11 oktober 2010

Ett övervintrings försök.



Jag fick ett tips från en trädgårdsbesökare i somras. Hon brukade ta upp rotklumparna av Salvia patens, Blåsalvia och vinterförvara dem. Så nu har jag tagit upp de jag hade frösått i våras och tänker testa det.
Har någon av er gjort det?
Jag är lite osäker på hur jag skall göra, men jag har täckt rötterna med sandblandad jord och ställt det ut i förrådet.
Nu är frågan skall de vattnas?

Eller skall de skötas som när jag vinterförvarar Pelargonierna.

                                        *******

Jag är ju ingen som gillar att vinterförvara knölar eller lökar av något slag. Pellisarna får jag ha överseende med de ställs in med kruka och sköter sig självt.
Men lyckas detta med salvian så är det ett plus för de tar ganska lång tid från frösådd till blommning.

                                        *******

Här har kylan börjat komma. Idag hade vi plus 9 mitt på dagen och sol men bara någon plusgrad på morgonen. Och enligt prognos så kan vi få känna av snöblandat i slutet på veckan.
De nordliga vindarna känns riktigt kyliga så idag fick jag ha vantarna på mig.
                                        *******

                      Tack snälla för era trevliga kommentarer.
                       De värmer skönt.
                       Vi hörs.

                        Kramen/Gunilla

15 kommentarer :

  1. Tror inte du behöver vattna, ska nog bara vila...
    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Hoppas det lyckas! Har ingen erfarenhet men kommer definitivt att ta efter om det visar sig att du lyckas;)
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  3. Lycka till med övervintringen! Hoppas det går bra!
    Hua, snöblandat låter inte kul alls, men det är väl ofrånkomligt att det blir vinter snart! Har bara lite svårt att acceptera det än :)) Här ligger det runt nollan på nätterna, men än så länge har det inte varit någon ordentlig frost!
    Ha en trevlig kväll!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Hua, det låter hemskt med snöblandat regn! Dit har vi väl en bit än, här i södra Skåne...
    Att vinterförvara växter inne, är ingenting för mig! Det som inte tål att stå ute över vintern vill jag inte ha i trädgården!
    Men maken har sina änglatrumpeter...
    Lycka till med din blåsalvia i alla fall!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  5. Lycka till! Tyvärr har jag inte erfarenheter, men skulle förvara dem svalt och mörkt i papperspåse med sågspån. Så gör jag även med dahlia och klänglilja. Det brukar funka. Lycka till! Hälsn mimi

    SvaraRadera
  6. Sånt där är jag inte bra på....hoppas du lyckas ;)

    SvaraRadera
  7. Har tyvärr inga råd att ge...... Men önskar dig lycka till! Man måste ju prova för att lära sig... Ska prova på att övervintra Lejongapsranka och några fler växter... Man vet aldrig.... man kanske lyckas... :-)

    Ja, usch vad kallt det har blivit... jobbigt innan man vant sig.....

    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  8. Salvia har jag aldrig ägt någon, men då jag hade hus o trädgård förvarade jag över 30 dalia knölar i potatislåren, som var fylld med skrynklat tidningspapper.
    det är besvärligt med växter som ska tas upp på hösten. Särskilt om man inte har något svalutrymme.
    Vi har här vid kusten inte haft frost ännu. Alla höstblommor står fortfarande så vackra här i bostadsområdet.
    Ha en skön vecka!
    Elisabeth

    SvaraRadera
  9. Snön kom i slutet av oktober i fjol här så det är nog fullt möjligt att det kommer lite, den brukar fort smälta bort då.. Men kallare lär det bli :)

    SvaraRadera
  10. Jag ska försöka övervintra blåsalvian för första gången. Jag har läst att man ska ha en stjälkstump kvar för de nya skotten ska visst komma på stjälkstumparna ovan jord. Jag ska testa både att försöka övervintra som dahlian men en kruka ska jag testa att ha i fönstret! Lycka till med dina! / Irene

    SvaraRadera
  11. Jag som redan har slängt mina... attans. Skall bli spännande och se hur det går.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  12. Klematisarna som syns i mina headerbilder, är mest Arabella och i den första bilden uppe till höger syns Blue Light! Båda har blommat otroligt mycket i sommar!
    Kram

    SvaraRadera
  13. Jag är inte säker men jag tror inte att dom skall vattnas.
    Skall bli intressant att se om du lyckas, håller tummarna.
    Kram:)

    SvaraRadera
  14. Lycka till, du brukar ju ha tumme med växterna.

    SvaraRadera
  15. Du verkar vara en riktig trädgårdsmänniska.
    Det där med att vinterförvara knölar är jag inte bra på.
    Här börjar löven falla så smått, har varit frost ett par nätter, men snö, nej tack inte på länge än.
    Ha det gott
    Kram Birgit

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62