11 september 2011




Söndag, äntligen så fick vi en dag med sol.
Allt var ganska blött så gräsmattan gick med nöd och näppe att klippa.
Skärmen som vi har hållit på med ,av granstörar, blev klar i helgen.
Kolla hur jag har sågat i granen som står på mitten den skall bli ett klätterträd för clematis ingen fin syn men den blir toppen när den blir inbäddad i grönska.
Rabatten skall utökas litegrann med hostor de kommer att trivas bättre nu när jag kapat av granens grenar och de får lämpligt med sol.
************************************************

På den nedre bilden syns det senaste trädgårdsutsmyckningen som jag gjort.
Av en bit armeringsmatta som var deformerad på affären.
Rutorna var brytna.
Sakt och gjort jag klippte isär mattan och la ihop två bitar mot varandra .
Två armeringsjärn najades fast i var sida som stöd.
I övre delen så var mattan trasig så det böjde jag ner som en rund båge och det blev som ett fönster.
Handblåsta droppar av glas virade jag tunna järntrådar om så de går att hänga upp i rutorna.

Jag fick inspirationen av Birgitta. Glädjekällans blogg när jag läste om deras utnämning i Drömhem och Trädgård.
De har en fönsterbåge som sitter fast på armeringsjärn i en plantering.

**************************************************

Tack för att du lämnar en kommentar det blir jag riktigt glad över.

Jag hoppas att du får en fin start på veckan.

Kram
Gunilla

14 kommentarer :

  1. Hej!
    Här har vi haft en en otroligt vacker dag och vi passade på att ta en skogspromenad i det varma vädret efter att mitt helgpass var slut.

    Så fint du har i dina rabatter!

    Ha det gott1
    Kram /bea

    SvaraRadera
  2. Här har det också varit rätt skönt väder idag. Sol framåt eftermiddag och kväll. Kommer precis från en skön tur till havet. Dimman höll på att rulla in.

    Så fint det blev med glasdropparna!

    SvaraRadera
  3. Det gäller att passa på när vädret tillåter utejobb...=)
    Har även jag fixat och donat utomhus...så ikväll blir det soffan.

    Ha en skön söndagskväll!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  4. Vi har fått ca 100 mm regn på en vecka nu och det känna som att vi kommer att regna bort. Så fina bilder du visar från din trädgård.
    Ha det så gott.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  5. Här har vi haft soligt och fint under dagen, men nu mot kvällen har det dragit in ett nytt regnväder. Tycker att det kunde räcka med regn nu när vi fått närmare 70 mm under veckan som gått! Synd att vi inte har något att säga till om där:))
    Vilket perfekt klätterträd granen kommer att bli, kommer att bli superfint! Vilken klematis ska du ha vid granen?
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Nu fick jag lite nya tips och ideér från din trädgård. Du har gjort så fin kant runt dina rabatter, flätat grenar. Så ska jag göra där jag ska fylla på med bark på stenmuren, då åker det inte ner i gräsmattan. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  7. Vi hade toppenväder igår men sämre idag. Armeringsmatta/järn är väl kanon i trädgården:)
    Kram

    SvaraRadera
  8. Så snyggt du har de Kram Suss

    SvaraRadera
  9. Det ser alltid lika fint ut hos dig och det järnet, vad fint och finurligt. Jag har några prismor som ligger efter en jul för några år sen, kanske de ska få nytt liv i trädgården till nästa år, dina droppar gjorde sig gott :)

    SvaraRadera
  10. Skärmen av granstörar blev ju jättefin!
    Den avklippta granen är ju, som du säger, inte så vacker men den blir ett bra stöd till en clematis!
    Och jag kan tänka mig hur vackert glasdropparna glittrar i solskenet!
    Kramar, Monica

    SvaraRadera
  11. Hej igen! Visst är det Arabella som inte klättrar som jag har! Tanken var att den skulle få stöd av Irma och Penny Lane, som står på var sin sida om klematisen, men båda rosorna har ju frusit ner de senaste vintrarna. Så därför har jag flätat in en del av Arabellas grenar i spaljèn och några av grenarna får bre ut sig bland de andra växterna. Tror inte jag någonsin sett en klematis som blommat så mycket och så länge!
    En toppenklematis:)
    Ha en fin ny vecka!
    Kram

    SvaraRadera
  12. Skärmen av granstörar blev ju jättefin! Försökte leta på din blogg om du har något inlägg som visar lite tydligare hur ni gjort men hittade inga ledträdar under Etiketter. Undrar också vad du använder för grenmaterial när du flätar kantstöd till rabatter.
    Rostiga järngrejer är aldrig fel i trädgården. Fint med glasdropparna!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  13. Ha en fin måndagskväll. Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  14. Hej Gunilla, jag sitter och letar genom din blogg, hade du inte en kobrakalla hos dig, menar jag såg en bild här tidigare i våras? Eftersom du också bor lite kallare till undrar jag hur du overvintrar den? Menar det var hos dig... kanske det var fel?
    Oansett, ha en fin tisdag :)
    ps. finner ingen plats till min gruslåda, suck... fortsätter leta:)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62