3 februari 2011

Övervintrare--överlevare.


Silvernjurvindan har kommit igång och det blir jag glad för.

                                            ***
Efter ett tips från en trädgårdsbesökare om att silvernjurvindan gick att spara så är det tredje året som jag har samma planta.
Jag brukar plantera någon klätterväxt i mitten (Ipomoea)
och då byter jag ut all jord i krukan.

En ny växt som jag fick ifjol.
Acnistus australis. En mini änglatrumpet som får små blå klockor.
Den har kommit igång efter nedklippningen i höstas och sval förvaring. Jag hoppas få se många klockor till sommaren.
                                        
                                           ***

Snart så är det dax för pelargonierna som står i förrådet att få komma in och få ny jord men jag tror att de får vänta ett tag till.
Ja skall ställa ut de i uterummet för att de skall få mera ljus och då ser jag vilka som har klarat vintern. Det visar sig ju snabbt vilka som grönskar, några har redan fått många blad.
                                      
                                             ***
Idag snöar det och vi har minus 3,5 så det är snabba väderombyten.
                                           
                                             ***
Ha det gott
Vi hörs
Kramen/Gunilla

14 kommentarer :

  1. Visst är det roligt så här års med alla växter som börjar sätta fart. Det gör att man blir så otroligt glad.

    Ha det gott,
    Kerstin

    SvaraRadera
  2. Åh, man blir så glad över alla sina växter som klarat vintern.
    Hos mig är det +4 grader och regn idag.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. jag är ju ingen som sparar blommor för övervinting, dels för jag är dålig på att göra det, dels för jag inte har något bra ställe att göra det på. Men jag skulle vilja kunna göra det, just för detta på våren då det sätter fart och blir grönt, man får ju in våren:)
    kram

    SvaraRadera
  4. Åh, din njuvinda har överlevt och redan börjat växa, det är väl kul. Förra året klarade jag min, men i år är den absolut stendöd, tyvärr.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  5. Herlige vårtegn hos deg:)
    Mini engletrompet og blå, den høres spennende ut.
    Mine pelargonium skal også få ny jord snart, spennende tider nå mot våren:)
    Ha en fin torsdag, klem hanne

    SvaraRadera
  6. Härligt med allt som börjar vakna till liv igen. Nu är det bara en själv som behöver en "Kick off"
    Pelargonerna mina får komma upp nästa vecka. Då får vi se hur många som klarat sig.Brukar inte vara så stort bortfall.
    Här är det mulet, blåsigt och + 3,5
    Snön minskar....
    Elisabeth

    SvaraRadera
  7. Jaha kan man spara den det visste jag inte!Brukar oxå vänta med pelargonerna o fuschiorna efter att ha planterat om en del i onödan som visat sig vara utan liv!
    Kramar från mig!

    SvaraRadera
  8. Härligt att vi går mot ljusare tider...
    Jag ska ta tag i pelargonerna jag med om ett tag;)

    SvaraRadera
  9. jurvindan, var den så den hette, har jag aldrig sett eller hört om, ska bli kul att se hur den kommer se ut. Fint med allt som övervintrar, ettåringar är ju annars kompostvara. Nu går det åt rätt håll :)

    SvaraRadera
  10. Kan man ha Njurvindan som krukväxt på vintern eller hur övervintrar man den? Måste den stå svalt?Jag har ju tyvärr så dåliga förvaringsutrymmen för växter under vintern!
    Ha det gott!
    Kram margot

    SvaraRadera
  11. Lite trist med blötsnön som kom idag. Det blir ljusare i alla fall och inte är det kallt heller, bäst att vara positiv.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  12. Njuvinda, visst inte att den gick att övervintra. Här är också ombytligt väder ena dagen frost och kalla nordliga vindar andra dagen plus och regn, rätt tradigt faktiskt. kram Sophia

    SvaraRadera
  13. Va tredje året.. du har då gröna fingar du.
    Mina pellisar får också vänta lite till. Ärligt talat så är det inte så många kvar.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  14. Åh, så härligt att det börjar grönska litet, äntligen! Och så roligt med det som överlever!
    Igår tände vi växtbelysningen och vattnade våra änglatrumpeter för första gången i vinter. Dom har stått mörkt och i 5-10° från oktober.
    Din lilla mini-änglatrumpet låter frestande att skaffa! Heter den mini-änglatrumpet?
    Kram, Monica

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62