20 mars 2011

Iochroma Australis Mini änglatrumpeten har verkligen kommit igång efter vintervilan.
Jag har inte planterat om den i ny jord den får stå i den gamla jorden så länge, Några gödselpinnar har jag stuckit ner för att den behöver ju mycket näring.
När den går att ställa ut så planterar jag den i en stor järngryta där får den mycke växtutrymme.
Plantan fick jag i fjol så den har inte blommat än.
Blommningen har jag inte sett bilden är hur blommorna skall bli ,lånad bild.


Ett antal fuchia plantor har jag köpt .14 st.
Jag ställde några krukor under pergolans vildvins tak i fjol sommar och de trivdes jättebra  så nu har jag tänkt inreda med fuchsior denna sommar.
.
***
Så då hoppas jag på en riklig blommning

Jag måste alltid göra ett besök på Myrorna
En ljusstake,jag har ställt den upp och ner, den ser ut som en narrmössa.
Kanske som avslutning på clematistornet i trä.
Ja vi får se när jag kommer ut i trädgården, inga stora
summor 25 kr så alltid hittar jag en plats.

***
Idag har vi en fantastiskt fin dag att se framemot.
Ut och njut av  solvärmen.
Töandet går långsamt det är minusgrader på nätterna så
snön krymper inte märkbart.

***

Den förkylning som jag fick för mer än en vecka sedan vill inte släppa taget.
Har du något dundertips.


***

Tack alla härliga vänner för era kommentarer.
De sporrar mig att inte tappa gnistan nu när det känns lite motigt.
De får mig att piggna till.

***

 Är det någon av er som har Svalört.
Jag söker det men det är svårt att få tag i en planta-rot.
Jag skulle gärna vilja prova.

***


Önskar dig en riktigt fin Söndag.

***
Kramen/Gunilla

24 kommentarer :

  1. Vilken ljuvlig blå färg på änglatrumpeten. Hoppas den tänker blomma för dig i år. Det är lite trångt i dina fönster också ser jag med en massa småttingar som vill ha ljus.
    Ha´ en skön dag och hoppas förkylningen ger sig snart.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Den där änglatrumpeten ser härlig ut! Jag har aldrig prövat den. Jag har inte så mycket utrymme för små plantor - tyvärr.

    Ha en fin dag!

    Kram
    Sari från Puumuli

    SvaraRadera
  3. Lycka till med änglatrumpeten, blommorna ser ju helt ljuvliga ut!!
    Vi verkar vara många som drabbats av vårtröttheten och lite bloggtorka, skönt att ljuset återvänder i rask takt även om snön verkar bita sin kvar med hjälp av frostnätterna trots de soliga dagarna.
    Krya på dig och ha en härlig söndag!
    Kram Allis

    SvaraRadera
  4. Plantene dine er godt i gang ser jeg. Får håpe du får blomster på planten i år da!

    SvaraRadera
  5. Miniänglatrumpet har jag inte sett tidigare, vacker färg.
    Nya fuchsior låter kul, har tidigare inte haft problem med vinterförvaring av fuchsiorna, men senaste åren har det gått sämre, fattar inte varför, gör som jag alltid gjort. Men några har överlevt och kanske nöjer jag mig med dem.
    Strålande sol och plus en grad.
    Ha en skön söndag!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Gillar de blå änglatrumpeterna, härlig färg ! Min mamma har jättestora vita som också är väldigt stiliga men de här tar nog priset :) Ha en skön söndag själv, kram

    SvaraRadera
  7. Det var en ny bekantskap - miniänglatrumpeten. Så vackra blommor!

    Råd mot förkylning - SOVA bort eländet. Det brukar funka för mig.

    krya på dig!

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  8. jag har aldrig sett en blå änglatrumpet.Det är det som är så roligt med alla bloggar. Trots att jag inte har någon trädgård , får jag se en massa nya blommor.
    Med ljuset och värmen kommer lusten igen, ska du se.

    kram
    Elisabeth

    SvaraRadera
  9. Nu fick jag ett väldigt habegär efter en sådan mini-änglatrumpet! Googlade på den och såg att den också kallas Klockviolbuske! Fint namn!
    Ska absolut försöka få tag på en sådan till sommaren! Vi har ju vanliga änglatrumpeter, men den där blåvioletta färgen är ju helt underbar!
    Önskar dig en riktigt skön söndag!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  10. Har aldrig sett en blå änglatrumpet, så snygg den är Kram Suss

    SvaraRadera
  11. Oooooooo! Där påminde du mig, måste ta in änglatrumpenerna. Tack!
    Ja det var en konstig men fin tingest.Och så vacker fär på din änglatrumpet.
    Hoppas att du tillfrisknar snart.
    Kram Pella

    SvaraRadera
  12. Men inte vill du ha svalört väl? Det är ju världens ogräs. Men kanske är det annorlunda i norr - eller letar du udda sorter? Jag har bara den vanliga men hör av dig när tjälen släppt så kommer det några.
    LÄcker änglatrumpet, hoppas du får blommor i år.
    Eva

    SvaraRadera
  13. Spännande med mini änglatrumpet det har inte jag sett förrut!
    Bara 14 sticklingar fniss heja!!
    Ha det så bra!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  14. Yes Gunilla, här hos mig räknas svalörten som ogräs. Birgitta har några fina med fyllda blommor och olikfärgade blad, men min entusiasm har inte nått dit ännu. Ångrar du dig så säg till (svalörten är en sån där lömsk rackare som sprider sig med knölar under jord och inte syns mesta delen av året - men när den väl etablerat sig går den inte att bli av med).
    Hälsn Eva

    SvaraRadera
  15. Vilken vacker änglatrumpet! Jag har aldrig sett någon blå tidigare. Hoppas du snart får lika varma dagar som vi har haft här idag...+13. Inte alls illa :)
    Det töar kraftigt såpass att man borde ha gummistövlar på fötterna.
    Krya på dig!
    Ninni

    SvaraRadera
  16. Åh, vilken fin änglatrumpet... Läcker blå färg!!! Hoppas den blommar i år (det gör den säkert som du pysslar om den :-))

    Usch, så tråkigt att vara sjuk... hoppas det ger med sig snart. Har inget knep, annat än att ta det lugnt.

    Här har vi haft plusgrader de senaste nätterna, då händer det grejer :-) I like..... Hoppas det fortsätter så. Annars har det varit precis som du säger minusgrader på nätterna, och då står allt stilla......

    Krya på dig nu!
    Många kramar
    Charlotte

    SvaraRadera
  17. oj den änglatrumpeten blir något alldeles extra den!
    hoppas du blir kvitt flunssan snart!
    susanne

    SvaraRadera
  18. Hej Gunilla!

    Tack för din fina hälsning hos mig och för att du vill vara med i min utlottning! Jag har lagt dina lotter i "lotterilådan" :-).

    Vilken underbar färg på änglatrumpeten, jag visste inte ens att de kunde vara blå! Vad spännande att se om den blommar senare i sommar.

    När det gäller förkylning/influensa har jag ett dunderknep... jag använde det själv en gång när jag fick en otäck influensa och skulle på konsert i Stockholm som var bokad sedan lång tid tillbaka. Värm mjölk i en kastrull, pressa ner citron/och eller apelsin, häll i en massa honung och när allt smält ihop, hutta i några skvättar alkohol. Det är ju bra om man har något som passar ihop med övriga smaker, det hade tyvärr inte jag ;-). Drick detta så varmt som möjligt och drick upp alltihop, även om det är äckligt. Alla mina symptom försvann inom 12 timmar, tröttheten satt dock kvar i några dagar efteråt men jag kunde i alla fall åka på konserten :-).

    Ha en fin vecka!

    Kramar
    Bitte

    SvaraRadera
  19. Blå minitrumpet, vad det finns! Den ser fantastisk ut, hoppas att du får den att blomma!
    Birgitta på Glädjekällan har olika sorters svalört, kanske kan du fråga henne om hon kan avstå några plantor?
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  20. Vilken idé med ljusstaken//Britt

    SvaraRadera
  21. Så pigga dina skott ser ut och änglatrumpeten har ju blivit riktigt hög redan. Så fin färg du har på den.
    Kramar:O)

    SvaraRadera
  22. Du frågade om någon har svalört. Jag har en kolonistuga med trädgård. Och där har jag massor av svalört som jag försöker utrota. Men det är omöjligt. Det är massor av knölar som sprider sig . Visst, dom är söta, MEN.Dom sprider sig väldigt. Dom fanns där när jag köpte stugan. Dom finns fortfarande under snön, men dom vaknar upp snart. Du kan få knölar sedan. Ha det gott. Kram från Lisa i Örebro.

    SvaraRadera
  23. Finns det blåa änglatrumpeter?
    Det har jag alrig sett.
    Ha det gott och tack för fint mejl
    Annika

    SvaraRadera
  24. Hej Gunilla! :)
    Vilken härlig färg på din änglatrumpet.
    Narrmössan blir nog ljuvlig så som du tänkt i trädgården.
    Ang. förkylningar och dåligt immunförsvar så fick jag ett tips i december. 80% av immunförsvaret sitter i magen och jag rekommenderades att börja äta ProbiFrisk, som finns på apoteket. 1 tabl. dagligen och goda sugtabletter är det. Det är probiotika. Du vet ju hur jag jämt har varit med kroniska infektioner. Visst kan jag känna mig förkyld men inte som tidigare. Ett helt ofarligt tips. Probiotika kan du googla på, det betyder enl. WHOs definition "för liv"
    Kram till dig.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62