4 mars 2011

Blooming Friday--Blommig Fredag

Funkia "Blue Mouse Ears" en liten sort
som blir ca 15 cm hög. Jämför med de övriga funkiorna 
i samma plantering så är den liten. 


Här börjar växten att titta upp ur jorden små
blad

fullvuxen blir den ca 100 cm hög.
Parasollblad. Astilboides tabularis.

Tacka och lamm av Mufflonfår som strövar fritt
ute vid vårt sommarställe.
Vi har inhängnat hela tomten så de kommer förhoppningsvis
inte in i trädgården, för då finns det inget kvar av det vi planterat.

*******

Dagens tema i Blommig Fredag är "Stor och liten" "Big and small"
och då har jag varit in i arkivet och försökt hitta något som passar.
Så dessa bilder får bli mitt bidrag.

*******

Önskar alla trevliga bloggvänner en riktig skön helg.

*******

Tack snälla du för att du lämnar en kommentar.
Det blir jag jätteglad för.

******


Kram/Gunilla

54 kommentarer :

  1. Fina bilder du valde....mufflonfår hade mina föräldrar till uppfödning ett tag.....
    Ha en bra helg ;)

    SvaraRadera
  2. Hej vilka härliga bilder du visar. Den fårrasen har jag ej sett tidigare. Önskar dig en riktigt fin helg/Gela

    SvaraRadera
  3. Fina bilder! Parasollbladet är ju superläckert - fast lite sticksigt...

    SvaraRadera
  4. Vilken liten söt funkia! Gäller att hålla rent runt omkring den så inte de stora jättarna begraver den under sina blad. I djurriket finns mycket "stor och liten" att njuta av. Ha en fin helg du också. /Anette

    SvaraRadera
  5. Perfekta bilder! Funkian är verkligen liten ... Mufflonfår visste jag inte fanns i Sverige. Har för mig att de är "urfår".
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  6. Härlig bild på parosollbladet som kommer upp.Vilken fin fårras!
    Ha en underbar dag!

    SvaraRadera
  7. Hoppas ni slipper få in fåren i trädgården, så tråkigt när de äter upp växterna man är rädd om.
    (Jag har skickat ett mail till dig)
    Trevlig Helg och Kram!

    SvaraRadera
  8. Vilka härliga bilder du delar med dig till oss. Vi får hoppas att vintern är slut snart och att våren kommer tidigt i år.

    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  9. Hej Gunilla!
    Va kul att få se 'Mouse Ears' i blom. Jag planterade en förra sommaren och hoppas verkligen att den klarar sig under snön. Söta mufflonfår och lamm. :)
    Kram,
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  10. jÄTTETREVLIGA BILDER!/aNJA

    SvaraRadera
  11. Men jisses så söta fårskallar, blommorna inte heller att förakta.

    SvaraRadera
  12. Fin plantering med funkia - bladen har en rik färgvariation.

    SvaraRadera
  13. Hej Gunilla.
    Dejlige billeder du viser... skønne hunde og heste.
    Ha en god weekend.
    Kh Lone

    SvaraRadera
  14. Härliga bilder och vilka trevliga får :o).
    Ha en riktigt fin helg!
    Ylva

    SvaraRadera
  15. Härliga bilder på sommarblommorna. Den lilla funkian är verkligen söt och fåren så fina!

    SvaraRadera
  16. Den lilla funkian fick blommorna att se enorma ut , läckert. vet du om det med finns röda blommor?

    SvaraRadera
  17. Funkior älskar jag och den här lilla är ju bara så fin ! Gulliga får på härlig bild passar fint in på temat.
    Ha en skön helg - kramis

    SvaraRadera
  18. Vilken jättesöt liten hosta! Och så mycket blommor på en så liten planta!
    Mufflonfåren är verkligen fina, men jag förstår, att du inte vill ha in dem i trädgården!
    Ha en fin helg, kram, Monica

    SvaraRadera
  19. Very unusual plants (for me) but so very pretty!! Love the mouse ears and the shot of the deer! Thanks for stopping by my blog, Gunilla. Trevlig helg!!

    SvaraRadera
  20. Ej Gunilla.
    Nu må du ikke tro at jeg er helt bims i låget ... Jeg fik blandet dine billeder med Katarina's ... Søde får (ikke hunde og heste) ...hi hi

    SvaraRadera
  21. Himmel! Er trädgård lever ju under fruktansvärda hot;)

    Kram och ha en skön helg!

    SvaraRadera
  22. Great pictures!!
    I have a collection of small hosta plants in our garden.
    Kram Gisela.

    SvaraRadera
  23. Den lilla hostan tycker jag också mycket om. Blir lite avundsjuk när det gäller vädret. Här är gråkallt och bara strax över nollan.
    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  24. Så himla mysigt med får runt husknuten på sommaren. Och vilka fina! Det känns ju faktiskt inte helt overkligt med lite sommar snart med en töardag som denna! Ha en bra helg!

    SvaraRadera
  25. Vilken fin funkia! och vilka fina får! Kanske en ras att kolla upp när vi så småningom skaffar egna.
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  26. Tack för tipset! Det kunde ju vara ganska lagom med en liten funkia på vissa ställen!
    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  27. Jag vill bara tacka för dom fina orden jag blir så glad i hjärtat.

    En stor kram till dig!

    SvaraRadera
  28. Vilken söt liten funkia, funkia är en av mina favoriter, och det finns ju så många sorter att välja mellan! Trevlig helg till dig med!

    SvaraRadera
  29. You have selected great photos for Big and Small. I especially like the ewe and the lamb.

    SvaraRadera
  30. Härliga bilder, snygg tolkning på veckans tema.

    Trevlig helg/ Tyra

    SvaraRadera
  31. Vilken söt funkia, och blommorna blev ju jättestora i förhållande till bladen ! Fina bilder på temat. Mufflonfår har jag aldrig sett förut, såg ju nästan lite ut som en älg på bakbenen, är de stora ?
    Ha en fin helg
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  32. Äntligen har jag fått se en bild på mufflonfår! Har bara hört talas om dem och min bästa väninna har två fällar på sitt landställe. De har jag aldrig haft tillfälle att "klappa". Ska visst vara gudomliga.
    En skön fredag och härlig helg önskar Eva Linnea

    SvaraRadera
  33. Heisann!
    Nydelige bilder!
    Go' hælj ;:OD)

    SvaraRadera
  34. Blue Mouse Ears ser ju helt bedårande ut! Stora blommor i förhållande till de små bladen. Den åker upp på önskelistan!
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  35. Ljuvliga bilder på veckans tema!
    Tackan med sitt lamm var ju så söt
    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  36. Mufflonfår är så himla söta, tänk att du får njuta dom utanför staketet. Fina bilder :)

    SvaraRadera
  37. Ojoj vad kommentarer!

    Vad sugen man blir på spirande trädgård. Funkior tillhör ju definitivt mina favoriter och den här lilla var ju för söt

    Önskar dig en trevlig helg

    SvaraRadera
  38. Fina bilder. Kul att se en så liten funkia.

    Kram

    SvaraRadera
  39. Härliga bilder! Funkian var enormt söt, den hamnar på min önskelista:)
    Ha en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
  40. Fina bilder. Jag gillade parasollbladet, kan vara riktigt snyggt med stora blad:)
    Ha en fin helg/Stina

    SvaraRadera
  41. Verkligen fin tolkning :) vilken söt liten funkia och tänk att så små blad på våren blir så stora när de vuxit upp :) Kram Suss

    SvaraRadera
  42. Blir bara mer och mer förtjust i Hostor. Det blir nog till att skaffa några fler...
    Tjingeling

    SvaraRadera
  43. Den där lilla hostan har jag också, men den står fortfarande i kruka. Hoppas att den har överlevt vintern och att jag kan hitta en plats till den i rabatten. Så fina får ni har att titta på!
    Ha det gott!
    Christina

    SvaraRadera
  44. Härliga bilder, funkior är så fina och tacksamma i skuggiga rabatter!
    /Anki

    SvaraRadera
  45. Jättefina foton. Ser fram emot våren då växterna kommer igen. Ha dé!

    SvaraRadera
  46. Lovely comparisons of big and small and your beautiful blooming hostas too.

    SvaraRadera
  47. Jag har en liten tävling hos mig som du gärna får vara med i.
    Ha en fortsatt bra söndag.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  48. Fina bilder och bra tolkat.. den lilla funkian är ljuvlig.. och fåren japp de är för gulliga men UTANFÖR stängsel förstås.. *smile*.. ha det gott/Moa

    SvaraRadera
  49. Gillar din Hosta//Britt

    SvaraRadera
  50. Tack för att du ville delta i min tävling.
    kram
    Hanna

    SvaraRadera
  51. Tack för din kommentar på trissen, jag har ju aldrig vunnit men har varit bland dom 10 bästa en gång. Så en vinnst vore jätteroligt.

    Ha en skön vecka/Kram Magdalena

    SvaraRadera
  52. ...Vilka härliga bilder...det spritter i en nu när det börjar närma sig VÅR...Kramen på dej namne...Gunilla

    SvaraRadera
  53. Hej!
    Tack för titten och kommentaren i min blogg. Jag blev ju frestad att kika in i din och jisses så mycket skoj jag hittade här. Hit återvänder jag snart igen. Sköt om dig! //Gunilla

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62