7 april 2010

En titt ute på sommarstället--vallmosådd

Vi var ut till sommarstället igår (Tisdag) och som ni ser så syns ingen barmark ännu. Under all snö så finns rabatterna. Jag undrar verkligen om jag har några där eller inte. Det är lite svårt ibland att tänka sig att det skall vara blommor och grönt där inom en snar framtid. Men det blir det förhoppningsvis.

Jag såg ett tv program för något år sedan, där trädgårdsmästaren strödde ut vallmofrön direkt på snön där han ville ha blommorna. Så jag sparade lite frön från ifjol och har nu strött ut dessa i snön på den plats där jag vill ha vallmon.
Jag brukar lämna någon kapsel som självsår sig men ibland tror jag att alla småfrön blir plantor . hundratals småplantor dyker upp här och där. Rensa rabatterna skall man ju men ibland kan det bli lite väl mycket.
Jag upplever att om vallmon självsår sig så blir plantorna kraftigare än då jag har förgrott dem.
Av en och samma frökapsel så blir det både fyllda och enkla blommor så naturen är lite nyckfull.

Ha en fortsatt fin dag. Vi har gråmulet idag ochså.

Kramen/Gunilla

26 kommentarer :

  1. Oj vad snö du har kvar! Hoppas att den snart smälter för dig! Jag funderar på en sak...när du strör ut vallmo så där på snön...äter inte fåglar och möss upp fröna?
    Ha en fin dag! / Irene

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag brukar göra på samma sätt, alltså strö ut fröna på snön där jag vill ha dem, tycker oxå att de blir mycke kraftigare än om man förodlar dem inomhus...
    visst försvinner säkert några frön in i gapet på hungriga djur men det må väl vara hänt...vallmoer blir det iallafall av flertalet frön som strös ut!
    Kram Ullis

    SvaraRadera
  3. Vad mycket snö! Vilket smart knep. Hälsn Mimi

    SvaraRadera
  4. Vilket bra tips, det måste jag prova.

    SvaraRadera
  5. Vilket bra tips! Mina små Vallmo-plantor ska få flytta ut i växthuset idag. De borde ju klara lite lägre temperatur nattetid , eller vad tror du?

    SvaraRadera
  6. Vilken vacker vinst !! Grattis !
    Va tufft att så direkt på snön ! Hoppas det blir många fina blommor !
    Ha en bra dag ! Helen :0)

    SvaraRadera
  7. Åh så mycket snö! Vilket bra knep att så vallmo på det sättet!! Måste pröva!:)
    Ha det bra / Margot

    SvaraRadera
  8. Dette er en lur måte å så valmuefrø på, jeg pleier å blande dem i litt jord og strø utover. Da er jeg sikker på at de ikke faller for tett. Det minner meg om at jeg må så mine snart! Takk for påminnelsen :)

    SvaraRadera
  9. Smart sätt att strö frön. Hoppas att de kommer upp där nu då.
    Har något till dig på min blogg.

    Kram

    SvaraRadera
  10. Tack snälla du för awarden,känner mig mycket hedrad.
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  11. Ska bli spännande att se om det blir några vallmo där, när snön är borta! Hoppas att du visar det?
    Men, oj, så mycket snö ni har fortfarande! Här är strålande sol och c:a 10° nu.
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  12. Det var inte dåligt med snö som ni har kvar. Hoppas att det smälter undan inom en snar framtid.
    Kul idé med att *så* fröna på snön, det borde ju gå bra om inte fåglarna har hunnit dit före och ätit upp dom.
    Kramar:)

    SvaraRadera
  13. Det där ska jag prova med. Har en dröss med frön som ligger här och väntar.
    Vit vallmo.

    Tack för ett bra tips.
    Kramen Synnöve.

    SvaraRadera
  14. En fördel att bo lite längre ner i sverige ser jag=) Tänk att ni har kvar snön än. Nu ser det plötsligt konstigt ut:)
    Kram

    SvaraRadera
  15. För sent hos mig. Ingen snö kvar och jag måste sätta igång med mina 27 fröpåsar.(och plantera om lika många pelargoner och fuchsior). Just nu har vi gäster så det får vänta några dagar till.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  16. Jag får nöjaa mig med att strö ut fröna på marken ;)))

    SvaraRadera
  17. Där var det full vinter fortfarande :) Nu vill vi gärna ha lite vår och barmark.
    Vallmofrön självsår sig relativt lätt och det blir ofta en alldeles för grön matta av dessa självsådda, men i gengäld gror de fort och ger tidigare blomning.
    Grattis till fina vinsten! Lyckost!
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  18. Spännande variant av vallmosådd! Det vill jag prova - nästa år. För nu jublar jag över att snön är väck!

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  19. Nämen vad intressant att 'strössla' vallmofröna direkt på snön. Det måste jag prova. Har ju massor av snö kvar fortfarande hos mig också....

    Ha' det gott!
    /Charlotte

    SvaraRadera
  20. Jag borde också slänga ut lite vallmofrö innan snön försvinner.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  21. Jaså, det var vallmofrön?? jag undra. Jag ska så mina i rabatten nu .Snön är borta, men det brukar gå bra direkt i rabatten också. Jag tackar än en gång. ska göra ett inlägg --snart-
    Kram så länge
    Ninne

    SvaraRadera
  22. Misströsta inte. Så ser det ut på "vårat" landställe också. massor med snö kvar.Mycket norrläge på nedre delen av tomten.
    Elisabeth

    SvaraRadera
  23. Så gjorde jag ett år också men inte vet jag om jag i misstag hackade upp dom små plantorna eller om dom inte börjde men mina lyckades inte men du har säkert bättre tur.

    Ha det bra
    Lotta

    SvaraRadera
  24. oj vad mycket snö ni har.Här har vi inte så mycket.Men det försvinner fort nu när det är plus grader och när solen tittar fram.Ha en bra dag.

    SvaraRadera
  25. Hej!
    Vad intressant med vallmofröna, ska bli spännande och följa och se om de tar sig. Spännande.
    Kram/Helen

    SvaraRadera
  26. Så fint sommersted du har! Så spennende måte og så valmuer på, det har jeg aldri hørt før. Blir spennende å se når de kommer opp.
    Ha en fin kveld.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62