4 mars 2010

Orchide skott








Lånad bild.


En av mina orchider har fått riktigt fina småskott . Det är en sort av Dendrobium.
Fina rötter har skotten fått så det verkar bra.
Jag hade plantan ute i somras på altanen för att den såg inget vidare ut, den fick vara där för att jag hade tänkt kasta den men den överlevde sommaren så jag tog in den och sedan började det växa ut flera små skott. Så jag tror att den gillade utelivet. Orchiden har jag haft i tre år och den har blommat om två gånger tidigare.



17 kommentarer :

  1. Å, så moro! Gratulerer med nye skudd på orkideen din :)

    SvaraRadera
  2. Jag har ett otal orkidéer, men bara de där lättskötta som säljs t o m i mataffärerna. Har köpt stora glaskrukor på IKEA och samplanterar dem tre och tre, på så sätt är det alltid någon som blommar.

    Raka motsatsen mot dig som förökar dina, med andra ord :-)

    Snart kommer våren!

    SvaraRadera
  3. Gratulerar till din frodiga orchdé och ge dig en award. Den finns att hämta hos mig Gunilla :-)

    SvaraRadera
  4. Du har något att hämta hos mig
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  5. Så fin den är orkidén och så bra att du inte kastade den. Nu ger den dig sitt tack för att du tog hand om den.
    Ha en bra dag.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Den der kommer nok til å bli vakker!
    Jeg skal jammen prøve å ha min ute litt til sommeren!! Ønsker deg en nydelig dag;)) Klem!

    SvaraRadera
  7. Den vita orkidén är ju helt underbar! Jag antar att det är en sådan du har, som slagit skott? Själv har jag 5 st orkidéer, som står och ser tråkiga ut, sätter inga skott och blommar inte. Får nog pröva ditt sätt, att sätta ut dem till sommaren. Hade du den i solen eller? Tack för tipset!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  8. Hej Gunilla
    Åh jag har nyss köpt nya orkidéer och blommorna börjar redan vissna. Vad gör jag för fel?
    Det spelar ingen roll om jag köper dyra i blomsteraffären eller billiga på Maxi...
    kram

    SvaraRadera
  9. Litet hej från mej till dej...
    Verkar lite klurigt att få igång en orkide'....Maria

    SvaraRadera
  10. Oj då...lyx att få orkide-bebisar...vilka fina vita blommar!

    SvaraRadera
  11. Lycka till med Bebisen!!
    JAg har haft,men inte lyckats hålla igång dem.Fick tom av en vän som skulle vara så lätta att fixa. Den stod inte länge på förrän den sa godbay. Hoppas du är duktigare.
    KRam Ninne

    SvaraRadera
  12. Hej!
    Titta in hos mig, jag har något till dig.
    Kram/Helen

    SvaraRadera
  13. Vad roligt att lyckas med orkidéer. Jag har också flera och delat plantor både med och utan framgång.

    SvaraRadera
  14. Vilken lycka o få orkidébebisar....
    Varje vår bestämmer jag mig för o hänga ut mina under äppleträdet till sommaren o var höst konstaterar jag att det inte blivit av ;-)
    Men i sommar ska dom ut!
    Ha det himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  15. Där har du något jag vill lära mig, orkideer är så lynniga. Är det mest lämpligt med delning på våren? Special jord? Hormoner? Vattning? ja allt vill jag veta...nu!

    SvaraRadera
  16. Hejsan ! vilken fin blogg du har !! Jätteskoj att du vill va med i min tävling !
    Ha en underbar dag !!
    Kram , Helen :0)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62