22 augusti 2011

Växtkraft



Angelica gigas, Röd kvanne.
Den har blivit riktigt stor i år. Ca 2,5 meter.
Ett stort antal blommor ochså.

Jag klipper av blomstängeln när den har blommat klart så kommer den upp igen nästa år. På så vis behöver jag inte så någon ny. Den jag har på bilden är det fyra år sedan jag sådde. En riktig iögonfallande växt, men giftig.

                                              ********

Jag söker en planta av Gentiana purpurea ,Baggsöta.
Är det någon som har den och kan tänkas avvara en så maila mig.
Jag skulle bli riktigt glad för det.

                                               ********

Idag så regnar det oavbrutet så det blir en innedag med bullbak.

Ha det riktigt gott
Kram/Gunilla

14 kommentarer :

  1. Vilken jätte! Och så smart att klippa av den för att få den att stanna kvar. Skicka mig en nybakt bulle geonom cyberspace är du snäll för det lät sååååååå gott / Kram gittan

    SvaraRadera
  2. Oj va den va lång..o den andra som du sökte..måste googla först.., den ha jag aldrig sett..annars så skulle jag ha sänt en åt dej.Jag bakade bulla förrut en dag..oj va det är gott med nybakat..

    SvaraRadera
  3. Det var en ståtlig växt, kul att du kan få den att komma igen år efter år! Den du efterlyste har jag aldrig sett, hoppas du får tag i en sån! Här har det regnat hela dagen också, inget väder som lockar till uteliv:)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Den var jätte fin.och väldigt lång..gillade färgen ....här har vi tack och lov sol=0)Ha det så gott

    SvaraRadera
  5. Vilken pampig växt! Verkligen iögonfallande, som du säger!
    Tyvärr har jag inte växten du efterlyser, annars hade jag så gärna skickat till dig!
    Må väl, kram, Monica

    SvaraRadera
  6. Vad bra att klippa ner den så sparar du plats till andra perenner som du ska så.

    Tack för att du tittade in hos mig.
    Ha en bra vecka !

    SvaraRadera
  7. Hei Gunilla. Takk for hyggelig kommentar. Jeg bor også i Sone 5 - og sonene er nokså like i Norge og Sverige tror jeg. Det betyr at du kan ha de rosene jeg har - hvis du vil. Nå skal jeg se litt på bloggen din også :)

    SvaraRadera
  8. Hvor er den stor og smuk.
    Jeg kender ikke planten.
    Tak for kigget.

    SvaraRadera
  9. Härligt stor och ståtlig är den, din kvanne.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  10. Vilken snygg Rödkvanne du har. Jag har köpt en liten planta i år och hoppas att den övervintrar hos mig, har planterat den i fuktig lerig jord. Bör den stå mer väldränerat? Hur har du gjort för att få en så stor och fin planta?
    ha en bra dag. / Hans

    SvaraRadera
  11. Hej och tack för din hälsning inne på min blogg! Och nu hittade jag hit tack vare det. Ska bli roligt att följa dig och se och läsa om trädgård i en annan del av Sverige. På återhörande!// Ida

    SvaraRadera
  12. Din kvanne var enorm och fin.
    Nybakta bullar lät väldigt gott! Själv tänker jag inte baka nya förrens jag får ett nytt kök...till våren hoppas jag på:)
    Blomman du söker är helt ny för mig. Hoppas du får fatt i en.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  13. Sex veckor semester låter som en underbar sommar. Massa trädgård räknar jag med. Den var ståtlig din planta men allt för stor för mig.
    Ha det fint :)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62