27 mars 2010

Bloggintervju---Annika Christensen--Naturliga Ting Trädgårdsblogg

Nu skall vi hälsa på hos Annika som har bloggen Naturliga Ting Trädgårdsblogg





Vilken är din hobby, hantverk eller stora intresse?


Min hobby är trädgård. Hantverk och intresse måste ju bli fotografering då jag inte är så himla händig precis.
Det bästa jag vet är de dagar då jag bara får vara hemma , vara i min trädgård.

Hur började du med det?


För tio år sedan köpte vi ett litet hus och en stor trädgård.
Vildvuxen sådan. Fast intresset fanns där innan men efter tolv år i Stockholm med lägenhet så var längtan stor.
Min farmor och farfar har gett mig intresset då de hade en stor trädgård där de tom. odlade vindruvor och gjorde eget vin.


Varifrån får du din inspiration?


Från andra trädgårds människor som har ett brinnande intresse för trädgård.
Jag ser ju en del fina trädgårddar eftersom jag jobbar som trädgårdsfotograf.
Bloggen såklart.
Bäst inspiration får jag när jag vilar i naturen..när jag bara är i lugn och ro.
Det måste jag göra för att få plats med allt jag ser.

Hur har din trädgård påverkat dig?


Min trädgård gjorde mig frisk efter en långtidssjukskrivning närmare bestämt ett och ett halvt år men jag gick inte tillbaka till mitt jobb som förskollärare utan som trädgårdsfotograf.


Jag lärde mig att fotografera i trädgården under den tid jag var som sjukast och efterhand så kunde jag ta mig utanför tomten.





Jag hämtar än idag kraft i trädgården för där kan jag bara vara mig själv.
Det spelar ingen roll hur jag ser ut i håret eller vad jag har på mig.





Har du någon utsmyckning, favoritplats i din trädgård som du vill visa?

Mitt växthus är min favoritplats.




Har du någon allmän trädgård som du besökt eller skulle vilja besöka som du kan ge tips om?


Jag väljer nog att tipsa om bloggen Trädgårdsdrömmars trädgård i Tranemo. http://www.tradgardsdrommar.com/
De brukar ha en öppen dag för allmänheten på sommaren.
De tar även emot trädgårdsföreningar.
De vann Årets Trädgård 2008 i Drömhem och Trädgård.




Vill du visa bilder på dina favoritväxter?

Allium var min första favorit nu är det nässlor för att det är så gott och nyttigt.

Fast nu har jag flera favoriter. Har kommit på att det säger jag om många växter.

---Ohh det är min favorit.



Fast om jag fick välja en växt att ta med till en öde ö så skulle det vara nässlor för den är så nyttig.



Vill du visa bild på den plats där du helst jobbar.?

Jag jobbar helst hemma tex. med olika sorters tema tex. frosttåliga växter ett uppdrag för Allt om Trädgård i nr 4. Såklart älskar jag att komma till andras trädgårdar men jag kan ta det lite lugnare när jag får vara hemma.





Har du skapat något nytt som du vill visa?

Boken "En lisa för själen" tillsammans med Eva Robild.

Hon har bloggen Med fingrarna i j(orden).
http://medfingrarnaijorden.blogspot.com








Vad har du pågång som du vill delge oss?


Jag kommer med ett frimärke och det är så stort för mig.

Jag som skaffade kamera 2004 och är helt självlärd är väldigt glad att få bidraga med en bild till ett frimärke som sedan N. Tamas har formgivit.


Jag skulle vilja passa på att tacka alla bloggare för fina kommentarer hos mig och för all uppmuntran och stöd. Alla där ute i Blogglandia känns som mina arbetskamrater som tittar in och säger hej. Eftersom jag jobbar så mycket själv så är det som att gå till fikarummet.

Fast nu när det våras så blir det svårt att hinna titta in till er alla./ Annika.

Tusen Tack Annika för att du ville svara på mina frågor och visa så fina bilder från din trädgård


Jag har känt dig sedan jag började blogga du var en bland de första som kom in på min blogg och har sedan varit en trogen bloggvän.
Kramen/Gunilla

24 kommentarer :

  1. Alltid kul att läsa om Annika, hon är en sån rar människa.
    Ha det gott, båda.

    SvaraRadera
  2. Vilken charm hon utstrålar. Det känns som om man känner Annika även om man aldrig har träffat henne...
    Jätte fint inlägg :)
    Ha en skön fortsättning på helgen!

    SvaraRadera
  3. Kul att läsa om Annika.
    Du är duktig Gunilla.

    Ha en mysig kväll

    SvaraRadera
  4. Hej Gunilla!
    Du är väl för himla duktig.
    Så bra det blev min vän.
    Jag minns så väl när vi bloggade första gångerna.
    Tack för att jag fick vara med bland dina intervjuer.
    Stor kram till dig
    Annika

    SvaraRadera
  5. Vilket hääärligt inlägg!!! Jag bara njuter av både bilder, text o tips på sidor att besöka! Tack!
    Kram Cilla

    SvaraRadera
  6. Andra gången jag hälsar på dig och får läsa denna mysiga intervju. Annika tillhör en av mina favoritbloggare. Du gör personliga intervjuer. Första gången jag var inne var när du intervjuade Gudrun.
    HA en bra helg.
    // Pella

    SvaraRadera
  7. Men kära någon vilken fantastisk intervju och vilken trädgård. Tänk vilken konstnär hon är.
    Härligt att lära känna personen bakom bloggen som jag gillar så mycket.

    Ha en fin söndag
    Kram Lena

    SvaraRadera
  8. Drömmer och längtar till vår och sommar!

    SvaraRadera
  9. Jätte trevligt och charmigt inlägg, med så fina bilder!!
    Ha en skön söndag / Margot

    SvaraRadera
  10. Så flott å lese! Vakre bilder og der var frimerket også :) Nydelig!

    SvaraRadera
  11. Underbart att läsa om hur trädgården kan läka en människa, och vilken tur att hon köpte sig en kamera. Härlig läsning.
    Elisabeth

    SvaraRadera
  12. Vad roligt med ditt reportage om Annika. Det var hennes härliga blogg som fick mig att starta en egen blogg :-)
    Kanonidé av dig att intervjua andra bloggare, det är du nog ensam om.
    Ha det gott. Ingela

    SvaraRadera
  13. How beautiful Gunilla dearest.
    Thank you for sharing.
    Enjoy the springtime.

    SvaraRadera
  14. Så kul att läsa om Annika såhär!!!
    Hon är en fantastisk fotograf!!!!
    En fantastisk med författarinna!!!
    Underbar och otroligt duktig föreläsare.
    Men det allra bästa med Annika är Människan Annika.
    Hon är äkta rakt igenom och en vän för livet.
    Älskar dig!!!!
    Carina och Ken

    SvaraRadera
  15. Håller med andra inlägg. En jätte trevlig ide med intervjuer!!!
    Nu kom man lite närmre Annika.
    Ha det gott

    SvaraRadera
  16. Kul idé med blogg intervjuerna.//Britt

    SvaraRadera
  17. Herlig innlegg med vakre bilder!!
    En nydelig påske ønskes deg!
    Klem!!

    SvaraRadera
  18. Härligt inlägg om en härlig människa! :o)
    Ha en finfin helg,
    Lydia

    SvaraRadera
  19. Jag gillar Annikas idé om att kontakten med bloggartjejerna motsvarar kafferasten på den tiden vi yrkesarbetade.Visst är det mysigt med vänner som aldrig tröttnar på pelargoner och lavendel och annat fint.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  20. Dejligt at læse - og få mere at vide om Annika, jeg følger også med hos hende - kram

    SvaraRadera
  21. Vad kul att du vill vara med, Välkommen! Så får vi hålla tummarna.
    Hoppas du får en bra start på veckan!
    Kram Pella

    SvaraRadera
  22. Så flotte bilder av blomster og hage med fuglekvitter i bakgrunnen! Blir helt imponert over hva enkelte får ut av sine grønne fingre;)
    Ha ei flott påske og klem fra meg;)

    SvaraRadera
  23. Hej Gunilla ett så trevligt inslag det här med dina intervjuer. Nu är det ju något konstigt för jag kan idag inte se några bilder varken på den här bloggen, andra eller ens på min egen men jag få återkomma för visst blir man nyfiken ;-)

    Kram Ingela

    SvaraRadera
  24. Jätte fin intervju Gunilla!

    Annika har kommit att bli en förebild för mig.

    Det var mycket roligt att få läsa detta! Och vilka bilder sen då!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62