16 maj 2011

Nu börjar det visa sig.

Gerbera Nivea . Denna blomma frösådde jag 2006 och den har kommit upp snällt varje år men den har börjat bakvänt. Alltså med fröställningarna de ser ut som utblommade maskrosor.
Blommorna såg jag aldrig och så har det fortsatt i flera år.
Men nu iår så blommar de äntligen normalt. Till vänster så syns de små rosa knopparna och de blir som synes vita när de slår ut.
Växten med blomma blir inte högre än ca 5 - 6 cm.

Soldanella Alpina. Nu blommar den med riktigt söta blommor.

Lite större växt som har knoppar är Herrgårdspionen.
Den blir bara större och finare för varje år.
Liknar dillpionen men får grövre bladflikar.

*****

Det har varit något tjorv med Blogger i helgen och det är ju synd för flera av era snälla kommentarer har försvunnit på det nedre inlägget.

*****

Nu börjar verkligen det bli grönt och fint ute. Björkens blad har börjat slå ut så de har blad som "musöron". Häggmispeln har ulliga bladknoppar och syrenen är inte så långt efter.
Myggorna har börjat ge sig tillkänna. Och grodrommen i dammen har kläckts så nu är det full fart bland både växtlighet och djurliv.


*****

Hoppas att du har tid att kika in hos mig och glädja mig med din hälsning.
Fast trädgårdsarbetet tar mycket tid i anspråk.
Jag jobbar bara i trädgården på helgerna så det blir desto intensivare.
Men det är ett roligt nöje.
Min gubbe tror att jag varit mullvad i mitt föregående liv:o))))

*****


Ha det gott
Kram/Gunilla

22 kommentarer :

  1. fina bilder du bjuder på. ha en bra måndags kväll.
    kram
    Hanna

    SvaraRadera
  2. Vilka fina växter du visar idag. Roligt när det man frösår själv börjar blomma. Lite extra lön för allt arbete man lägger ner.

    SvaraRadera
  3. Vilka fina växter du visar ,en dill pion har jag önskat mig i många år men dom är så dyra och man vill ju ha så mycket.kram från mullvads släktet

    SvaraRadera
  4. Hej Gunilla! Grattis, du har vunnit en sjal! Skicka din hemadress till sandra.nordljushome@hotmail.com så får du den på posten snart :) Ha en finfin kväll!

    SvaraRadera
  5. Herregårdspion er flott, selv når den står i knopp:)

    SvaraRadera
  6. Så många fina blommor du bjuder på! Kul att den lilla frösådda växten äntligen blommar som den ska! Mullvadar är vi nog lite allihop vi trädgårdsnördar:))
    Ha det gott!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  7. Nu är ni snart ifatt oss. Vår natur är fantastisk :-)
    Fjärilen på min sida köpte jag under konstrundan i Skåne nu i våras. Konstnären hade många olika att välja på. Just nu minns jag inte konstnärens namn men om du vill kan jag nog ta reda på det.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  8. Mullvarp, tihi.. det var en god kärlig beskrivelse han ger dig, passar så bra för oss som tycker om att gräva i jorden.
    Soldanella alpina, vilken vacker blomst. Ska forska lite på den. Nu kommer det en massa spännande plantor från dig igen, glädjer mig :)

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Som vanligt har du många guldkorn i dina rabatter och den med ljuva blå blommor föll jag pladask för ;)

    Herrgårdspionen har jag också, men har alltid trott att det varit Dillpionen tills en bloggare upplyste mig om bladskillnaden!

    Ja, tyvärr var det ngt strul med blogger och komm. föll bort! Lite trist!

    Kram /Bea

    SvaraRadera
  10. Mullvad i ett föregående liv - det var roligt! Jag förstår hur han menar...
    Vilka vackra och ovanliga växter du har! Och frösådda, det är imponerande! Att ha tålamod att vänta 5 år på att få se en växt blomma - det är trädgårdstålamod, det!
    Nu har jag toppat den lilla miniänglatrumpeten jag fick av dig, för den rakade i vädret! Jag satte biten jag klippte av, i vatten och hoppas, att båda ska klara sig!!!
    Må så gott!
    Måndagskram, Monica

    SvaraRadera
  11. Tjena Mullvaden! Den lilla blå är ju verkligen vacker och knopparna på din herrgårdspion ser ju fäör härliga ut - som ett gäng troll eller något.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  12. Myggor - usch! Men jag ser att du har mycket att glädjas åt. Fantastiskt att du kan lyckas med så många växter på dina breddgrader( Full av beundran.
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  13. Visst är det fint när växterna verkar må bra efter den hårda vintern! Pionen ser underbar ut!

    Kram
    Sari från Puumuli

    SvaraRadera
  14. Fniss ja kanske har du varit mullvad i ett tidigare liv. Det är ju så härligt att ha händerna i jorden och fixa och dona.
    Vilka läckra bilder du visar. Herrgårdspionen ser häftig ut.
    Ha det gott och tack för dina varma goa kommentarer.
    Kramar:O)

    SvaraRadera
  15. Tänk vad mycket det finns under snön som bara har väntat på träffa dig igen!

    SvaraRadera
  16. Vi människor har antagligen någon likhet med något djur.
    Förstår precis hur du är när du beter dig som en mullvad ute i trädgården.
    Själv är jag som en katt, säger herrn - kelig men vill helst bestämma när.
    Jag är uppväxt med trädgård och har bott i villa tills för 5 år sedan. På våren har jag längtat efter en liten jordbit men det brukar gå över när jag ser hur mina vänner sliter i sina trädgårdsland. Som väl är kan man ha blommor på balkongen men det blir oftast de gamla vanliga.
    Roligt att läsa trädgårdsbloggar och se alla ovanliga växter.
    Pioner är en av mina favoriter
    Såg på vädret ikväll att solen ska skina på oss om några dagar - härligt.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  17. Roligt att hitta en ny..nu skall jag kika vidare runt på din blogg.o beundra blommor o blad..Jag tycker oxå mycket om blommor o handarbete.men nu har vi en hundvalp som är mycket för grävning lite överallt.Pust..hoppas hon slutar.Jag har en dotter som bor i Docksta....så jag känner lite till nordmaling.Mullvard.. ahha---jag tro at jag ha vari hamster.. beror på att jag samlar på mej allt..

    SvaraRadera
  18. vilken läckerhet den där gerberan!! mina soldaneller blommar nog inte i år ,, men nästa:)
    Mullvader är vi nog alla vi trädgårdsnördar..iallafall jag:)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  19. Hej Gunilla!
    Fina bilder på vackra växter.
    Rapporten om att myggen har börjat synas/kännas är inte kul.... usch och fy!

    Önskar dig en toppenhärlig dag!

    SvaraRadera
  20. Wow - sikke en smuk trådpæon!!!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62