Inga krångliga ingredienser och jag som ÄLSKAR maräng!!!

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Vilka underbara kakor du har bakat, dem måste jag verkligen testa. Min man är ett riktigt kakmonster och äter nästan direkt ut frysen.
    Kram/Helen

    SvaraRadera
  8. Det låter gott. Jag har bakat lussekatter idag...

    SvaraRadera
  9. Kan nästan se på dem att de smälter i munnen.
    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  10. Det där verkar vara kakor för mig.
    Gillar maräng nämligen.
    Tack för recept.
    Kram
    Annika

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62