3 oktober 2011

Höstblommning


Epimedium


Blåsalvia

Nu gäller det att verkligen se de blommor som fortfarande blommar. Några kommer med en andra blommning.
Den söta sockblomman har jag tappat bort namnet på.
Den är  så fin nu när den kommer med en andra blommning och den syns ju tydligare nu när den inte har så stor konkurrans av andra runt omkring.

Blåsalvian Salvia patens
Blommar med några blommor än, den har en fantastiskt fin blå färg tycker jag.
Ifjol så tog jag upp knölarna ur rabatten och förvarade dom svalt men jag misslyckades med det.
 Jag tar alltid några frön för säkerhets skull och sår några krukor.

I år så har jag  planterat i stor kruka och tänker ta in hela krukan och ställa den svalt.
Så jag gör ett nytt försök med den få se om det lyckas.

 Även silvernjurvindan som jag har haft i fyra sommrar nu gör jag på samma sätt med och den kommer förhoppningsvis igen nästa år.

Morgontemperaturen var 3 grader kl. 6 så nu kryper kylan bara närmare.
Sol och fint väder kommer det att bli idag.

EN HÄRLIG HÖSTDAG

Ha en fin start på veckan

Kram

Gunilla

12 kommentarer :

  1. Åh, så söta ! Mina ljusrosa klätterosor blommar för fullt igen och med helgens väder så kändes det som sommar :)
    Ha en härlig vecka !

    SvaraRadera
  2. Ja, det er mye fint i hagen ennå. Her blomstrer blomkarsen flittig, og oktoberbergknappen er jo så vakker!

    SvaraRadera
  3. Vilket tålamod du har med dina frösådder. Ja nu är det fina dagar:)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag plockar också frön från blå salvia, den har så lätt att ta sig när man frösår den.
    Alla mina växter som ska på vinterförvaring i garaget står framställda på ett ställe nu men än har de inte fått flytta in.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Hej på dej blå som himlen kan vara, skulle det kunna vara en himmelsblomma ;-)

    Kram Ingela

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Viss tär det ngt särskilt med de små enstaka blommorna på hösten, man ha rett särskilt öga för just dom, jämfört med mångfalden sommartid.

    Jag har njurvindan också och tänkte försöka få den att övervintra :)

    Ha en fin vecka

    Kram /bea

    SvaraRadera
  7. Ja, huga! Nu kommer väl kylan smygande... kanske först hos er- men snart här i södern också!
    Man njuter verkligen av kvarvarande blom & omblommande "snällingar"! Så läääänge man kan!

    SvaraRadera
  8. Hei igjen ! Etter en del datatrøbbel er jeg på nett igjen!
    Alt er bra og jeg koser meg med å gå i gjenom de forskjellige bloggene!
    Du har da da en flott høsthage med nydelige farger!
    Nå er det vel bare et tidsspørsmål om når frosten kommer! Ha en fin uke!
    Klem fra bestemor!

    SvaraRadera
  9. Tack för kommentaren hos mig
    Vernisaggen gick så bra så2galleristen" (en man från konstföreningen som har hand om utställningar i stan) hann inte gå hem i tid. Han hade jämt skägg med att skriva upp namn och adress på de som ville köpa tavlor! 8 st.sålda!
    Här nere har vi en så mild höst, så vi har ännu inte satt på värmen i sommarhuset. Vi är glada åt det, för i stan pågår stamrenovering i vår lägenhet just nu, så vi måste bo kvar hela Okt. här i stugan
    Lite problem när de tar sommarvattnet om någon vecka, men vi får leva lite enkelt. Det finns ju papperstallrikar;-)
    Jag har nu fått tid för mitt knä på Elisabeth sjukhuset i Uppsala, så allt ordnar sig , bara att det tar sån tid
    Ha det gott
    Elisabeth

    SvaraRadera
  10. Så fint du har det i höstträdgården, ja nu närmar sig mörkret ch kylan så det gäller att passa på!
    Ha en härlig vecka du med!
    Kram Allis

    SvaraRadera
  11. Hejsan Gunilla!

    Visst tar man till sig de små blommorna alldeles extra nu när man vet att det är snart slut med det roliga;)))! Men, å andra sidan vet vi också att det är en förutsättning för det nya som komma skall efter några kulna månader:)!/Anja

    SvaraRadera
  12. Lycka til med övervintringen.
    I höst har jag varit riktigt lat. Många krukodlade växter har hamnat på komposten. Vill jag eller vill jag inte har varit frågan.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62