28 december 2010

God fortsättning



***
Jag vill tacka alla för de fina julhälsningar jag fått.
Här på bloggen och via mail. Jag blir så jätteglad för det.

                                ***
Julen har varit riktigt lugn och avkopplande med familjen.
                                
                                ***

Jag har börjat väva  en matta i glesrips den skall bli ca 3 m och 80 bred.
När jag vävt över halva så upptäcker jag att jag inte kontrollerat tillräckligt vid solvningen så att ena rutraden blev 1 cm bredare än de övriga.... Jag trodde att jag skulle gå i bitar... Men jag försökte övertala mig själv att det kommer ingen att märka.... men jag kunde inte släppa det så jag har suttit och rivit upp alltihopa och skall trä om väven där felet är.....
Jag fick ett råd av en väverska att kolla noga , räkna flera gånger du har igen det när du väver. Men ibland hänger inte tankarna med .....
Ja nu är det gjort och det är bara att börja om igen så innan sommaren så skall den väl vara klar:o)

                                       ***

Här idag har vi klart och minus 14 grader.

                                       ***

Ha en fin fortsättning på det gamla året.

Kram/Gunilla

20 kommentarer :

  1. Det samma till dig!
    Men....så trist att behöva repa upp alltsammans!! Jag vet precis hur det känns att ha ett "fel" i trädningen, ögonen fångas genast av felet i ett färdigt resultat och lika bra att repa upp allt och börja om igen.
    Tråkigt, men du kommer inte att ångra det! LYCKA TILL!
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  2. Jag förstår precis vad du menar! Jag väver visserligen inte, men det är detsamma när man stickar - upptäcker man ett fel långt ner på stycket - det är lika bra att repa upp och börja om - även om andra inte ser felet, så gör man det själv...
    Ha en riktigt god fortsättning på julen!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Rackarns förargligt...med väven :(
    Men det kommer att bli bra tillslut.
    Jag hade inspirationen på topp och började virka på en schal men nu är garnet slut när jag bara har en liiiiten bit kvar.Tråkigt men det finns att köpa mer garn :) bara inte inspirationen försvinner under tiden.

    God Fortsättning och Gott Slut på det här Året!

    Kram!

    SvaraRadera
  4. ååå att riva upp en väv och solva om är inte det roligast man gör , men jag förstår dig.
    Ha det gott!!Berit

    SvaraRadera
  5. Önskar dig en god fortsättning. Vad tråkigt med väven, men nu kommer den att bli extra fin//Britt

    SvaraRadera
  6. Önskar dej också god fortsättning.
    Trist när det blir fel, men skönt när man är på "rätt köl" igen, även om det tar tid.
    Lycka till nu.
    Kramar Birgit

    SvaraRadera
  7. Nu har du varit duktig! Det är sant det där att man aldrig kan kolla nog många gånger och river man inte upp och gör om så blir man aldrig riktigt nöjd. Den som lyder råd är vis!

    SvaraRadera
  8. Tack detsamma!
    Hopplöst att göra fel, skulle också ha gjort om, annars kan man bli galen...

    SvaraRadera
  9. Vilket fint fågelhus :) tråkigt det med väven men som de andra skriver bättre att börja om annars förlåter man sig aldrig och man kommer alltid att reta sig på det Kram Suss

    SvaraRadera
  10. Fy vad jobbigt....man står inte ut med att det är fel även om det kanske inte syns så väl, men DU vet ju att felet finns där. Jag hade gjort precis som du - rivit upp alltihop.
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Kan inget om vävning men det låter förfärligt förargligt. Hoppas du blir desto nöjdare när mattan är färdig"
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  12. Önskar dig också god fortsättning! Nämen vad trist att måsta riva upp väven.... Men jag kan leva in mig i din känsla...... och då är det bara att bita ihop och göra om..... annars skulle man bara irritera sig....... Blir spännande att få se den färdiga sen..... för du visar väl!?

    Hoppas allt är bra med dig och att du har härliga dagar nu.....

    I fjällen är det precis som det ska vara.... Riktigt skönt!

    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  13. Hej Gunilla!
    Underbar fågelbild!
    Jag har laddat med julkärvar, äpplen och annat och hopas att sidensvansar och domherrar åter kommer på besök, när jag har kameran i högsta hugg...
    Ha en fortsatt skön vecka!
    Gott Nytt År!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  14. Hoppas att det nya året och den nya väven blir till belåtenhet. Hårt arbete är det med allt som ska bli bra, till ex. trädgårdslandets grävning och sådd. Och det brukar ordna sig till slut.

    SvaraRadera
  15. Åh vad trist men jag förstår att du började om igen. Hur många gånger har man inte repat garn eller pillat upp korsstygn (suck).God fortsättning på helgdagarna!
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  16. Hei Gunilla!
    Ja nå nærmer det Nye året seg og vi ønsker oss alle et fredelig år med mye glede!
    Ønsker deg alt godt i året som kommer!
    Klem fra bestemor!

    SvaraRadera
  17. Hope you had a very merry Christmas and you have the best New year!

    SvaraRadera
  18. Trist att du behöver repa upp - men i långa loppet tror jag inte du ångrar dig.
    Det som var kvar av skinkan kokade jag och då blev den ätbar. Orkar inte åka till Kungälv/Ytterby och klaga.
    Har en stor vävstol stående i källaren men vet inte vad jag skall väva - numera är det inte så mycket jag behöver bortsett från spännande växter :-))
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  19. Litt ergelig å måtte begynne på nytt igjen, men du blir sikkert mest fornøyd med resultatet slik:) Vakkert vinterbilde:)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62