13 september 2011

Dekorativa frökapslar


Phodophyllum hexandrum  Fotblad.
Den får riktigt dekorativa frukter som är fulla av frön.
Fåglarna tycker om dom för de är i regel uppätna innan de är riktigt mogna.

Arisaema amurense. Kobrakalla.
Deras frökapslar liknar röda majskolvar. Det är först detta år som den har blommat hos mig så det blev jag riktigt glad för.

Glaucidium palmatum. Lundocka, Bägarlönn.
Namnet är valfritt:o) Den finns både i vit och ljuslila.
Denna planta blommade med ljuslila blommor och har fått fina fröställningar. Hoppas att de hinner mogna för de skall jag sätt så fort det går. Den tar ju ett par år för den innan den blommar.

***********

Gråväder idag men det har lovats finare väder till helgen.

*************

Ha det gott
Kram
Gunilla

6 kommentarer :

  1. Visst är frökapslarna fina på fotbladen.
    Jag har också en lunddocka, fast med vita blommor, har försökt fräså den med blålila blommor men misslyckats.
    Tack än en gång för växten jag fick av dig med posten igår.
    En blåsig höstkram från mig!

    SvaraRadera
  2. Naturen är underbart vacker.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  3. Du är så duktig med dina sådder! Det är jag helt värdelös på, jag får köpa färdiga plantor...
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  4. Ja der er mange frøkapsler der er smukke. Jeg kan især godt li` Valmuens frøkapsler. Jeg synes de er dekorative.

    SvaraRadera
  5. Det syns att växterna har det bra hos dig!

    SvaraRadera
  6. Så vackra bilder! Du har såna gröna fingrar, hela händer :) så det är ju inte klokt!

    kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62