31 augusti 2010

Sista Augusti

Nu samlar vi i förrådet för vintern. Skogens röda guld har plockats och rensats så nu finns det att koka sylt av. Jag fryser ner bären och kokar eftersom då har vi alltid nykokt sylt.

Podophyllum hexandrum. Fotblad har börjat få sina röda frukter nu.
Jag har aldrig undersökt dessa men iår skall jag kolla vad som finns inuti säkert en massa frön. Ifjol så hann jag inte jag tror ekorren tog dom. Riktigt dekorativa.

Jag tror vi sätter oss en stund i det nya  "rummet" .
Rosenstaven blommar så fint och lyser upp, som utropstecken.
Jag har planterat rosenstav på tre olika ställen i trädgården och här blir den finast tillsammans med kryptallen.

Ha en riktigt fin fortsättning på veckan.
Jag hoppas veckan blir fin så att alla hinner njuta av de sista dagarna på sommaren. I morgon är det den första september.

Kramen/Gunilla

17 kommentarer :

  1. Så mye tyttebær da, lurt å koke det man trenger etter hvert. Skal prøve å få plukket litt på hytta snart jeg og.
    Har aldri sett fotblad før, så artig frukt.
    Ha en fin uke.
    klem

    SvaraRadera
  2. Ibland, inte ofta, men dock ibland så önskar jag att jag bott lite längre norrut. I mina hemtrakter finns det inte varesig lingon eller blåbär i närheten och jag hade verkligen gillat att gå
    i skogen och plocka bär (gjorde det som barn varje år) Hopas du får en fin dag / kram gittan (ej inloggad)

    SvaraRadera
  3. Vilket fint "rum" du har i trädgården. Jag brukar också få frukter på fotbladet. Visst är de vackra.
    Kram Anne-Lie

    SvaraRadera
  4. Vackert rum och där hade jag gärna slagit mig ned en stund, men nu kallar jobbet om en stund.

    Lingonplockning får det bli i veckoslutet och det lär finnas gott om dom i år.
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  5. Håller med Gittan, ibland önskar man att man bodde längre norrut, så att man kunde plocka lingon, blåbär, kantareller och sånt...
    Men vi har väl annat här, som man inte tänker på!
    Så fint och inbjudande ditt nya trädgårdsrum ser ut!
    Ha det så bra, kram, Monica

    SvaraRadera
  6. Lingon och lingon sylt är ett måste här.
    Barnbarnet William ska ha lingonsylt på allt tom fiskpinnar och till makaronerna.

    Måste nog försöka komma ut i skogen till helgen om vädret tillåter och plocka.

    Ja nu gäller det att njuta av trädgården för fullt för nu blir det höst....men det är härligt om det fortfarande blommar så fint som hos Dej.

    Kram!

    SvaraRadera
  7. Det var en fin avslutning på augusti! Lingonen serhärliga ut.Det är ett trivsamt rum du har så passa på att njut av dagarna som är kvar innan kylan kommer.

    SvaraRadera
  8. Vilken fin blogg du har! Och kul att du hittat till mig... Jag brukar frysa in äppeldrickan om det blir mycket. Den håller inte så jättelänge och den måste stå kallt. Men en sats försvinner fort här hemma - den är väldans omtyckt!

    SvaraRadera
  9. Det låter fint att alltid ha nykokt sylt....mmmm
    Hoppas det blir många fina sensommardagar nu....

    SvaraRadera
  10. Jag gör precis som du med lingonen, bra att ha, svårt att vara utan.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  11. Oj vad lingon du plockat.
    Tycker det är så rofyllt att plocka dessa vackra bär. De växer ofta på så vackra ställen, och så är de ju så goda.
    Ha det bra!
    Camilla

    SvaraRadera
  12. Här samlar vi också i ladorna. Plockade kantareller i går kväll.
    Vackert rum du skapat!
    Vill flytta om en del växter så jag hoppas hösten blir fin.
    Ha det gott
    Birigtta

    SvaraRadera
  13. Oj, vad skönt att sitta i soffan och vila ut ... efter att du har plockat och rensat lingonen färdigt ;-)

    Fortsatt fin vecka till dig också!

    SvaraRadera
  14. Kan man på något sätt spara Fotbladets frukter? De är så dekorativa.
    JJag gör likadant jag också, kokar sylt när vi behöver. Som t.ex idag då jag ville ha lingonsylt till pannkakan. Det doftar ju så gott då.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  15. Hej och tack för besöket! Jag ser att du bor i västerbotten. Jag brukar hålla till i Lövånger då och då. Har stuga och makens släkt där. Ha det bra!

    SvaraRadera
  16. Här får man kämpa för att få ihop sina lingon till vintern. Det finns ett och annat ställe men inga mängder. Vilken fin frukt det är på fotbladet. Den har jag aldrig sett förut.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  17. Så gott med hemgjord lingonsylt , och nykokt ännu bättre. Min gamla mor åt alltid ett par skedar lingonsylt i ett glas med mjölk, som efterrätt.Själv fick jag ett par burkar med Norrlandslingon av bror min, när vi var där och hälsade på.
    Ditt trädgårdsrum ser så inbjudande ut. verkligen en plats där man vill "vila rumpen"
    Elisabeth

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62