17 juni 2010

Lika och olika

Dessa tolvgudablommor frösådde jag för några år sedan  fröerna köpte jag på Tradera  fröerna var i samma förpackning.
Blommorna är inte likadana och det skiljer i storlek på växterna ochså.
Det blev bara en planta som blev mindre alla de övriga blev normalstora.
Nu har jag hittat namnet på den mindre plantan. Deodecatheon pulchellum . Det är en liten tolvgudablomma, det var ju ett plus när det blev två sorter.
Den över bildens planta är den till höger det skiljer ganska mycket i storlek för den till vänster är mycket större och den blomman syns på den andra bilden. Finns det olika sorter av Tolvgudablomma förutom färgen för jag har den även i helt vitt.

Pion och clematis projektet fortskrider som synes.
Funderingar om vad vi skall ha för markbeläggning i mitten är lite hit och dit. Grus, plattor, marksten eller vad? Det är den stora frågan.

Önskar Er alla en fortsatt fin vecka och en Trevlig Helg.
Sommar Kramen/Gunilla

11 kommentarer :

  1. Tolvgudablomman vet jag ingenting om tyvärr. Ska bli skoj att se ditt projekt framskrida. Valet av markbeläggning tycker jag styrs av vad ytan ska anv. till / kram gittan

    SvaraRadera
  2. En blomma som jag aldrig sett förut.
    Är det inte svårt att veta vilka zoner som dina olika blommor trivs i, eller har du bara växtlighet just för din zon?
    Elisabeth

    SvaraRadera
  3. Tänk att du fått fram så fina plantor av en så svår växt, för det tror jag att det är, en svår växt, alltså.

    Jättefina verkligen.

    Lewisian var också fantastisk, har jag aldrig lyckats med.....nu får jag vara glad för din i stället!

    Vilka fina stenar du har.....hade jag kunnat behöva.....här är alla kantiga och vassa!

    Lycka till med projektet skall bli kul att följa det!

    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Intressant överraskning med fröerna.... Har inte råkat ut för något liknande med fröer, däremot med lökar som är något annat än de ska vara......Vet tyvärr inte mycket om växten. Håller med Gittan gällande val av markbeläggning....... Lycka till - det ser jättbra ut!

    Kram kram
    /Charlotte

    SvaraRadera
  5. Jag gillar starten på planteringen. Det ska bli kul att se resultatet. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Din tolvgudablomma är helt fantastiskt vacker! Tyckte, när jag såg bilden, att den liknade en cyklamen och när jag slog upp den i en trädgårdsbok, stod det just, att den gjorde det... Men det stod ingenting om olika sorter. Men frösådder kan ju variera ganska mycket.
    Ha en härlig fredagskväll!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  7. Vet du, jag har precis i dagarna köpt Tolvgudablomman och hoppas den behagar överlev min vinter :)
    dessutom fick jag tag i Lewisia,kul med nya arter att pröva på.
    Så duktig du är med frösådder.
    Trevlig helg! /Bea

    SvaraRadera
  8. Ser att du också använder armeringsmattor till spaljeer och växtstöd.De är verkligen användbara(och snygga).
    Kerstin

    SvaraRadera
  9. Är verkligen förtjust i dess gudablommor. så fina! Ha det gott!

    SvaraRadera
  10. Åh, så fina tolvgudablommor! har också försökt så, men det bidde ingenting...

    SvaraRadera
  11. Hej!
    Roligt att du trillade in på min blogg och deltager i min tävling om smycken!

    Hinner inte titta runt så mycket nu men jag tittar in igen! Det lilla jag sett tycker jag är fint! :-)

    Mvh Vikkan

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62