2 september 2010

Nu har pelargonierna fått komma in i uterummet för det har blivit rätt så kallt på nätterna och jag vill inte att de skall frysa.
Nu är de som finast , mängder med blommor och knoppar.
De får vara där tills det blir för kyligt då klipper jag ner dom och de får stå i förrådet i vinter. Det känns lite gruvsamt att tänka på vintern. Men jag hoppas att vi får en fin höst så jag lever på hoppet.

Nu är vi ute på sommarstället på helgerna så det blir mycket jobb, men roligt.

Nya växter skall ner i jorden.
Hosta "Jurassic Park" en storväxt sort
Paeonia Vetchii rosa
Nytt för mig är Hundtandsliljan det blir tre sorter.
Erythronium "Kinfauns Pink"
Erythronium dens-cains "Moerhemii"
Erythronium "White Beauty"

Har du någon erfarenhet av hundtandsliljan?. Har du några råd och tips att ge mig. Det jag vet är att de skall planteras i skugga/halvskugga. Mullrik jord.


Jag önskar er alla trevliga bloggvänner en riktigt fin och solig helg.
Ni vet ju vad jag gör :o)

Ha det gott

Kramen/Gunilla

15 kommentarer :

  1. Vackra fortfarande! Mina fic jag köpa i "fel" butik ... inte alls som de riktiga jag brukar köpa :(

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att se att det växer och frodas så långt norrut. Mina pelargoner får nog stå kvar utomhus i flera veckor till. Så är det att bo i växtzon 1.

    SvaraRadera
  3. Nice flowers, brightly coloured!. My experience with lily is limited to zephyr rain lilies...

    SvaraRadera
  4. Tänk, att ni redan har så kallt, att du måste börja ta in blommor!
    Dit har vi ett tag ännu!
    Men så har ni å andra sidan en mycket mer koncentrerad blomning än vad vi har här nere.
    Lycka till med all plantering!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  5. Trädgård, trädgård, trädgård. Visst är det härligt. Det finns hur mycket som helst att pyssla med, och det är så roligt.
    Trevlig Helg!//Anne-Lie

    SvaraRadera
  6. Jättefin pelargon! Här får de stå ute några veckor till om det inte blir ösregn och risk för mögel. Visst är det härligt att börja planera för nästa säsong. Ingen rast och ingen ro!
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  7. Sommerens prakt! Mange skjønne blomster her! :)Ha en fin helg! :)

    SvaraRadera
  8. Jo man borde väl börja ta in sina pelargoner snart...jag drar mig för att "städa undan" sommaren...
    Ha en trevlig jobbar-helg :)

    SvaraRadera
  9. spännande med nya växter.
    Vilka fina pelargoner du har.
    Jag hoppas att vi får en lång härlig höst innan vintern kommer.
    Kramar:)

    SvaraRadera
  10. Dine Pelargonier er vakre til tross av at høsten er kommet og snart skal de ha en hvilepause!
    Ha en fin dag ! Klem!

    SvaraRadera
  11. Det var lite skräck hos oss också imorse, plus två visade termometern. Det är alldeles för tidigtmed höst tyckerjag också. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  12. Fina pelargoner o du plockar in redan?? här hoppas jag de klarar sig lite till. väldans vad du plockat lingon- jag tycker om att äta dem, men se plock- de blir de inte här nere.
    Hos mej har fotbladen spridit sig - har massor av frukter-fröna ligger minst ett år i jorden så kanske har kurre tappat ngt så kommer det nya till våren.
    Fint har du i din nya hörna
    Ha det gott fortsatt också
    KRam Ninne

    SvaraRadera
  13. Jag har satt mina hundtann under fruktträd här, inbillar mig att det inte blir ståendes så mycket fukt där och löven som faller på hästen beskyttar lite de också. Rätt eller fel, har ingen aning men dom växer bra och har klarat sig i många år. Halvskugga/ vandrande sol.Fina är dom i varje fall , lycka till :)

    SvaraRadera
  14. Hej på dej Gunilla!

    Vilka kraftiga och färggranna pelargonior. Klart du vill njuta dem ett tag till.

    Jag har inte tagit in våra i uterummet än hoppas på att det kan vänta ett lite tag till. Det är nog ingen riktig kris än här i söder, men man vet ju aldrig. Det blir så definitivt känns det som.

    SvaraRadera
  15. Du verden så fine pelargonier!
    Ja høsten er på vei, men vi får håpe den blir fin, med flott vær å fine høstfarger!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62