20 november 2011


Dagens väder:
Grått och trist. Snöblandat regn och plus 2.
Så lite hemsysslor har det blivit under förmiddagen. 
Tekakor snabbgjorda blev det på förmiddagen.
Jag förenklar bakandet, kavlar ut degen rektangulärt och skär i bitar. Om jag skall ha de lite finare så använder jag en rund kakform  och tar ut rundlar.


Receptet:


1 liter kall mjölk
4 paket jäst
1 dl. strösocker
2 tsk. salt
2 ägg
300 gr. smält margarin.
ca. 2 kg vetemjöl.
ev. 2 tsk. kardemumma.


Baka ut genast.
Nagga med gaffel.
Låt jäsa 1 tim.


Jag får ungefär 50 st. Beroende på hur stora man vill ha tekakorna.


Grädda 6 - 7 min. i 225 graders ugn.


Ha en riktigt fin fortsättning på Söndagen.


Kram
Gunilla

13 kommentarer :

  1. Mums, vad gott. Undrar om jag inte ska baka jag också.. tekakor har jag inte försökt men det brukar jag få hemma hos mamma. Nu fick jag lust på det :)

    SvaraRadera
  2. låter så gott,mumsa på,maggan

    SvaraRadera
  3. De ser goda ut. Ska man kavla degen tunt eller jäser de mycket. Ska nog provbaka dem en dag i veckan. Har som vanligt tomt på bröd i frysen.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Namnam - takk for oppskriften. De ser aldeles nydelige ut:)

    SvaraRadera
  5. Oj så gott det ser ut...=)
    Tack för receptet...det måste provas.

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  6. Oj, vad dom ser goda ut! Det måste jag nog prova! Jag gillar att baka och speciellt matbröd!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  7. Åh, ser jättegott ut! Här har vi just bakat lussebullar :-) Dina fåglar nedan är jättehäftiga!

    Kul att du har blivit en följare hos mig - välkommen :-)

    Ha det gott!
    Annika

    SvaraRadera
  8. Vilka härliga tekakor :) Kram Suss

    SvaraRadera
  9. Tack för recept det ska jag minsann ta att prova när dieten tillåter ;-)

    SvaraRadera
  10. Hej!!!!
    Vilka fina fåglar du gjort!!!Kanske härmar dig, men inte just nu för det är julpyssel för hela slanten just nu:) Min största hjärta mäter 40 cm från hjärtats högsta punkt ( bågen) till änden.Hoppas du blir hjälpt med det:)

    SvaraRadera
  11. Kul att du gillade mönstret på handduken:)
    Ser gott ut.Hembakat är ju godast:))

    Fina fåglar;) blir fint i trädgården med dessa:))

    Ha det fint
    Kram

    SvaraRadera
  12. Mmmmm vad gott det ser ut! Hembakat är bäst nästan jämt. Bra tips att skära dem i fyrkanter...det hade jag aldrig kommit på ;)
    Må så gott!
    Ninni

    SvaraRadera
  13. Oj...nu bleb jag riktigt baksugen. Måste skriva till jäst på inköpslistan bara....gillar att baka enkla recept, typ med bara en jäsning :))
    Ha det bra ;)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62