11 mars 2011

Blooming Friday--Blommig Fredag.-- Feeling Blue

Ett nyinköp av pelargonia "Lady Plymouth"
De pelargonier som har stått i förrådet i vinter dog 9 st bort av 14 st.
Det var gamla pelargonier och jag har gjort likadant med dom varje år. Men i fjol använde jag pelargonjord för jag tänkte att de skulle växa bättre. Men antagligen för att det blev en annan jordblandning som de inte var uppväxt i så klarade de sig inte.
Helt uttorkade fast jag gav dom lite vatten nu och då
Jag blir riktigt bedrövad av att pelargonierna inte klarade vintern.

En växt som jag inte haft tidigare köptes in och nu hoppas jag att den skall växa och blomma.
Dessa blommor blir ju BLÅ
Efter nattens snöande ca 2 dm så ser det ut så här nu på morgonen.
Ett riktigt bakslag i vädret. Det snöar fortfarande och blåser.

***
Jag bidrar med dessa bilder i Blommig Fredags tema.
"Feeling Blue" Melankoli.
****


Hoppas att ni har det riktigt bra.

***

Önskar alla goa bloggvänner en fin helg.
Tack för att du finns.

***

Kramar/Gunilla

***

34 kommentarer :

  1. Hej Gunilla.
    Æv med den sne... godt du kan glæde dig over dit blomsterkøb.
    Rigtig god weekend.
    Kh Lone

    SvaraRadera
  2. 2 dm snö, huvva, här bara någon centimeter inatt.
    Finfina bilder, tack!
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Ja, när kära gamla växtkompisar dör blir man ledsen. Synd på dina gamla pellisar!

    No coments ang. er snö...här har vi mer aprilväder med ömsom sol ömsom regnskurar och så blåååser det såklart...

    Helgkram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  4. Usch så tråkigt med pelargonerna....
    Och mer snö....nu ska den ju töa bort...inte komma tillbaka.
    Ha det bra och lycka till med Agapantusen...

    SvaraRadera
  5. jag har gett upp för länge sen att övervintra växter, jag är superdålig på det.
    här vräker också snön ner nu och det är väldigt deprimerande .
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  6. Trist med pelargonerna som inte klarat sig. Den här snön som kommit var helt onödig och gör en inte på gott humör precis.
    Till trots, Ha en riktigt fin helg!
    Ylva

    SvaraRadera
  7. Vad tråkigt med dina pelargonerna men nu har du en ny och intressant blomma att ta hand om lycka till med den.

    Ha en underbar helg/Kram Magdalena

    SvaraRadera
  8. A beautiful presentation of photos! Agapanthus are a very hardy plant and last for a long time through all kinds of weather!

    SvaraRadera
  9. Jag har också satt Agaphantus, jag älskar dem de är så vackra. Trevlig Helg!

    SvaraRadera
  10. Synd på pelargonerna, tur att det finns nya att köpa.
    Här har det slutat snöa, har kommit 1 dm, nu skiner solen tack och lov.
    Kram

    SvaraRadera
  11. Tråkigt med pellisarna. Jag som planterat alla mina i pelargonjord i år..:-(( Men det kanske inte blir så för mig.

    Slut på snö vill vi ha nu. Vi har också fått mer under veckan. Kram

    SvaraRadera
  12. Lovely blue agapanthus though the snow scene make you feel a bit blue isnt it? Enjoy your weekend Gunilla!

    SvaraRadera
  13. Visst blir man ledsen när pelargonerna dör under vintern.
    Så fin hon var den pelargonen du har på bild.
    Om jag får plats så tänkte jag också testa Afrikas blålilja på balkongen.
    Trevlig helg:O)

    SvaraRadera
  14. Ja, jag förstår att du kan bli melankolisk av så mycket ny snö!
    Tråkigt med pelargonerna! Hur förvarar du dem, ljust eller mörkt och vid viken temperatur?
    Önskar dig en riktigt trevlig helg!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  15. Agapanthus står på ønskelisten her også. Virkelig flotte er de, men krever jo innendørsplass om vinteren. Fint blomsterbilde:)

    SvaraRadera
  16. Synd på dina pelargoner! Mina har klarat vintern ovanligt bra och jag använde också pelargonjord i fjol. Förra vintern dog några av mina, bl a Vancouver Centennial, men jag fick tag i en stickling av den på mässan i Malmö förra helgen! Fuchsior tycker jag är svårare, de dör ofta i övervintringen. Agapanthus är lätta, de bara växer och blir större. Man får dela dem och dela med sig till andra blomälskare!
    Ha en skön helg!
    Christina

    SvaraRadera
  17. Visst är det trist när plantorna inte överlever. Speciellt om man haft dem i flera år. Så skönt att du kan trösta dig med några nya plantor.
    Hoppas du får lite värme i helgen, så snön börjar smälta.

    SvaraRadera
  18. Hej Gunilla!
    Trist att pelargoner dör under vinterförvaringen. Nu kommer ju sticklingarnas tid så kanske du hittar några nya spännande sorter.
    Har testat pelargonjord och kan bara konstatera att jag gillar den inte. Jag använder nu den 'gamla' vanliga p-jorden.
    Fina bilder!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  19. Trist med pelargonerna, tur att några överlevde iaf.

    Ja.... nu tycker jag det räcker med snö, vi hade precis inte lite heller innan dom nya 2 dm kom. Fram för mer takdropp!!
    Det hoppas jag vi får i helgen :)
    Ha det gott/Stina

    SvaraRadera
  20. Oj med snö! Här snöade det idag fast det töade nästan bort igen. ha en skön helg/Sophia

    SvaraRadera
  21. Hej Gunilla! Tråkigt med dina pelargoner! Lycka till med Agaphantusen1 Kika in på min matblogg för en liten överraskning:)
    Ha det gott!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  22. Hua då vad mycket snö! Då vet man vad man har att vänta..det kommer antagligen hit oxå :( Tråkigt med dina pellisar som dött men lycka till med din Agapanhtus.
    Tjing

    SvaraRadera
  23. Bakslag kommer men jag tycker inte om det, nu vill jag få bort snön.. Agapanthus är så fin men mina ville aldrig blomma som då hamnade på komposten till slut efter några år. Så synd med dina pelargoner förresten. Man hänger sig liksom fast vid dom gamla kära, det är inte det samma med nya.
    Ha en fin helg:)

    SvaraRadera
  24. Ja det er trist når plantene ikke vil, selv om vi vil.. Min løkplante som jeg kjøpte for ikke så lenge siden, den henger nå med hodet.. antar at det er pga for varm leilighet.. jeg får nøye meg med kaktusen.. :)

    Klem fra meg! :)

    SvaraRadera
  25. Hejsan!
    Det var ju tråkigt med pelargonerna. Exemplar som man har haft ett antal år blir som ens vänner och det känns jobbigt när de dör.
    Agapanthus, kärlekslijan blir däremot hur gammal som helst! och den är så ljuvlig när den blommar.
    Den vill växa trångt för att blomma!/Anja

    SvaraRadera
  26. Jag håller verkligen med att det är tråkigt när pelargonerna dör under vintervilan:( Men det är ju ändå rätt trevligt att man då har en bra anledning att köpa nya:)
    Agapanthusen däremot är väldigt lätt att övervintra! Jag har en vit och en blå som jag haft i flera år och som jag bara ställer bort i garaget och aldrig bryr mig om på hela vintern. Men de grönskar snällt varje vår igen:)
    Ha en bra fortsatt helg!
    Mvh/Malin

    SvaraRadera
  27. Hej Gunilla!Ha en bra lördag...Kram Gunilla ♥

    SvaraRadera
  28. Åh vad trist med pelargonerna :-( de är ju som gamla kära vänner!Har heller ingen bra erfarenhet av pelargon jord.Inte växte de nått bättre inte.Nä jag fortsätter men jorden från plantagen som jag en gång köpte för att jag behövde lite mer o var där....de som vart planterade i den jorden var så fina!Så nu köper jag alltid där!
    Kram från mig!

    SvaraRadera
  29. Blue weather? With all that snow, surely the plants are hurting. May you have warmer weather ahead. :)

    SvaraRadera
  30. Hej!
    Trist när man förlorar de kära växterna som man vårdat och ansat.

    Ljuvliga Agapanthus,hoppas du har god tur med den!

    Kram /Bea

    SvaraRadera
  31. Men vad tråkigt med dina fina gamla pelargonior!
    Men du får trösta dig med att nu har du plats för lite nytt!

    Har ingen afrikas lilja heller,får nog införskaffa mig en knöl!

    Ja här har varit bakslag i vädret också,snö snö!!
    Vill inte ha mer nu!

    Ha det bra!

    M-L

    SvaraRadera
  32. Stackare, det är så tråkigt när pelargonerna inte överlever. Eftersom jag flyttat och inte kunde vinterförvara mina som jag brukar så är jag överlycklig att de två som jag ställde ned i källarförrådet överlevde. Jag hade faktiskt inga större förhoppningar. Tur att det finns nya att köpa ;)
    Hoppas snön försvinner snabbt. Det har snöat även här hos mig men det töar däremellan. Nu räcker det med vinterväder.
    Ha en skön söndag!
    Kram NInni

    SvaraRadera
  33. Oj oj vad kommentarer på ett jättefint inlägg. Vad trist med dina pelargonior!!! Förra året dog mina men i år ser det ut som om jag ska klara dem. De brukar övervintra i uterummet och det har gått bra i flera år men tydligen inte och det handlade bara om någon natt. Skulle tro att det var för de börjat vakna. Iår bor de i Eva-Katrines lite svalare flickrum. Ser ut att vara en sådan där blå afrikansk lilja jag har haft en sådan likadant där var rädd om den på vintern.

    Gunilla tack för positiv kommentar, jag blev så glad!!!
    Nu är lattorna på plats med nyborrade hål i fortsättning följer på onsdag...

    Nu en stor kram till dig Ingela

    SvaraRadera
  34. Visst är det tråkigt när växter man tycker om dör bort.
    Hit tror jag våren kommit nu. Fortfarande tjäle i jorden men snödroppar och krokus kommer ändå med raketfart.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62