12 maj 2010

Välkommen och Ovälkommen


Nu är igelkotten pågång den bor under vår bro och är och letar ätbart under bergstallarna som vi har framför ingången. Jag undrar om den äter av de nedtappade fågelfröna som finns där fågelbordet varit i vinter.
Denna familj Mufflonfår såg vi på grannens tomt när vi var ute på sommarstället i helgen. De gör väldigt stor skada i trädgårdarna. Det finns ungefär 15 individer men det kan vara många fler för nu har de fått lamm ochså.
Vi har ju inhägnat vår tomt så de kommer inte in men är de riktigt sugna på  något så kan de ju hoppa över.
Mufflonfåren är olagligt utsatta men det är ingen som vill kännas vid det, de kom för två somrar sedan och skall egentligen vara i hängn.
 De förökar sig ju ganska snabbt, i början fanns det 5-6 nu är det tredubbelt.
 De tillhör ju inte den Svenska vilda faunan.

Tusen Tack för att just Du tittar in jag blir så glad för din kommentar.
Nu är det Kristi Himmelsfärds dag i morgon och jag hoppas att du får en fin dag.


Vårkramar till er alla
Gunilla

30 kommentarer :

  1. Nyfiken vad som döljer sig bakom din rubrik idag ;-)
    ...igelkotten vilket gulligt djur och ett av våra äldsta. Vad jag vet så gillar de mask så de kan vi ju konkurrera om men om jag inte har fel ex även sniglar så att med tanke på mängden vitsippor indikerar många mördarsnigklar så får vi hoppas på att de blir mördade först. Ja, jag brukar utge mig för att vara djurvän men det finns undantag... Trevlig helg :-)

    SvaraRadera
  2. Igelkottar är väldigt söta. De enda djur jag har problem med är katter som bor runt omkring och har toalett i mina rabatter. Inte kul.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Nej, jag tycker det redan räcker med harar och rådjur!
    :)

    SvaraRadera
  4. Igelkottar finns inte just där jag bor, men de är söta och fick gärna bo under trappan hos mig också :)
    Mufflonfår? Har aldrig sett tidigare, är det tam boskap eller de vilda i naturen intill?
    Ha en skön helg du med! /Bea

    SvaraRadera
  5. Igelkottar skulle jag också gärna ha, men här har inte funnits sådana på mycket länge. Men mufflonfår... menar du alltså att de är vilda?? och går omkring var som helst???!!
    Önskar dig en trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Igelkotten skulle jag gärna välkomna i min trädgård, men inga får de förstör alldeles för mycket.
    Kram Anne-Lie

    SvaraRadera
  7. Mufflonfåren var väldigt fina att se på. Men jag vill nog inte ha dem i min trädgård. Inte på tallriken heller....

    Tigge Tagge Igelkott däremot hade gärna fått bo här.
    De är så söta.
    Pinnsvin, ja det heter så på norska har jag inte sett här alls...

    Ha en skön kväll och fin kristiflygare nu.
    Kram i åskvädret.

    SvaraRadera
  8. Va, finns det vilda mufflonfår??? Det hade jag ingen aning om! Konstiga djur ni har...
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  9. Mina föräldrar har haft mufflonfår i hägn fram till för några år sedan då de slutade av åldersskäl...Men det är knappast några rymlingar från Småland de djuren du har hos dig ;)

    SvaraRadera
  10. Djur är mysiga, egentligen alla sorter. Men när de börjar äta av trädgården och göra annan skada, är de inte så mysiga längre.....

    Trevlig helg!
    /Charlotte

    SvaraRadera
  11. Vilka spännande djur du har! Mufflonfår, inte visste jag att de finns förvildade. Det mest spännande jag har hittat idag var en kopparödla som låg under en timjanplanta och blev väldigt rädd när jag lyfte på plantan för att komma år lite ogräs.

    Igelkott står högst på min önskelista! De lär äta massor av sniglar, så här finns jobb för många igelkottar.

    Trevlig kristi himmelfärdshelg!

    SvaraRadera
  12. No hedgehogs nor moufflon here. Our big plant eaters are the moose. I have to spray everything outside the fence with Plantskydd so they don't eat it down to the nub. I suppose a big dog would solve that problem (but create others I'm sure!).

    Christine in Alaska

    SvaraRadera
  13. Næmmen, se søte pinnsvinet :) Så hedlig du er! Vi hadde pinnsvin i haven til barndomshjemmet mitt, det var farmor som fóret og 'passet på' dem. Etter at hun døde forsvant de. Her har jeg aldri sett et pinnsvin dessverre.

    Mufflonfår har jeg aldri hørt om. Så rart, er det noen som bare har etterlatt dem i fjor tror du og nå er de blitt ville?

    SvaraRadera
  14. Igelkotten är en varmt välkommen gäst även här. Men fåren, borde inte någon ta hand om dem eftersom de inte hör hemma här? Om man kontaktar naturskydds??? inte vet jag vad det kan heta men det borde ju ligga i någons intresse att de inte får härja och föröka sig fritt där de inte hör hemma.
    Trevlig helg / kram gittan

    SvaraRadera
  15. jag tycker också att kommunen skulle vara intresserad av att stoppa fåren, det kan ju bli som kanadagässen,vildsvinen....här har vi fått behålla tupanerna i år då rådjuren har minskat kraftigt i antal.

    SvaraRadera
  16. Mufflonfår, har aldrig hört namnet ens tänk vad lite man vet ändå.
    Ja det är inte kul när det förstörs saker i trädgården samtidigt som det är synd att man måste gärda in allt. Jag skullm nog också välja att gärda in annars skulle jag bli så arg om de ätit upp mina växter.
    Jag önskar dig en skön helgdag nu
    Kram Lena

    SvaraRadera
  17. Vi har också en igelkott hos oss i min lilla trädgård. Trevligt tycker jag! Dina andra besökare är jag glad att jag slipper!
    Ha en riktigt skön långhelg önskar
    Växthusmadam

    SvaraRadera
  18. For noen vakre dyr både velkomne og uvelkomne!!
    Lit trasig det der med å sette ut dyr i naturen som opprinnelig ikke har tilhold fra gammelt av!! Ha en nydelig helg!! Klem!

    SvaraRadera
  19. Mufflonfår, så exotiskt. Kanske dom inte borde vara där hos dig, men fina är dom :)

    SvaraRadera
  20. Mufflonfår??? Visste jag inte att dom sprang runt sådär o förstörde. Trodde att vi som har vildsvin runt kröken hade det värst. Tyckte först annars det kunde verka kul med Mufflon men om du säger att dom förstör så vill man ju attans inte ha dom.
    Igelkotten är en annan typ. Han gillar vi. /Knatten

    SvaraRadera
  21. Längesedan jag sett någon igelkotte, fast nog finns dom här!
    Mufflonfår har jag däremot inte hört talas om tidigare ... synd att dom förstör trädgårdar :/

    Ha en finfin helg!
    Kram!

    SvaraRadera
  22. Hej Gunilla!

    Gulligt med kotten, de lär äta sniglar och det är ju bra.
    Så tråkigt med fåren, även om de var fina. Som trädgårdsälskare så vill man ju inte ha objudna gäster som förstör.

    Önskar dig en fin helg
    Krameli kram

    SvaraRadera
  23. Vad roligt att få fota så fina djur och dom verkar inte vara rädda för kameran.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  24. Mufflonfår som förvildat sig. Hujedamej........hoppas dom stannar där i norr ;-). Vi är så "nöjda" med vildsvinen.....
    Igelkottar är ju alltid roligt att ha i trädgården. Har man igelkottar så har man inga ormar sägs det ju och det gillar jag!

    Trevlig helg. /Anette

    SvaraRadera
  25. Till det godaste jag någonsin har ätit hör mufflonkött. Det fanns ett förvildat bestånd i Sörmland där jag bodde tidigare. Men visst gör de lika mycket skada som andra trädgårdsmarodörer. Det är aldrig lyckat att införa arter som inte hör till den naturliga faunan.
    Trevlig fredag
    Kerstin

    SvaraRadera
  26. Har aldrig hört talas om dessa får.

    Igelkottar vill jag gärna ha!

    SvaraRadera
  27. Mufflonfår? aldrig hört' om. Exotiskt, kan man ej tro var här i Sverige, men förstår om de blivit 'planterade'
    Igelkotte fotot var söt.
    Ha en trevlig helg!
    Kika gärna in...:)/Tävling!

    SvaraRadera
  28. Så flotte de er! Har aldri hørt om Mufflonfår, de ser rent eksotiske ut! Sikkert dumt de ødelegger hagene, men du verden så vakre de er! Ønsker deg fine dager! :)

    SvaraRadera
  29. Oj! Vilka fina får. Jag har faktiskt aldrig sett såna tidigare.
    Vart kommer dom ifrån? Alltså, var lever dom normalt?
    Kram Åsa.

    SvaraRadera
  30. Hej!
    KOnstiggt att ingen tar bort fåren, det går ju inte att plantera in nya arter så där i ett land. Tänk om de blir ett riktigt otyg;-/
    Dagens inlägg var mer hoppfullt:-)


    Ha det gott!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62