2 september 2011

Tillbakablick i rosa


Vallmon och Fingerborgsblommorna blommade rikligt denna sommar.
De frösår sig och placerar sig där det passar riktigt bra.
Jag begränsar spridningen rejält när det börjar bli frökapslar.
Ibland så blir det riktigt fina dubbla från ljust rosa till mörk lila så det är lite svårt när jag skall välja vilka som skall få stå kvar i rabatterna. Jag knyter små band på de blommor som jag vill skall fröa av sig och ge plantor nästa sommar.

********************************************************
                                                                
Är det någon som har en fröplanta av  Thalictrum delavayi "Hewitt´s Double" Ruta.
och vill byta med mig. Jag har Thalictrum rochebrunanum fröplanta. Skuggviolruta den får mörka stjälkar. Se bild i nedre inlägget.
********************************************************
Det känns att hösten har börjat komma vi hade plus 5 grader idag på morgon.
Så nu hoppas jag att solen kommer att visa sig i helgen för jag vill inte börja med tjocktröja ännu.:o)))
Jag har en hel del att pyssla med i trädgården , så frysa kommer jag inte att behöva göra.
Rengöring av krukor och planteringsbord skall göras.
Och en del flyttning av växter, sågen skall fram ochså för att frisera en del buskar och träd.
*********************************************************
Vinterförvaring av krukade växter i grusbädd är gjord, och de krukor som inte fröerna har grott som sattes förra vintern har ställts på plats och täckts med odlingsduk så nu får de ytterligare en kylperiod så då får vi se nästa vår om det dyker upp något.
En del krukor och trädetaljer som inte skall stå ute i vinter har jag börjat ställa in i förrådet för att de skall torka innan kylan sätter in på allvar.


*******************************************************

Nu önskar jag Er alla en riktigt fin hösthelg.

Kram /Gunilla

13 kommentarer :

  1. Du är i full gång. Jag har inte ens börjat... :)

    Ha en fin helg!

    kram

    SvaraRadera
  2. Du är väl förberedd hör jag. Fina bilder på din rosablommande vallmo.
    Jag har faktiskt också börjat höststäda, men bara lite, lite, lite!
    Hoppas du får en fin helg!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. Oj, vad du har börjat "hösta"!
    Här har vi haft en vecka med skönt sensommarväder med 15-20 grader, så det känns inte så aktuellt att börja ta in växter och sånt ännu...
    September är min favoritmånad och den börjar bra i alla fall!
    Ha det gott, kram, Monica

    SvaraRadera
  4. Här i Skåne är det sensommarvärme idag, men nätterna har börjat bli rätt kalla ! Härlig rabatt med rosa vallmor du har och frökapslarna blir ju inte så dumma de heller.
    Ha en skön helg i din härliga trädgård, hoppas jag :)
    Kram Eva

    SvaraRadera
  5. Oj, vad många förberedelser du redan har gjort inför hösten! Men du bor ju så lågt borta i norr så man måste vara tidigt ute.

    Härliga bilder på vallmo!

    Hoppas att du har en fin helg!

    Kram
    Sari från Puumuli

    SvaraRadera
  6. Hoppas hösten dröjer länge än!
    Plantstöden, de rostiga, gjorde min man.
    Ha det gott och trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  7. Grusbädd till övervintring, låter interresant. Hur gör du? Har du skrivit om det tidigare så har jag bommat det inlägget. Ge mig en vink var om det står någonstanns annar får du gärna lov att visa :)

    SvaraRadera
  8. Har inte börjat 'hösta' ännu utan gräver och planterar allt vad jag hinner :=)
    Underbara Vallmon, precis som du låter jag en viss del få fröa av sig. Vallmo är svårt att motstå i rabatterna.
    Önskar dig en fin helg!

    SvaraRadera
  9. Mmmm nu känns det på morgonen att hösten har kommit och mycket ska göras innan vintern. Så jag hoppas på en fin höst Kram Suss

    SvaraRadera
  10. Att börja hösta är lite för tidigt för mig ännu, även om jag bor i Norrland:)
    Kram

    SvaraRadera
  11. Jag önskar att jag var så där duktig! Knyta band om dem som ska få fröa!! Jag tänker så ibland men mer hinner det aldrig bli.Jämfört med ditt klimat har vi nästan sommar ännu. I morse var det +15 när vi vaknade.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62