12 juni 2011

 Arisaema amurense. Kobrakalla.
Jag fick en liten planta av en trädgårdsbesökare för flera år sedan och jag trodde att den kommer nog att försvinna efter något år. Men den har bara blivit större och större så iår kom de första blommorna.
Lite svårt att fota  blommorna  under bladen , men de syns ju hur de ser ut.

Det är så kul att ha lite annorlunda växter och att de klarar sig är ju toppen.

Vi har haft så otroligt varmt de senaste dagarna så det har nästan varit lite jobbigt.Plus 29 och sol.Riktigt torrt i marken.
 Men kvällarna har ju varit fantastiska.
Nu väntar en stor temperaturnedgång, bara plus 8 - 10 grader i morgon Måndag.
Men det är ju typiskt när det är examen på Onsdag ,troligen regn och studenten på Torsdag.

Men snart stundar semestern, bara tre veckors jobb sedan semester.

*****

Ha det gott

Gunilla

17 kommentarer :

  1. Här blev det omställning i vädret nu. "Hälften mindre plus" så nu är det femton. Men helt bra det också. Regn skulle absolut behövas...

    Vilken fin växt du fick! Fint minne från en vän.

    Ha en fin början på veckan!

    kram

    SvaraRadera
  2. Vad läcker den är. Jag letar förgäves efter mina och undrar om det var vargavintern som tog den, men kanske inte? Vi hade tur med studenten här i fredags. Eva

    SvaraRadera
  3. Verkligen speciell den där växten och snygg!

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  4. Hos oss blåser vi nästan bort men det har varit bra trädgårdsarbetshelg(vilket ord). Din trädgård är som alltid väldigt fin.

    SvaraRadera
  5. Så spennende plante. Det er gøy å ha litt annerledes vekster også:)

    SvaraRadera
  6. Vilken läcker blomma och det måste vara kul att ha något som inte alla andra har i sina rabatter.

    När ni far till stugan får du inte glömma att hämta dina surfiner hos mig.

    Ha en bra vecka Kram

    SvaraRadera
  7. Vilken fantastisk blomma! Jag har aldrig sett en sådan förut! Du har verkligen "gröna fingrar"!
    Här har vi haft en sval vecka med mycket åska och regn men det slog om till fint i fredags, tack och lov, när vårt barnbarn tog studenten!
    men nu ska det visst bli torrt här också...
    Ha en fin vecka, kram, Monica

    SvaraRadera
  8. en sån där skulle jag åxå vilja ha! vacker! undrar om den sku klara sig på våra breddgrader...
    mulet och kallare här åxå, hoppas det kommer regn för det sku verkligen behövas!

    SvaraRadera
  9. Roligt när gåvor växer till sig så här !!
    Ha en bra vecka
    Kram

    SvaraRadera
  10. Hej på dej Gunilla! Spännande som du säger med nya växter att följa som man inte heller riktigt vet hur de ska te sig!!!

    Skulle tro att de flesta nu ser fram emot lediga och slappedagar

    Kram Ingela

    SvaraRadera
  11. Vilken spännande växt! Tänk att den klarar vintern!
    Må gott1
    Kram /bea

    SvaraRadera
  12. Hej Gunilla! Roligt att du vill vara med och fira hos mej. Nu har du väl fått värmen upp till dej. Här har vi riktigt behaglig arbetstemp nu. Regn har vi fått så det räcker.
    Ha det så gott.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  13. En absolut helläcker planta. Den ser så exotisk ut att jag aldrig trott den var härid,vad kul, då klarar den sig kanske här också, om jag nu hittar ett ex :)

    SvaraRadera
  14. Jag tar gärna emot det där regnet i stället!
    Kobrakallan är superhäftig som mina barnbarn skulle uttrycka det,måste försöka få tag på ett gäng!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  15. ja den är läcker den blir ännu lckrare sen då den röda kolveln med bären kommer:)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  16. Kul att den klarat sig!Ett minne av den besökaren sånt tycker jag är roligt:-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  17. Så mycket spännande det finns!! Särskilt i din trädgård...När vi besökte Göteborg nu så var vi på Trädgårdsföreningen, och där fanns också en hel del spännande, inte allt kanske för våra breddgrader, men ändå, man får lite inspiration hur man kan plantera också. Men vägen dit är lång...
    Ha´en bra dag, här är det en typisk svensk sommardag, lite moln, lite sol, och regnet på lut runt husknuten...
    Kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62