31 januari 2011

Söta blommor


Berberis thunbergii f."Rose Glow"
 Denna buske har små söta blommor under de mörka bladen.
Sedan blir det pyttesmå röda bär.
Riktigt dekorativ i bladfärgen jag har den i en stor rabatt tillsammans med växter som blommar i mörkt rött, rosa och djuplila.
Lite taggig är den.
Jag brukar oftast planterar någon buske i blomrabatterna, för det ger lite höjd och den finns ju alltid där på våren innan plantorna har börjat titta upp.

Här har veckan börjat med någon minusgrad så det har inte töat idag men riktigt halt har det blivit.

Lite fröer har jag sått idag.
Törnrosas Kjortel.
Lewisia Tweddyi "Alba"
Axgamander.
Pulsatilla Turczninouii.
Primula spectabilis
Astrantia maxima. Kaukasisk Stjärnflocka.

***


Tusen Tack för alla era fina kommentarer.
De värmer gott.

Ha en riktigt fin fortsättning på veckan.

Kramen/Gunilla

21 kommentarer :

  1. Javisst är den jättesööt den blomman!Lite underskattad är den allt för nog är för den läckra busken man främst köper den för?!
    Kram från mig!

    SvaraRadera
  2. En jättefin buske med söta små blommor.

    SvaraRadera
  3. Vad vackra bilder du har på din blogg, jag blir nästan andlös.

    Och längtar ännu mer till sommaren, om det nu är möjligt ;)

    Jag avskyr vintern med kyla, värk och elände och ser fram emot sommarens värme och ljus!

    SvaraRadera
  4. Du är en riktig trädgårdsmästare! Jag sår inte längre eftersom det blir si och så med sommarskötseln när vi är borta. Mina pelargoner pysslar jag med i alla fall och nu snart någon solig dag ska nyttja växthuset för omplanteringen.

    SvaraRadera
  5. Så godt å høre at noen er i gang med frøsåingen:) Jeg prøver å drøye ennå en uke, men så er jeg også i gang:) Busken er kjempefin, og fargen er så utrolig vakker.

    SvaraRadera
  6. Hej Gunilla!

    Det är en härlig färg på dessa blad... åh vad man längtar att ut i täppan och donas. Det är nog dags att börja planera lite mer i detalj så man har förberett och ligger i stargroparna. Det förstår man då man är på besök i synnerhet hos er trädgårdsbloggare ;-)

    SvaraRadera
  7. ja dom är underskattade.Visst är det härligt att ha fingrarna i jord igen:)
    Kram !!

    SvaraRadera
  8. Här är det som hos mormors lilla kråka.. en slank jag dig och en slank jag dit... här är så halt.
    Snöade här dessutom ikväll..
    Attans...

    Ha de gott så här i längtans tider
    Annika

    SvaraRadera
  9. Så vackra blad på busken och jättesöta blommor!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Jättefin buske och jag gör som du; planterar någon buske i rabatterna för att få upp höjden och för att där ska vara någonting på vinterhalvåret också!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  11. Hoppas att snön inte förstör din fina buske. Min perukbuske är knäckt på flera ställen dock inte i toppen och tur är väl det.

    SvaraRadera
  12. En blomma man inte så ofta tänker på, men den är ju jättesöt och så har du gjort en fantastisk bild också!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  13. En sån har jag också....gillar verkligen färgen på bladen och blommorna är så söta !

    SvaraRadera
  14. Oj. har du redan börjat?

    SvaraRadera
  15. Så fin med härliga blad och små blommor.
    Ha det gott:)

    SvaraRadera
  16. Hej min namne! Så kul du tittar in hos mej o kommenterar...Ska titta färdigt hos dej också! Gunilla ♥

    SvaraRadera
  17. Vilka små underbara blommor! Jag köpte en sådan Berberis, men här hos oss så har de nog med att överleva (Zon 7) så jag har varken sett blommor eller bär på min egen.

    SvaraRadera
  18. Hej Gunilla!
    Gillar Berberis enormt! Köper alla namnsorter jag kan hitta i handelsträdgårdarna. Hittade även någon i Lettland förra sommaren.
    Kul då frösådderna har startat :=)
    Om du vill testa frösådd av Bäckanemon - Anemone rivularis har jag lite frön över. Maila mig bara din adress så skickar jag.
    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  19. Fin buske, antar att den är ganska tålig och lättskött?
    Hoppas att det går bra med dina sådder!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  20. Hej Gunilla!
    Åh, vad det doftade gott från dina liljekonvaljer!
    Här i Skåneland är de tö, men ändå snö - opålitligt väder...Får se om jag kan gå ut och hitta lite kontraster till fredagens blooming...
    Ha det gott!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  21. Hej vännen!
    Tack för hälsning, jo, det är rätt bra, har blivit lite förkyld igen. Hoppas det är bra med dig.

    Berberis, den doftar rätt så speciellt, gott, tycker jag. Har en röd buske också. När jag såg dina kort så ser man ju verkligen hur söt blomman är.

    Önskar dig en fin dag.
    Kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62