17 oktober 2011

Innan frosten

                                 Gentiana sino ornata Eugens allerbester.
Den köpte jag i början på hösten och det hade börjat bli knoppar på den .
Så jag har väntat med spänning om de skulle hinna slå ut så att jag fick se hur den skulle bli.
Nu har den slagit ut och den är som syns riktigt fin.
Nu blir det spännande att se om den överlever vintern hos mig.
 Denna Gentiana blir ljust blå enkelblommande och den har ochså hunnit visa sina blommor.
Flera av er har visat bilder på Silveraxet.
Jag har haft mitt i flera år och jag har inte sett någon blommning bara knoppar.
Så jag tittade extra noga ihelgen på den och se.Några små blommor har börjat visa sig. Det känns riktigt roligt men syndbara att kylan
kommer så den hinner nog inte slå ut riktigt.





Trädgårdsarbetet fortskrider på helgerna.
Nu är det bara nätningen av buskar och träd som skall görs sedan får allt gå i vintervila.


Hoppas att du får en riktigt härlig höstvecka.


Kram till alla goa vänner
Gunilla

14 kommentarer :

  1. Vilken otroligt fin blå skönhet och Silveraxet är så fint...gillar det även när det inte blommar :)
    Ha en fin vecka, kram

    SvaraRadera
  2. Menar du att ni inte haft några frostnätter än? Här , mycket längre söderut har minusgrader härjat under en dryg vecka! Hoppas ditt silverax blommar snart! Den växten måste jag skaffa!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  3. Vilken fin färg på din Gentiana! jag älskar klarblå blommor, men jag tycker att det är svårt att hitta...tack för tipset!
    Mina silverax är utblommade för länge sedan, men jag tycker faktiskt att dom är finare med knoppar än när dom slagit ut...
    Ha det så bra, kram, Monica

    SvaraRadera
  4. En vacker gentiana... den blå färgen tillsammans med höstlövens olika nyanser sjunger!

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  5. Tycker det är trist att gentianan inte trivs i min trädgård.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Vilken vacker blomma! En så ljuvlig färg...
    Vintervilan kommer nu för växterna och man får hoppas din fina blomma visar sig på nytt i vår.
    Ha en fin höstvecka!
    kram

    SvaraRadera
  7. Hej på dej! Gentiana o så vackert! Det hade jag planerat en gång till min brudbukett tillsammans med vita rosor... men det gick inte att få tag på så det stannade vid blålila fresior.

    Härligt med tisdagskväll före ledig dag. Nu vankas kvällskaffet här och en stunds tv.

    Kram Ingela

    SvaraRadera
  8. Hej Gunilla!
    Så fin den är din gentiana.
    Kul att du fick lite utslagna blommor på silveraxet.
    Ha en fin kväll.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Gentianans blå färg är så lysande bland höstlöven, underbart!
    Spännande då Silveraxet blommar. Det har min också gjort för första gången trots att plantan är flera år. Härligt med mild höst :=)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  10. Vad fin den första blomman är, den får jag ta och skriva på min vill ha lista. Den andra var oxå häftig :) Kram Suss

    SvaraRadera
  11. Vilken vacker blåblomma som lyser upp höstmörkret.
    Här har det varit några frostnätter så det börjar bli så där kletigt och kleggigt bland växterna nu.

    Önskar Dej en go start på veckan som kommer.

    Kram!

    SvaraRadera
  12. Hejsan Gunilla!
    I år kan jag inte skryta över bra blomning hos mina höstgentianor. Jag har också den där 'Eugens Allerbester' och den har blommat fint varje år - dock inte i år. Jag tror att förklaringen ligger i att det har regnat så erbarmligt mycket hos oss. Den är ju såååå fiiiin! Nu hoppas jag på vårgentianorna istället.
    När det gäller höstsilveraxen så undrar jag om man inte skall placera den betydligt soligare än vad som rekommenderas? Fast din kanske redan står soligt? /Anja

    SvaraRadera
  13. Så fin den är Gentianian, och tänk att silveraxet hunnit så långt. Våra har både frusit bort och snöat över för att nu vara helt nedvissnade.
    De får vila till våren, bladen var ju väldigt fina, alltid en tröst för oss i norr.
    Ha en bra dag.

    SvaraRadera
  14. Hoppas du har det bra!
    Hösten sträcker på sig och det tycker jag är skönt! Vintern kommer nog ändå :)

    kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62