14 mars 2010

Bloggintervju----Ögon känsliga för blått----Anni

Nu gör vi ett besök hos Anni som har bloggen "Ögon känsliga för blått".

Hon är en kreativ person som jobbar med glas.Och som älskar blått.



Vilken är din konst, hobby eller hantverk?

Konst: Glaset.
Jag har jobbat med blyinfattat glas i femton år och med ungsformat i elva år.


Hobby: Trädgården.

Både växter och rumsskapande.

Gillar detaljer som överraskar.Bryr mig inte lika mycket om ogräs. Det är inte den sortens paradträdgård som jag vill ha.

Varifrån får du din inspiration?

Inspirationskällorna finn överallt, i naturen, i musiken, på konserter, i ljussättningar, i arkitekturen.

Jag plockar små frön här och där och så ligger de och gror i huvudet tills de en dag blixtrar till som en självklarhet.





Har din trädgård eller naturen påverkat din konst?

Ja självklart. Både i färgkombinationer och former. Men också en viloplats där tankarna kan flyga fritt.


Vill du visa en bild från din verkstad?

Min atelje´byggdes innan jag köpte glasugnen, så det är väldigt trångt där inne.




Jag föredrar att stå utomhus, men den tiden av året är tyvärr lite för kort..





Vill du visa en bild på din favoritväxt?

Pioner och Blåregn, de senaste året har Blåregnet blommat fantastiskt.
Nu vill jag komplettera ett som blommar senare på året också





Har du någon bild på din konst i din trädgård som du vill visa?

Min fontän. Jag har gjort glasfaten och maken har monterat ihop allt.
Krukan är köpt.
Förra våren tog det tjugo sekunder efter det att den satts igång innan Blåmesarna kom för att bada. Snart är det dags igen.



Har du något favoritobjekt som du vill visa?

Ett stort blått fat som jag var väldigt nöjd med. Så stod det på en hylla i hallen när jag plötsligt hörde ett knäppande ljud.
Fatet sprack i två delar....


Har du tips på någon allmän trädgård som du besökt eller skulle vilja besöka?

Till Monets trädgård i Giverny har jag varit två gånger, Sissinghurst skulle jag gärna besöka, men en av mina favoriter som jag besökt flera gånger är Slottsträdgården i Arcen i Holland

Min egen trädgård visar jag en gång per år när den lokala villaägareföreningen anordnar "Öppna Trädgårdar", då kommer ungefär 150 glada besökare - det är väldigt roligt.



Tack Anni för att du ville dela med dig av din fina Glaskonst.
Och dina inspirerande bilder.
Ha en bra dag
Kramen/Gunilla
Vill du också dela med dig av din trädgård och din hobby. Maila mig. adress under ljusampel.

10 kommentarer :

  1. Underbart var det här inne! Så fint med blått.Älskar bilden med blåregnet längre ner...Kram Susanne

    SvaraRadera
  2. Trevlig läsning och visst är hon duktig Anni, att skapa vackra glas-alster och göra underbara collagen på sin blogg som innehåller enormt mycket för sinnet.
    Ha en fin dag! /Bea

    SvaraRadera
  3. Vilka vackra saker och bilder !! Jätteskoj att få se andras pyssel !
    Ha en fin dag ! Helen :0)

    SvaraRadera
  4. Det blå fatet är hur vackert som helst!
    Nu väntar jag på dina "Vårtecken"!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  5. Trevligt reportage. Så duktig hon är med glaset och blått är flott :)
    Kul också att småfåglarna gillar att bada i konstverket.
    Kram till dig Gunilla.

    SvaraRadera
  6. Så fina saker Anni gör... får gå in o kika på hennes hemsida.
    Fontänen skulle jag kunna tänka mig o göra nåt liknande i keramik.
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  7. Tack för detta inlägg inspirerande och intressant.
    Kram:)

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Vilken kul intervjuv. jag älskade hennes fontäm och det underbara blå fatet. Det är mycket vackert med glaskonst.
    Kram/Helen

    SvaraRadera
  9. Jag bara älskar glas konst, i alla former, precis som blåmesarna.
    Trevlig intervju, och rund vandrnig.
    Elisabeth

    SvaraRadera
  10. Oj, så goa kommentarer ni lämnat, jag blir alldeles rörd!

    Kram till dig, Gunilla! Vet du att min första docka när jag var liten (på stenåldern) hette Gunilla...

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62