21 februari 2011

Fotblad



Podophyllum hexandrum "Majus"
Fotblad.
Härstammar från Himalaya.
Även kallad Maj äpple.
En riktigt speciell växt som har dekorativa blad och en rosa aktig blomma.
Frukterna blir ganska stora och är full av frön.
Påminner om tomat med svarta frön.
Frukten är laxerande så den bör ätas sparsamt och växten i sig doftar lite skunk.:o)
Små gnagarna verkar gilla frukten för de äter av den.

*****

Idag har vi bara minus 10 och snöfall.

Ha en riktigt fin början på veckan.

Kramen/Gunilla






20 kommentarer :

  1. Frukterna är så pampiga. Jag visste inte att man kan äta dem. Men är de laxerande så får man nog vara försiktig.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Spennende vekst- det er jo det som er så gøy - å prøve forskjellige sorter og finne sine favoritter:)

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Härliga bilder!
    Ja, nu får det sluta snöa, blir varmare, solen ska skina.... låt det bli vår!
    Ha en fin start på veckan!

    SvaraRadera
  4. Vackra bilder på en spännande växt. denna har jag aldrig testat - bara läst om... Ja nu får allt Gumman Tö komma städa innan VÅREN kommer...

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  5. Den frukten ser ju härlig ut :) inte konstigt att gnagarna gillar den :) Kram Suss

    SvaraRadera
  6. Fotblad,trodde jag kommit till let`s dance där är det ju viktiga saker med fotblad,spännande växt,kram Nette

    SvaraRadera
  7. Jag hoppas att mina små fotbladsplantor har överlevt vintern. Det lär väl dröja ett tag innan jag kan se vilket!
    Ha det gott!
    Christina

    SvaraRadera
  8. Fin blomma, räknar kanske det är helst för den du odlar plantan, skunklukt är inte det bästa ville jag tro..

    SvaraRadera
  9. En riktig läcker bit den där :-)Så härlig när den kommer upp!Ser sådär klibbig ut nästan som en kastanjeknopp!
    Kram från mig!

    SvaraRadera
  10. Jag har ett annat Fotblad. Ser lite skillnad på både blomma men främst på bladen. Vet inte alls vad min är för sort, men om din är den fr Himalaja så är min antagl. Canada- el.tvärtom. JAg ska visa en bild för dej vid tillfälle. Du får gärna frön av min sort- har lagt in- men de brukar mögla- så jag får kolla först. ORkar inte mer i kväll. Mejlar dig bild på den - inorgon, hoppas jag.
    KRam Ninne

    SvaraRadera
  11. Rolig och vacker växt, fotbladet! Speciellt frukten! En ny bekantskap för mig!
    Ha det så bra, kram, Monica

    SvaraRadera
  12. visste inte heller att de var laxerande =)
    fina bilder!
    kram

    susanne

    SvaraRadera
  13. Häftig växt! Och frukter - wow!
    Kallt här också, burr!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  14. En sådan härlig växt, men jag har för mig att den helst vill ha surjord, fukt och lite trädskugga.Då trivs den inte i min torra sand.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  15. Ingen växt som jag trodde man kunde äta....
    Ha det bra ;)

    SvaraRadera
  16. Kul med lite annorlunda:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  17. Oj kan man äta dom frukterna, kul när man får lära sig något nytt:)

    SvaraRadera
  18. Hej!
    En vacker och spännande växt både i blomning och med frukt, vad mer kan man begära!?
    Ha det gott! / Bea

    SvaraRadera
  19. Så häftig, har aldrig sett en sån förut - tur du finns och visar dessa fantastiska växter för oss !
    Kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62