8 juli 2010

Sommar fägring

När jag kom hem idag så hade denna pion slagit ut och den har en fin doft påminner om syren.
Jag har inget namn på den .
Den är riktigt gammal jag fick ett skott av grannen och den har funnits där i minst 50 år .
Kanske någon vet.

Nu är det gräsklippning pågång för det växer snabbt i värmen och sedan bär det av ut till sommarstället.
Vi har haft fina soliga dagar och ledigheten bara fortsätter i ytterligare fem veckor.

Ha en fortsatt fin sommar
Jag bara njuter. Gör det du ochså.
Kramen/Gunilla

18 kommentarer :

  1. Vacker pion! Vet tyvärr inte namnet...
    Här är pionerna utblommade nu och rosorna har tagit vid.
    Något gräs behöver vi inte klippa, för här är så torrt att det nästan slutat växa!
    Ha det så skönt på ert vackra sommarställe! Ser fram emot att få se bilder därifrån!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Pioner är nog mina absoluta favoriter ändå...fast det är många växter som tävlar om den titeln :) Doftar de så är de ju ännu ljuvligare. Kul att veta ursprunget också, det gör den ännu mera värdefull eller hur?
    Hoppas du får en fortsatt skön sommar!
    Kram Ninni

    SvaraRadera
  3. Pioner är vackra och ännu mer bonus när de tom doftar. Klippa gräs är roligare än att skotta snö eller hur?

    SvaraRadera
  4. Är dålig på pionsorter men det är säkert någon som vet.
    Ha det fortsatt skönt!
    Kram Allis

    SvaraRadera
  5. Rosea plena är en riktigt gammal sort som doftar gott. Det är ett exempel på vilken det kunde vara, men det finns säkert hur många som helst plausibla sorter till. Pioner är för svåra för mig att identifiera, trots att jag sitter med en bok i handen. Trevlig pionlänk som Ruben tipsat mig om är www.theplantexpert.com/peonies kolla där om du skulle hitta liknande. Hälsn mimi

    SvaraRadera
  6. Underbar pion! Det är verkligen så det tar andan ur en.....ljuvligt!
    Agneta kramar

    SvaraRadera
  7. Hej där!
    Här är tyvärr pionerna slut, tråkigt men sant.
    Härligt med så många veckor kvar av semestern.
    Det är bara att njuta det
    Ha det s¨gott nui
    Kram Lena

    SvaraRadera
  8. Tyvärr, Pioner kan jag ingenting om. Men fin var den =) Ytterligare fem veckors ledighet, det låter som att du har en härlig tid framför dig. Ha det gott och njut / kram gittan

    SvaraRadera
  9. Här klipper vi inte heller "gräsmattan". Den har försvunnit. Ser mera ut som en bastmatta. Och inte blir det regn på de närmaste veckorna enligt SMHI. Suck!
    Kerstin

    SvaraRadera
  10. Nej det vet jag inte vad det är för ppionsort men vacker här den.
    Vad skönt att du har mera ledighet som bara väntas på att användas.
    Kramar:)

    SvaraRadera
  11. fin.
    Ha en fortsatt bra lördag.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  12. hej hej!

    oj vilken 'gammal' Pion...jättevacker....
    Ha en skön Söndag!

    SvaraRadera
  13. Vilken vacker pion! Jag hoppas du får svar av någon om vad det är för någon.

    Min favoritpion blommar just nu och jag är så förtjust i doften! De flesta av mina pioner är ganska nya och blommar inte så rikligt ännu.

    SvaraRadera
  14. Hej Gunilla!
    Tittar in här för att önska dig en härlig fortsättning på sommaren.Är allt väl annars? Så underbart att du har 5 veckors ledighet framför dig och soligt väder. Det måste kännas härligt!
    Jag är ledsen att jag inte kikat in här eller skrivit något på jättelänge. Orken har varit som bortblåst och ett kraftigt bristtillstånd av järn,B-12 och folsyra gjorde mig totalt orkeslös. Nu äter jag medicin för det och börjar väl piggna till lite grand.
    Det har förstås satt spår i min trädgård som gapar tråkigt tom på växter, så nu skall jag ut och leta klätterrosor och lavendel.Det skall komma i jorden denna sommaren åtminstone.:-)
    Varma dagar och varmt havsvatten (23 grader)har vi äntligen här nu!För 14 dagar sedan kom sommaren och jag njuter av den!!!Det är så välgörande med solen. Man slappnar av.
    Ha nu en underbar fortsättning på semestern och fortsätt njut du med!
    /Stor kram från Karin

    SvaraRadera
  15. Such a beautiful peony.
    I would visit your blog just to hear the blackbirds!

    SvaraRadera
  16. Underbar pion! Liksom din fina vita vallmo i tidigare inlägg - två av mina absoluta favoritblommor!

    Hoppas att du har en riktigt skön semester!

    SvaraRadera
  17. Så vakker farge! Pioner er så flotte og rause i sin blomstring!
    Håper du har hatt en flott sommer!
    Klem fra bestemor;)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62