7 september 2010

Rare bird --Ovanlig fågel.


En ovanlig och spännande observation.
Vi såg denna fågel på vår gräsmatta i förra veckan och nu har vi fått reda på vilken fågel det är .
Björktrast som har ett medfött färgfel. Leucism.
Jag har kopierat svaret som vi fick från Västerbottens ornitologer.



Leucism är ett medfött tillstånd hos djur vilket resulterar i reducerat pigment. Leucism definieras som partiell eller fullständig brist på eumelanin eller feomelanin i skinn, päls eller fjädrar vilket kan medföra att djuret antingen är ljusare, delvis vit eller helvit.



Leucisim blandas ofta ihop med albinism, eftersom resultatet ofta är liknade. Men ett leucistiskt djur producerar melanin till skillnad från ett albinistiskt djur, men det leucistiska djuret har en störning i den process som lagrar pigmentet i skinnet, pälsen eller fjädern.



Till skillnad från de albinistiska djuret så har dock det leucistiska inte röda ögon vilket ett albinistiskt djur alltid har. Leucism påverkar inte heller djurets förmåga att se, djuret blir inte ljuskänsligt, vilket är en av effekterna vid albinism.


Uppgiftslämnaren heter Tomas Brodin
Assistant Professor
Dept.Ecology and Environmental Science
Umeå University

11 kommentarer :

  1. Vilken fin liten en....måste satt myror i huvudet och mycket letande i fågelboken.
    Kul med ovanliga besökare.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Jätteintressant - har aldrig hört talas om leucism förut! Man lär så länge man lever!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Så intressant har aldrig hört talas om leucism förut.
    så fin bild du fick på fågeln.
    Kramar

    SvaraRadera
  4. Oj, vilket intressant och spännande inlägg! Detta hade jag inte en aning om - som så mycket jag läser om i bloggosfären:)
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  5. Oioi, så fantastisk at dere fikk øye på den!! :)) Den ser neimen ikke ut som en trost!! Men den oppfører seg som en trost, helt sikkert, og det er kanskje det eneste som ligner? Så bra du fikk svar på dette fra en ornitolog! Spennende! Fin dag ønskes deg, med klem fra meg! :)

    SvaraRadera
  6. Det var spännande och att du reagerade så snabbt och insåg det ovanliga. Jag skulle nog tänkt, vilken ljus fågel och sen var det inget mer med det.

    SvaraRadera
  7. Vad intressant! Det har jag inte hört förut! Härligt att lära sig nya saker så här på morgonen!
    Ha en fin dag! / Irene

    SvaraRadera
  8. Intressant, där fick man lära sig något nytt!! Fågeln såg verkligen speciell ut!
    Angående Grå Frossört så finns den hos Horto Green, där köpte jag min för flera år sedan!
    Ha det gott!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  9. Så det kan bli.
    Här hade vi en vit gräsand för några år sedan, det var väl kanske något liknande som skedde då.
    Ha det riktigt gott.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Tack för din kommentar, kul att du hittade mej, välkommen åter. Kommer att titta in till dej också.
    Häftigt med fågeln, naturen gör konstiga saker ibland.
    Ha det gott
    Birgit

    SvaraRadera
  11. Det är alltid spännande i naturen. Jag jagade en gång en konstig lärka flera dagar och när jag (och några till) äntligen såg den ordentligt så var det en vanlig sånglärka med just det här färgfelet.
    Kerstin

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62