28 februari 2011

Lewisia

Lewisior i flera sorter trivs riktigt bra hos mig.
De fröar av sig så det blir  riklig blommning.
De små gröna tuvorna är lewisia pygmea.
De får blommor i vitt, blått och rosa.


Lewisia Tweedyi. frösådde jag och fick en planta och den blommar med creme vita stora blommor.
Iår har jag frösått en som skall bli helt vit i blommningen. Spännande att se om det blir någon planta.

                                           *************

Idag har vi haft ett otroligt fint väder. Plus 6 grader och strålande sol. Det har droppat från taken.
Vi får njuta av de dagar som är fina då känns våren mycket närmare.

                                           *************

Ha en riktigt fin början på Mars månad i morgon.
                                          
                                            ************

Vi hörs snart igen
Kramen/Gunilla

22 kommentarer :

  1. Dina Lewisior är underbara, själv har jag inte lyckats så bra med denna lite kinkiga växt.
    Tack för goda odlingsråd om Lewisia som du gav förut i min blogg. Jag skall testa att göra som du skrev med några plantor till sommaren.
    Ha en bra kväll / Hans

    SvaraRadera
  2. Vilken underbart söt blomma ! Du verkar ha riktig tumme med dom :)
    Ha en bra vecka, kram

    SvaraRadera
  3. O jag har ett par som klarat flera år i kruka hos mig!Ställer in dom i kallväxthuset bara under vintern.
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  4. Du är verkligen duktig med dina lewisa, mina klarade sig inte genom förra sommaren en gång. jag ger upp och njuter av dina fantastiska bilder istället :)

    SvaraRadera
  5. Jag älskar lewisia, just tweddy har jag många plantor av. Har fått många av min svärmor.
    6 plusgrader, det låter härligt.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Tack för inspirationen! Jag tänker ge mig i kast med lewisior, eftersom jag tror att jag har fixat en lämplig miljö till dom: en rabatt som består av rent grus. Vad tror du om det?

    SvaraRadera
  7. Så fina blommor. Har ingen sådan...ännu ;)
    Kanske nått man skulle testa.

    Kram!

    SvaraRadera
  8. Så flott planten passet ved treets rot:)

    SvaraRadera
  9. +6 grader, det är mycket mer än vi har haft här idag!!! Här har på sin höjd varit +2 grader och ganska rått!
    Men vi har ingen snö...
    Ha en skön 1:a mars - vårens ankomst!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  10. Det er bestandig så fint å komme inn på bloggen din ! Der er det blomster og farger som er helt herlige!

    SvaraRadera
  11. Underbara blommor.
    Sex gradet varmt, tänk om det ändå var det här. Våren här känns ganska långt borta.
    Ha det gott!!!

    SvaraRadera
  12. Jättefina plantor! jag köpte min på STA-växtmarknad i Nyköping...tar du egna frö?

    SvaraRadera
  13. Tack för tipsen! Det börjar klia i fingrarna...

    Här har vi också haft lite på plus idag.

    Ha en fin början på marsmånad du också!

    kramar

    SvaraRadera
  14. Gillar också Lewisior. De är tacksamma och blommar länge.
    Slängde ut en del fröer bland stenläggningen i somras. Spännande att se om något av dem kommer att gro.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  15. Hej Gunilla!
    Lyllo du som får Lewisior att trivas så bra att dom fröar av sig.
    Underbara bilder!
    Önskar dig en fin dag!

    SvaraRadera
  16. Vad fina de är och kul att de sprider sig//Britt

    SvaraRadera
  17. Jo, gungorna är fina.
    Ha en solig varm torsdag!
    Hoppas det blir så. Här och där.

    kram

    SvaraRadera
  18. Men så fina de är. Lycklig du som lyckas så bra med dem.

    Önskar dig en fin dag.
    Kram

    SvaraRadera
  19. Det är så avslappnande att komma in hit till dig. Fågelkvitter och vackra blommor.
    Mina två yngsta katter vaknade och såg verkligen förvånade ut när det började kvittra här. :)
    Kul att du vill vara med i min utlottning. Dragningen närmar sig med stormsteg nu. Så håll ögonen öppna.

    SvaraRadera
  20. Hej Gunilla!
    Vilka fina Lewisior du har. Har funderat på att köpa en och ha som krukväxt inomhus.
    Till zon 4 sägs det att gaffelolvon klarar sig fast kan mycket väl gå bra även i skyddade lägen i högre zoner.
    Kramar:)

    SvaraRadera
  21. Åhh vad fina blommor de där Lewisiorna!!! Vilken zon klarar de tro? Jag skulle gärna ha såna i min trädgård :)
    Vilka härliga foton du har på din blogg!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62