18 februari 2011

HELG FIKA


Idag bakade jag den här jättegoda äppelkakan.
Det är så avkopplande att baka och när jag vet att det blir gott så blir jag ännu mera sugen.
Så till receptet som jag vill dela med dig.
Testa en riktigt norrländsk äppelkaka.


Hemavans äppelkaka

Ugnstemperatur 175 grader.

Pajdeg:
2 dl havregryn eller vetekli
2dl vetemjöl
1 dl socker
2 tsk bakpulver
125 gr smör
*************

Fyllning:
äpplen skalade och grovrivna
3 ägg
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 dl creme fraich
1 dl nötkärnor eller sötmandel, hackade
1 - 2 tsk mald kanel

Gör så här.
Blanda alla torra ingredienser till pajdegen. Finfördela fettet i mjölblandningen och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut den i en pajform ca 26 cm i diameter och ställ den i kylen ca 30 minuter. Bred ut äpplena över pajdegen. Förgrädda i mitten av ugnen i 10 minuter. Vispa ihop äggen med strösockret och vaniljsockret. Rör ner creme fraichen och häll blandningen över äpplena. Strö över nötter eller mandel och kanel. Grädda ytterligare ca 40 minuter. Servera ljummen med lättvispad grädde, vaniljsås eller glass.

Njut med ett gott kaffe.

Ha en riktigt trevlig helg

Kramen/Gunilla

32 kommentarer :

  1. Detdär lät verkligen smarrigt! Så annorlunda mot skånsk äppelkaka. ha en fin helg / Kram gittan

    SvaraRadera
  2. Perfekt! satt precis och letade efter något smarrigt recept till äppelpaj, men satta mig här vi d datorn e stund för att jag inte kunde komma på något gott.
    Och så bjuder du på bästa receptet.
    Tack! :)
    Vad glad jag blev när jag såg att du har lagt dig som föjare.
    Ha en bra helg.
    Kram Pella

    SvaraRadera
  3. Farligt... titta inte... tänk inte tanken... NEJ Linda... det är INTE för dig.... stäng genast ner....
    STÅ EMOT!

    SvaraRadera
  4. Hej Gunilla!
    Gott, gott. Härligt när man är sugen (och det är jag nästan jämnt)

    Önskar dig en fin helg.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Det lät verkligen mumsigt! Och inte helt onyttigt med havregryn och creme fraiche...
    Använder du "vanlig" creme fraiche eller en lättare variant?
    Ha en skön helg, kram, Monica

    SvaraRadera
  6. Mmmmm, delisious, thank you !!!
    Have a nice weekend

    SvaraRadera
  7. Tack för receptet som både låter och ser jätte gott ut.
    Skall prova det nu i helgen.
    Kramar:)

    SvaraRadera
  8. Mmmmh! Nå fikk jeg lyst på kake igjen :)

    Ha en fin helg!
    Klem fra Hilde

    SvaraRadera
  9. Tack, den ser verkligen smaskig ut!
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  10. It looks delicious - I have made a note of the recipe!

    SvaraRadera
  11. Ser och låter jättegott ut! Tack för tipset och trevlig helg!

    SvaraRadera
  12. Oh det låter gott. Synd att du bor så långt iväg, annars hade jag nog knackat på.
    Får se om det är bak- eller sålusten som får utlopp i helgen.
    Eva

    SvaraRadera
  13. Åh låter så gott, får lust att baka. Tycker som du det är avkopplande att baka, men jag ska inte ha någon tidspress då förstås..ha en skön helg/Sophia

    SvaraRadera
  14. Läcker kaka. Receptet måste helt klart sparas:) Får göra den någon gång när dottern inte är hemma...hon är allergisk mot både äpplen och nötter.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  15. Det där ser ju supergott ut!O inget gott har jag hemma typiskt...
    Ingen lust att baka nu inte...
    Kram från mig!

    SvaraRadera
  16. Mmmm vad gott det ser ut.Det var ett tag sen man åt äppelkaka /paj. Vilka fina vykort du har fått av Annika. Kram

    SvaraRadera
  17. Tack för att du delar detta smarriga recept med oss andra.
    Detta måste vi testa!
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  18. Ett finfint recept som jag gärna vill prova, hatar att göra samma kaka två gånger...
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  19. Låter och ser riktigt gott ut. Har kopierat receptet och sparat det.
    Önskar dej en skön och lång helg.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  20. Så god den ser ut, har precis skrivit ut receptet och tänker kanske prova det redan i helgen.

    Kram Ingela

    Som tänker att dina bilder får proppen att lossna. TACK!!!!

    SvaraRadera
  21. Vad gott det låter och ser ut! Den måste jag testa. Säkert redan idag :)
    Hoppas du får en skön helg...och inte alltför sträng kyla.
    Kram NInni

    SvaraRadera
  22. mmm, den lät väldigt god! Måste pröva nångång, men just nu försöker jag att hålla igen lite...
    Du undrade vad jag har för träd i min päronrabatt. På den första bilden hade jag flyttat dit en rönnsumak från ett annat ställe i trädgården,men den tog jag bort (dels mådde den inte bra av flytten och sen insåg jag att dom sätter ju så många rotskott...) Sen blev det en magnolia istället, men den har fått flytta ut i gräset..Längst bort i den smala delen står ett valnötsträd.

    SvaraRadera
  23. Så smarrigt det ser ut! Tack för receptet, det ska jag testa nån dag framöver!
    Ha en fin helg!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  24. Ser jätte god ut. Själv är jag allergisk mot mandel så tyvärr blir det ingen bit för min del.
    Ha en fin helg.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  25. GUD så god den där kakan ser ut, nu blev man bra sugen du. Tack för att du delar med dig av receptet, måste provas. KRAM

    SvaraRadera
  26. Undrar om man kan ta persikor i stället för äppelbitar...det är vad som finns i frysen och väntar på att avnjutas i år innan augusti-sept för då finns det nya färska igen.

    SvaraRadera
  27. Det där både lät och ser ut som en väldigt god äppelkaka!!! Det är så smaskigt med hembakat.... Tyvärr har vi sällan sånt hos oss. Men emellanåt gör jag ett ryck och bakar. Maken dock bakar matbröd ibland. Gott!

    Kallt som bara den här i dag. -28 i morse....
    kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  28. Mums..det verkar gott!
    borde prövas vid tillfälle :)
    Ha en fin söndag!
    Kram / Bea

    SvaraRadera
  29. Nog ser den god ut :-)
    Fortsatt trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  30. What a delicious looking cake!! Thanks for the recipe!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62