5 september 2010

Blå blomning

Genitiana asclepiadea. Knippgenetiana
Genitiana paradoxa hyb.
Dessa två Genitiana sorter blommar nu förfullt. Den övre sorten är helt översållad av blommor. De är så fina.
Egna fröuppdragna plantor gör det extra roligt när de börjar blomma.
Genitiana paradoxa hyb. frösådde jag vintern -07 och de blommar för första gången iår.

Vi har haft riktigt soligt och fint väder i helgen så allt som skulle ner i jorden är avklarat.
Men det står två barrväxter i krukor och väntar men jag har lite bryderi vart jag skall plantera dom.
Det blir troligtvis en utökning av rabatten där det är planterat barrväxter. Så grävning kommer jag inte ifrån.
Omflyttning av ytterligare växter blir följden av det men det blir nog bra i slutändan.

Tusen Tack för alla kommentarer det gör mig riktigt glad.

Ha en fin vecka

Kramen/Gunilla

10 kommentarer :

  1. Vilka härliga blommor! Har precis hittat till din blogg, så nu ligger den i min blogglista. Har en award till dig på min blogg om du är intresserad.

    SvaraRadera
  2. Visst är det något speciellt med de blommor man har dragit upp från frö. De blir lite som ens små barn som man värnar och pysslar om... :0)

    Helt fantastisk växt som jag aldrig har hört talas om.

    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  3. Jättefina genetiana-sorter! Har försökt med någon sorts genetiana här för några år sedan, dock köpta plantor, men det gick inte alls...
    Vad har dom för krav på jord, ljus o.dy.?
    Ha en fin ny vecka, kram, Monica

    SvaraRadera
  4. All these lovely blues! We don't think of blue as an autumn colour, but it makes a good contrast to the yellows and oranges.

    SvaraRadera
  5. Vilken ståtlig blomma och vilken fin färg det är på den.
    Kramar:)

    SvaraRadera
  6. Nydelig innlegg, blå og så skjønne! Vå må nyte høstens siste blomstersyn nå, før kulda og vinteren kommer.. Ha en fin dag! :)

    SvaraRadera
  7. Hej Gunilla!
    Vad fina de är, jag har också en blå gentiana som blommar nu.
    Kul att du dragit upp dem själv också.
    :)

    Ang. tujorna så köper jag tuja brabant, men se upp för rådjuren, de äter gärna upp dem om de får.
    Jag börjar att klippa dem när de är unga, jag ser ut exemplar som har bra och raka stammar. Är det två eller tre stammar så delar jag dem så då får jag fler plantor. Det tar några år innan man ser ordentligt vad det är, man får se formen som inte finns, om du förstår vad jag menar.
    Skall du göra en spiral så kan du snurra ett snöre runt så ser du formen. Skall du ha fler bollar över varandra så får du vänta på de övre bollarna.
    Var jag otydlig??? fråga gärna.
    Ha det gott,
    KRAM

    SvaraRadera
  8. Så är det med hösten. Det grävs nya rabatter, växterna flyttas runt m.m. Men visst är det roligt. Gentianan är jättefin, den trivs inte hos mig.
    Kram Anne-Lie

    SvaraRadera
  9. Fantastisk gentiana och fantastisk färg, det är ju en färg som nästan inte finns. Tror man. Vilket praktexemplar. Lyckliga du!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  10. Vackra gentianor du har. De vill sig inte alls hos mig, tyvärr.
    Här har vi haft fint sensommarväder ett tag nu. Hoppas det fortsätter ett tag till för jag behöver också gräva. Har en del växter som behöver ny plats.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62