19 maj 2010

Nu knoppas det.


Denna växt är riktigt skir jag vet inte något namn på den.
Den har nog följt med någon planta som jag fått.
Den har spridigt sig så att det blivit en fin blommning bland bergstallarna vi har.
Nu har jag fått veta namnet på denna växt. Oxalis acetosella Harsyra.
Så här långt har syrenens knoppar kommit denna blir lila.
Häggmispeln knoppar har blivit riktigt stora så nu dröjer det nog inte så länge förrän busken blir alldelens vit.

Ha en fin dag här är det lite grått och fuktigt idag.
Kramen/Gunilla

19 kommentarer :

  1. Underbart. Våren/Sommaren har kommit till dig också. Idag har jag +17 grader redan på fm. helt ljuvligt. Hur är det med värmen hos dig?
    Kram Anne-Lie

    SvaraRadera
  2. Vilka underbara o våriga bilder du bjuder på....Jag har också såna små skira blommor på tomten men vet inte heller vad dom heter. Men ljuvliga är dom....Önskar dig en fin o skön onsdag! Kram Therese

    SvaraRadera
  3. You captured some really beautiful moments from nature!!

    Pixellicious Photos

    SvaraRadera
  4. Din växt är nog Harsyra...titta in hos Ruben...han hade ett inlägg om den.

    SvaraRadera
  5. Härligt med värmen som kommit äntligen! Fina vårbilder!
    Ha en skön dag!

    SvaraRadera
  6. Fin bild av harsyran! Jag såg igår under kvällspromenaden att harsyran börjat blomma här också. Det var riktigt vitt på vissa ställen. När jag såg din bild av syrenen, måste jag också gå och kolla våra syrener, och faktiskt - de har lika stora knoppar! Kan bli en tidig blomning i år.
    Önskar dig en trevlig onsdagskväll!

    SvaraRadera
  7. Här har naturen gått från svart till grönaste grönt på bara en vecka! Men termometern har visat mellan 20-28 grader hela veckan!
    Och så har åskvädren vattnat däremellan :)

    Härliga bilder du visar oss!
    Skön fortsättning av veckan!

    SvaraRadera
  8. Harsyra ja, det har man tuggat i sig en hel del i sina dagar, det går ju att äta. Vilken fin krona i förra inlägget!

    kram

    louise

    SvaraRadera
  9. Harsyra är både vackert och gott! Jag har också en liten trädgårdsvariant med gula blommor och lite rödaktiga blad som dyker upp överallt i rabatter och grönsaksland.

    Så fort det går nu! Vi har haft en fantastiskt ljum kväll med fåglelsång och doftande poetnarcisser. Tänk att vintern försvann till slut.

    SvaraRadera
  10. Nydelig! Vi kaller den gauksyre i Norge, og også gjøkesyre.. Jeg husker jeg spiste dem da jeg var barn, syntes de var så gode og syrlige :) Også noen vakre stemorer du har lenger ned her! :) Klem fra meg, og ha fine dager! :)

    SvaraRadera
  11. Jag visste inte för iår att harsyran hade så söta blomster, nu har jag tänkt 'knycka' en som växer i dungen utanför jobbet, som små violer nästan. Söt :)

    SvaraRadera
  12. Ja vilken underbar tid vi har nu när allt knoppas och grönskar!
    Ha en skön och solig dag!

    SvaraRadera
  13. Den är otroligt fin, harsyran!! Och din bild är så fin! Härlig färg på bladen!
    /Ruben

    SvaraRadera
  14. Härligt att våren och sommaren kommit till de flesta nu. Nu är det den finaste tiden fram till midsommar när allt börjar blomma.
    Jättefin bild av Harsyra.
    Ha en härlig dag.
    Kram Britt

    SvaraRadera
  15. Visst är det fantastiskt med naturen. Alla sinnen blir aktiverade. Doften när man kommer ut på morgonen och fåglarna och all grönska.

    SvaraRadera
  16. Hej vännen!
    Harsyra har vi här också, lite för mycket, den sprider sig.
    Visst är det skönt nu när livet spirar över allt.

    Ha det gott.

    SvaraRadera
  17. Du viser oss våren på et vakkert sett Gunilla! Ha en nydelig pinsehelg! Klem fra bestemor!

    SvaraRadera
  18. Kikar in o önskar dig en Trevlig o Skön Pingsthelg! Kram Therese

    SvaraRadera
  19. Vilka vackra vårbilder! Nu är ni nästan ikapp oss i södern...
    Kram, Monica

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62