16 februari 2011

Flera fröinköp.

Codonopsis "Grey Wilsoni" klockblomma
Codonopsis lanceolata urnblomma
Båda sorterna är slingerväxter.
Perenner.

Humulus japonicus variegatus. (Jag hoppas att det är rätt.)
En helt ny sort av humle som är ettårig men kanske den går att övervintra jag vet inte.
Har du någon erfarenhet.
Astrantia major "Sunningdale Variegate" Stjärnflocka. perenn.



Meconopsis punicea.Vallmo. Monokarp men kan självsåsig.
Meconopsis racemosa. Vallmo. Perenn

Alla bilderna har jag lånat från Tradera.

Några av de frösorter som jag köpt.
Perenna fröerna är sådda och står ute i snön.
De övriga sätter jag inte förrän längre fram i vår.
Det skall bli riktigt spännande att se om jag lyckas få några plantor.


Ha en riktigt fin fortsättning på veckan.
Här gäller det att hålla eld i kaminen.
Kylan verkar ha bitit sig fast.

Kramen/Gunilla

17 kommentarer :

  1. Lycka Till med dina fröer. Spännande med nya sorter.
    Jag har sått en del men jorden möglar för mig, ändå är jag sparsam med vattningen, kanske inte ska ha plast över (jag har lufthål i plasten)
    Kram!

    SvaraRadera
  2. So beautiful photos Cunilla !!!
    Ths spring is coming...
    Greetings

    SvaraRadera
  3. Ha en bra kväll.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  4. De är fina codonopsis-släktet men den lockar till sig getingar, även bålgetingar hittade till mina klockor. Jag har de kvar men river ner där de tar över för mycket.

    SvaraRadera
  5. Vackra varigerte blad, den humlen blir spännande. Ja vallmo och de andra också, nu ska jag kasta beundrandee blickar in hos dig i sommar igen. Ute i snön ja..men den försvinner väl efter vart. Ha det fint:)

    SvaraRadera
  6. OJ så mycket vackert du skall så!!!!
    WOW! Lycka till!!!!

    SvaraRadera
  7. Oj det bor en fågel i din blogg!Visste du det ;-)Hade visst ljudet på för en gångs skull...
    Har inte sått någon av de där sorterna så jag kan inte bidra med nått..
    Kram från mig!

    SvaraRadera
  8. Så gøy å prøve nye sorter:)

    SvaraRadera
  9. Hej igen!
    Jag köpte hem en påse med vermekulit i år som jag använder för första gången, men när jag använder det ska jag täcka med plast också??!
    Det är så tråkigt när fröerna blir förstörda.
    Tack för dina tips.
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Vilka kul sorter du har hittat. Det kommer att bli jättefint till sommaren.....när den kommer!
    Agneta krakm

    SvaraRadera
  11. Så mycket du sår själv, säger jag, som alltid köper färdiga plantor...
    Och tänk, att du sätter ut det nysådda i snön! Det märks att du vet vad du gör!
    Kram från en glad amatör!
    Monica

    SvaraRadera
  12. Roligt med så många nya fröer du brukar alltid lyckas med dina blommor. Lycka till

    Kram Magdalena.

    SvaraRadera
  13. Lycka till med sådden,blir säkert fantastiskt fint framemot vår och sommar !¨
    Kramen

    SvaraRadera
  14. Humlen ser spännande ut....de andra också ;)
    Hos oss i söder är det också kallt.
    Ha det bra ;)

    SvaraRadera
  15. Här var rofyllt och vackert med fågelsång och fina bilder.
    som en känsla ur edens lustgård.
    Ja jag älskar också trädgården och fixar med mina växter i vårt växthus om sommaren.Nu är det dags för frösoddarna som oss ska berika sommaroch höst ännda tills frosten nyper att återigen
    önskar er en fröjdefull och fin helg gör Kristina

    SvaraRadera
  16. Høres ut til å være en god ide...fyre i ovnen og kose seg innomhus. En kan jo drømme seg til varmere dager når en ser på de vakre blomstene hos deg.

    SvaraRadera
  17. nu längtar man riktigt efter våren.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62