15 april 2010

Nu börjar det bli trångt

Det börjar bli lite trångt på fönsterkarmen .
Pelargonierna en del av dom har fått flytta ut i det inglasade uterummet.
Men jag får hålla koll på temperaturen för än kan det bli kalla nätter. Då tar jag in krukorna , sedan får de vistas där på dagarna.
Orchiden har stora knoppar igen den blommade när jag köpte  den i Januari. Så här fick jag riktig valuta för pengarna.
Nu är det nog dags att kasta ut påskriset. För nu har det börjat bli musöron det.    En försmak av vad som komma skall. En ljuvlig tid.

Ha nu en riktigt fin dag
Kram till er alla/Gunilla

25 kommentarer :

  1. Det är ju ett vårtecken om något, när det börjar bli trångt på fönsterkarmen ;)) Visst är det en härligt tid som vi har framför oss!
    Önskar dig en skön dag!

    SvaraRadera
  2. Hej Gunilla!
    Visst är det en underbar tid. Man blir så lycklig.
    Nu ligger jag här i sängen och planerar, hela sängen är full av växtböcker, tidningar och kataloger + laptopen förstås. Har precis beställt växter från hortogreens.
    Tänk så mycket jobb vi trädgårds freaks lägger ner, kånka och bär, in och ut, kolla väder rapporter och så bara gläds man åt allt.
    Tänk också vilka miljövänner vi är ;D det blir mångfald bland smådjuren i naturen, humlor och andra pollinerande insekter trivs och frodas.
    Önskar dig en bra dag.

    SvaraRadera
  3. Oj, nej, har du sett musöron på björkarna! Vi har ännu snödrivor här och där! Men nog känns det att våren är i antågande ... åtminstone fåglarna meddelar det :)

    Skö dag till dig!
    Kram Vivan

    SvaraRadera
  4. Hos mig är det musöron på björkarna ute så jag har börjat klippa rosor ;)
    men det är frost på nätterna så inget får komma ut ännu.

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Vilket vackert fönster, du är så duktig på att sköta blommor. Visst är det härligt med våren och allt vad det innebär.
    Kram/Helen

    SvaraRadera
  6. Nä! Har du fortfarande så mycket snö!
    Men självklart ska du glädjas åt de små vårtecknena. Extra kul med nya knoppar på Orchidéen. Mina har inte blommat på evigheter. Ha en fin dag/ kram gittan

    SvaraRadera
  7. Visst är det ett angenämt jobb man skaffar sig så här på vårkanten med alla växter som måste ses om och flyttas och krukas om.
    //Camilla

    SvaraRadera
  8. Så många pelargoner du har! Har dom redan börjat blomma?
    Så duktig du är, som får orkidén att blomma om! Jag har 5 st som står här och vägrar blomma om. Hur gör du?
    Ha en bra dag, kram, Monica

    SvaraRadera
  9. There is little in this world more promising than a cluster of geraniums in the window.

    SvaraRadera
  10. På ett sätt så ska du vara tacksam att det är trångt, du har du ju lyckats med sådd och drivning av pelargonerna. Snart kan du ju ändå få satt allt ut. Här blev det inte stora farten på mina försök så det är inte direkt trängre än innan..

    SvaraRadera
  11. Vad roligt att du hittade till mig. Vilken fin blogg du har, nej vacker..
    Visst är orkideérna vackra blommor, så tacksamma och lätt skötta.

    Ha det gott
    Kram anna

    SvaraRadera
  12. Vackra blommor du har.Ja nu har våren kommit vi har haft underbara
    dagar med sol.Så då har jag passat på att fotat lite.Ha en bra dag.

    SvaraRadera
  13. Ja, man skall vara försiktig nu med nätterna, minus grader hr annonserats ...man får inte ha för bråttom!
    :)

    SvaraRadera
  14. Visst blir det lätt fullt..... Har fullt hus i växthuset och inga plantor är ännu omskolade..... Vet inte hur jag tänkte.....

    Här är det snö också i massor kvar, men det smälter i rasande takt nu och snödropparna blommar!

    Ha' det gott!
    /Charlotte

    SvaraRadera
  15. Visst är det trångt om plats nu för alla fröplantor och växter, alla vill ha solljus. Men vilken glädje vi får av dem hela sommaren. "Finns det hjärterum finns det stjärterum"....
    //Kram Anne-Lie

    SvaraRadera
  16. Vilka fina blom du har. JAg har satt mina Fuxhior i ny jord o SATT UT Dem på altan, ej glasad, men jag har varit ute nu o svept in dem i fiberduk. De är fulla m musöron så jag vill inte frosten ska ta dem. +17 gr. på dag o minus 2,5 i natt var det.Man måste pyssla dem.
    KRam Ninne

    SvaraRadera
  17. Ja, nu är det trångt verkligen på alla fönsterbräden, men det brukar ordna sig alltid med mera utrymme av ngn underlig anledning :)
    Spännande med knoppar, jag har en Orkidé som får en ny stängel och spänningen är olidlig.
    Ha det gott! /Bea

    SvaraRadera
  18. Har du så mycket snö?
    Ups...
    Mina pellisar mår inte bra kan jag säga. Dina ser mycket finare ut.
    Ha det gott och hoppas solen tar din snö.
    Kram
    annika

    SvaraRadera
  19. Kommer många kalla nätter ännu, tur man är van.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  20. Det var nästan sommartecken idag med pelargonerna. Härliga blommor1

    SvaraRadera
  21. Godmorgon!
    Du är allt en riktig "gulleplutt". När jag pratade med mitt barnbarn för ett tag sedan så var det det enda han sa och så skrattade han hela tiden emellan de orden.
    Kram till dig, ha en bra dag.
    Jag fortsätter från sängen idag med.

    SvaraRadera
  22. Hej!
    Kul att du besökte mig!Roligt med nya besökare=)Ja,trollskogen är verkligen spännande, kan tänka mig att barnen skulle tycka det vore skoj. Fin blogg du har, ska titta mer, på återseende....Trevlig helg!

    SvaraRadera
  23. Det är väl ett vårtecken om något när fönsterbrädena blir fulla av pelargoner. Känner igen din situation med att plocka in och ut blommor. Just nu är det några lådor på balkongen som åker ut och in.
    Trevlig helg, kramar:)

    SvaraRadera
  24. Hei!

    Så frodig og fine dine pelargoner er allerede. De får du glede av hele sommeren.
    Her på hobbyrommet begynner det å bli trangt om plassen. Hyggelig er det å stelle med alt som vokser og gror - snart skal de få komme ut.
    Jeg lufter noen roser som har overvintret i potter i boden.Fremdeles kan det være kaldt om natten.
    Ha en nydelig helg!:)

    SvaraRadera
  25. Svarer deg her goså jeg tilfelle du ikke ser svarer i bloggen min. Lavandula augustifolia 'Munsted' er temmelig herdig, du kan prøve å overvintre den ute. Gi den veldrenert jord og det luneste og mest solrike stedet i haven å vokse, så kan det lykkes i ganske høye herdighetssoner. Jeg blander minst 50% smågrus i jorden der lavedel skal plantes. De vil ha en tørr vokseplass og ikke noe særlig næring

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62