21 mars 2010

Bloggintervju--Små droppar från Sveriges blötaste plats--Vittran

Nu gör vi ett besök hos "Vittran" som har bloggen Små droppar från Sveriges blötaste plats.


Vilken är din konst, hobby eller hantverk?
Mitt "måleri" är en avkoppling från vardagen. Jag målar akvarell, dekormålning på trä och krukor, glas och porslin. Det kan även bli lite målning med akrylfärg också.

Hur började du med det?
Det började i slutet av 90-talet med några kurser i dekormålning. På en av dessa kurser fick jag pröva på att måla porslin och glas. men för att kunna måla blommor så var akvarellmålning ett bra sätt.



Varifrån får du din inspiration?
Mest inspiration får jag från naturen och trädgården. Alla blommor är så vackra att jag önskade att jag kunde måla allt. Jag har massor med fotografier på blommor . Det finns alltid någon detalj att upptäcka på blommorna som man inte sett tidigare.



Har din trädgård eller naturen påverkat din konst?
Allt som har med växter att göra påverkar mig. jag övar och övar för att kunna måla av växterna bättre, helst ska jag måla lite varje dag.



Vill du visa en bild från din verkstad eller där du håller till?

Jag brukar sitta vid mitt skrivbord.Ibland när katterna kräver uppmärksamhet sitter jag vid köksbordet och brukar då ha en katt liggande bredvid på bordet.
Fast när jag målar glas och porslin så får de inte vara med.
Mitt skrivbord är ganska rörigt och överfullt, så ni får ta det som det ser ut.



Vill du visa bild på någon favoritväxt?


Vad svårt med favoritväxter. Alla växter är vackra var och en på sitt sätt. Tänk på våren när snödropparna blommar, det är helt underbart.


Luktärtorna blommade helt underbart i somras.Cupani började blomma redan vid midsommar och höll sedan på långt in på hösten. Här på bilden är det Mrs Collier.







Har du någon konst eller utsmyckning i din trädgård som du vill visa?


Den här glas/spelkulan hittade vi på vinden i det gamla gårdshuset.









Har du skapat något nytt som du vill visa?


Just nu håller jag på att öva mest så det blir små bilder i ett skissblock.




Har du några favoritobjekt som du vill visa?


Bokmärket med luktärtor, brevstället med de lilla soldattorpet och dessa två glas som jag målade i somras.














Har du någon allmän trädgård som du besökt eller skulle vilja besöka som du vill tipsa om?


Jag skulle vilja besöka Hampton Court igen, och en tur till San Michele på Capri skulle jag gärna vilja göra igen.


Tusen Tack för att du ställde upp och svarade på frågorna och vi fick lära känna dig lite bättre.Lycka till med ditt skapande.


Ha en riktigt fin dag

Kramen/Gunilla

11 kommentarer :

  1. Härligt jag hörde koltrasten sjunga så där fint igår....trädgårdstips?? I Sverige tycker jag DBV:s trädgård i Visby är blande de bättre :)Ronneby brunnspark är också rätt fin!

    SvaraRadera
  2. Så mye vakkert her i dag! Jeg riktig nyter bildene!! Klem fra bestemor;))

    SvaraRadera
  3. Kul med dina blogg intervjuer.
    Ha det gott:)

    SvaraRadera
  4. Härligt!!!!
    Vittran är en kär 'gammal' vän som jag känt sedan våra barn var små!
    Kul att läsa om din konst här fast den är finare i verkligheten tycker jag.
    Linda

    SvaraRadera
  5. Tack snälla du för kommentaren om mina tavlor.
    Ja brinner man för något så syns det kanske tills slut.
    Vilket härligt inlägg du gjort då. Åter en kreativ människa. Underbart.
    Ha en fin dag
    Kram Lena

    SvaraRadera
  6. Kika in på min blogg!!!!

    Kram Maud

    SvaraRadera
  7. Jag blir så avundsjuk...jag önskar så att jag kunde teckna och måla!Vilken vacker teckning av luktärter. Roligt att få se det!
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  8. Härligt med kreativiteten, och att få se andra hur de har det när dom "jobbar"

    SvaraRadera
  9. Vad duktig hon är på att måla! Jag äääälskar bilder av blommor och blir så imponerad av de som kan avbilda dem.
    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  10. Jätteintressant inlägg du gjort!
    Alltid trevligt att få se och läsa om vad andra gör!

    Ha en skön fortsättning på veckan! Roligt att du vill vara med och tävla hos mig :)

    Kramisar ;)

    SvaraRadera
  11. Kul läsning och en duktig konstnärinna!
    Kram / Bea

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62