22 november 2011

Blockljus.



För att piffa upp mina blockljus gör jag på följande sätt.

Jag tar en servett med motiv som jag vill ha, klipper ut det. 
Om servetten har flera lager så använd bara det som är motiv på.
Lägg motivet du vill ha på ljuset, lägg på bakplåtspapper och värm med strykjärnet tills motivet fastnat. 
Jag använder lägsta värme på mitt strykjärn , det kan man prova sig fram.

På detta sätt kan man göra helt personliga ljus och det blir fina presenter också.

Gamla ljus som har bleknat kan man fixa till så de blir som nya med att sätta fast ett fint motiv.

Snart är det första advent och det har jag lite svårt att känna. 
Vädret är disigt och grått ingen snö, plusgrader så jag får verkligen titta på almanackan.

Det blir Julmarknad till helgen i gammal bruksmiljö då kanske jag får lite julkänsla.

Ha en fin fortsättning på veckan

Kram
Gunilla

21 kommentarer :

  1. Kul ide´jag gjorde något liknande med mina Kalle Anka tidningar när jag var liten, smälte vax på en bild och plockade ur den......

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Det kan bli fina personliga 'gåbort' presenter.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  3. Hejsan!
    Vilken toppenide´du visar!
    Det ska jag prova på ...
    Ingen snö och ingen julkänsla här heller :)
    Meen julen kommer väl ändå!
    Ha det bra!
    Kram V.

    SvaraRadera
  4. Tack för att du delade med dig av den här ide´n ser ganska enkelt ut.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. ljusen blir ju fina så fina att man vill nog inte tända dom och elda upp,ha det så gott,maggan

    SvaraRadera
  6. Så kuul! DET vill jag göra! Nu blir det till att jaga servetter för fullt, hihi, men sämre aktiviteter kan man ha.
    Kommentaren från Ninja fick mig att minnas min barndom. Även jagsmälte stearin på bilder... Tänk, vad underbart att plötsligt bli påmind om sådant = )

    Tisdagsmys från Lisa

    SvaraRadera
  7. Det var en kul idé! Det måste jag nog testa (:D Tack för tipset!

    SvaraRadera
  8. Så fint det blev! Bra idé!
    Här är det också grått och snöfritt men det är mera normalt här!
    Jag är glad så länge det är plusgrader...
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  9. Men såå smart, det ska jag genast göra med mina barnbarn, gäller bara att hita några servetter först. Jag har haft lite pysseltorka , jag hittar alltid på något nytt varje år med dom som vi pysslar med , förutom nu kransar, julgrupper, tomatar, julrenar och en massa annat. Vi pysslar oftast en hel dag:)
    Ha en underbar dag!

    SvaraRadera
  10. Vilken kul ide....
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  11. Härlig idé som säkert komma till nytta hos mig också :) Ljusen blir ju hur fina som helst !! Ha det så kul och bra, kram

    SvaraRadera
  12. Vilket bra tips..blir ju kanonsnyggt..ha det..Maria

    SvaraRadera
  13. Ja, det var några år sedan man gjorde vaxbilder :)

    SvaraRadera
  14. Hvor er dine bloklys smukke.
    Tak for tippet.

    SvaraRadera
  15. Dette var et fint julegavetips !
    Artig med noe man har gjort selv!
    Ha en strålende advent!
    Klem!

    SvaraRadera
  16. Jag säger också tack för ide´n, det ska jag testa.
    Ditt tekakebak var ju också ett bra tips.
    Kram Birgit

    SvaraRadera
  17. Hej Gunilla!
    Så fint du fixar dina ljus.
    Önskar dig en riktigt fin helg.
    Kram

    SvaraRadera
  18. Vilket bra tips! Istället för att köpa dyra bilder..julservetter som blir över har man ju oftast hemma!
    Stämningsfullt med julmarknad! Trevlig lilla jul!

    SvaraRadera
  19. Kul idé, tack för tips och instruktioner! Låter som en bra grej att göra med barnen (förutom strykandet då ;-) Och smart sätt att göra om gamla trista ljus.

    Ha en fin helg!
    Annika

    SvaraRadera
  20. Ja så fina ljusen blir :) men finns de någon fara när de brinner förbi det man fäst? kram Suss

    SvaraRadera
  21. Hej Gunilla !

    Tack för tipset ... det var ett nytt sätt för mig att värma fast motivet på ljuset ! Har tidigare använt baksidan på en kaffesked som man värmde upp på spisplattan på 2:an till lagom värme och sedan strök fast motivet med. Sedan vi bytte spis har det blivit svårare .. men nu kan jag fixa till ljusen igen !!

    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62