10 oktober 2011

Höststädning

Nu börjar  höststädningen i trädgården.
Jag brukar klippa ner de växter som tål en nedklippning för det är så mycket som skall hinnas med på våren. 
                                                                   Efter


Chokladblomman, Cosmos atrosanguineus.

Har blommat otroligt rikligt i sommar.
Nu hade jag tänkt prova övervintra den.
Är det någon som har erfarenhet av det??
Isåfall så tar jag hemskt gärna emot tips.

Jag har klippt ner den och försökt få bort jorden.



Efter en kväll och natt med regn och kraftig blåst så börjar dagen se rätt så bra ut.
Sol och plus 4 grader.


Hoppas att du får en riktigt bra början på veckan.

Ha det gott alla trevliga vänner.

Kram/Gunilla




19 kommentarer :

  1. Hej Gunilla!
    Bilderna från din trädgård ger en känsla av Norrlandsmagi! Så vackert det vackra staketet mot skogen och som kuliss åt trädgården!DÄR passar den! Jag har lite svårare att ta till mig det i Göteborgs villakvarter - passar inte i MITT tycke.
    Ang. chokladblomman så har jag bara hört - har ingen egen erfarenhet - att den vinterförvaras som daliorna: Putsa bort all jord från rötterna och förvara i tex torv. De behöver tydligen liiiiite fukt så att de inte torkar och skrumpnar, men vad det verkar svårt det där med "lite fukt"!/Anja

    SvaraRadera
  2. Oj, så mycket spännande du har där mellan dammarna. Var nyfiken och förstorade bilderna....
    Brukar också klippa bort en del redan nu, men det mesta brukar få sitta till våren. Det är så härligt att få dra igång med att snygga till i rabatterna när fåglarna kvittrar.
    Ha en härlig vecka!
    Camilla

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Alltid lite trist med höststädningen i rabatterna, men så har man naturligtvis ett litet försprång på våren i gengäld :)
    Hostorna ser så fina ut i sina guldglänsande blad där i bild.
    Hoppas veckan blir fin!
    Kram /bea

    SvaraRadera
  4. Dina rabatter ser lika fantastiska ut om hösten också. Chokladcosmos skulle jag gärna haft. Läste precis om den i hagetidend (trädgårdssällskapets tidning her i Norge..) Ser ut som den ska kunna övervintra som en Dahlia.

    SvaraRadera
  5. Vackra höstbilder från din trädgård.
    Gör precis som du, klipper bort allt skräp från växter jag vet tål det. Underlättar något under vårens intensiva arbete.

    Har inga plantor av Klippenstemonen men har skakat ut de frön som fanns runtomkring moderplantan och hoppas några frön gror. Du får påminna mig under nästa sommar.
    Önskar dig en fin start på veckan!

    SvaraRadera
  6. Din trädgård är otroligt vacker även på hösten, skönt rogivande att titta på :)
    Önskar dig också en riktigt go´vecka
    Kram
    Eva

    SvaraRadera
  7. Håller med dom andra; din trädgård ser såå vacker ut! och gärdesgården passar så bra!
    Jag klipper också ner perennerna efter hand som de vissnar, säkert gör jag fel ibland, men hittills har det klarat sig...
    Din miniänglatrumpet (son nu är två plantor) har jag tagit in, och dom står nu i ett fönster , där elementet är avstängt under! Hoppas att dom överlever!!!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  8. Jag klipper också ner så mycket jag kan på hösten, skönt att ha det gjort på våren.
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Ojoj vad mycket fina växter du har. Jasså man ska kunna övervintra chokladblomman? Då tror jag också att jag ska försöka det!

    SvaraRadera
  10. Jag brukar inte klippa ner perennerna på hösten, men nu i helgen gjorde jag det i två av rabatterna, skall prova och se skillnaden i vår tänkte jag. För visst är det så att det brukar finnas att göra ändå på våren.

    SvaraRadera
  11. Selv i høstskrud er din hage vakker:)

    SvaraRadera
  12. Så fint med det staketet. jag nu är vintern på intågande. Vad bra att du fick tips om chokladblomman för det behövde jag också.
    Kram Pella

    SvaraRadera
  13. I natt funderade jag på om jag inte hade skickat in lite frön till STA:s frölista på Klippenstemonen.
    Kollade i morse och japp, lite frön är inskickade av den plantan :=)

    SvaraRadera
  14. Ja nu finns de mycket att göra om man vill :) Vad fint du har runt din lilla damm Kram Suss

    SvaraRadera
  15. Min enda höststädning är att räfsa löv där de inte gör någon nytta på stenläggningar osv. Annars får det vara till våren.
    Kram

    SvaraRadera
  16. Så prydligt och fint du har i din trädgård! Hoppas du lyckas övervintra chokladblomman! Jag brukar på sin höjd räfsa bort det mesta av löven, restan får vara till våren!
    Ha en fin fortsättning på veckan!
    Kram

    SvaraRadera
  17. Hej Gunilla!
    Jag har faktiskt övervintrat mina chokladblommor i jord i kruka i vinterträdgården (dvs ca 10 grader och ljust), men alla tips man läser är ju att behandla dem precis som dahlior.
    Min vinterträdgård är inte stor så du må tro att där blir knökafullt! /Katarina

    SvaraRadera
  18. Har fullt upp med att ta hand om rekordskörden i köksträdgården - höststädning i rabatterna hinner jag som vanligt inte med! Hoppas att du lyckas med vinterförvaringen av chokladblomman - själv har jag alltid misslyckats med t.ex. dahlior...
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  19. hm, i love this chocolate cosmos.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62