7 november 2011

Trädgårds tankar.

 Oktoberstormhatten. Aconitum carmichaelii "Arendsii" blommar fortfarande. Den brukar bli riktigt frostbiten innan den ger upp.
Furirhjärtat   Dicentra eximia är ochså en växt som inte ger upp i första taget den blommar ännu .
                   ***
Tack vare den otroligt varma hösten så finns det växter som klarar någon minusgrad på natten utan att ta skada.
                   ***
Helgen har varit varm men grå och disig.
Men jag bryr mig inte om det utan gläds åt att kunna sticka ned spaden i jorden. Nu är det ganska lugnt i trädgårdsarbetet, lite fixande av kanterna runt rabatterna och div. uppsnyggning som jag kan ägna mig åt innan kyla kommer.
Det känns riktigt bra att kunna gå och greja i trädgården utan något jäkt.
Trädgården är lite naken nu utan en massa  blommande växter så jag får en hel del ideer som jag skulle vilja göra:o)))
Så jag får hejda mig lite grann för jag vet att jag inte hinner få det klart i höst så det får vara till något annant tillfälle.

                   ***

Ha det gott alla trogna vänner.
Jag återkommer snart:O)))

Kram
Gunilla

17 kommentarer :

  1. Hej!
    Ja, den här hösten har faktiskt visat sig vara helt otrolig med tanke på värmen. Har ingenting emot för varje dag som går och det är på plusgrader som gör att vintern förhoppningsvis blir ngt kortare än förra vintern.

    Kul när det finns små blommor kvar att betrakta! Rens och fix i rabatterna får nog bli till en ny vår för min del :)

    Må gott1

    Kram /Bea

    SvaraRadera
  2. Så underbart Gunilla !
    Jag kan knappt tro att ni har Dicentra fortfarande i blom!
    Jag älskar bilden av din Stormhatt tyvärr ger jag kämpar för att växa och varje år bara jag en blomma, men en stor blå!
    Även här är vädret fortfarande milt men nu är det regnar hårt och trädgården är bäst.
    En kram!

    SvaraRadera
  3. Jag kan lätt vänja mig vid såna här höstar!
    Oktoberstormhatten syns på många bloggar i år så jag har börjat fundera på vart jag skulle kunna ha såna för bästa effekt!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  4. Det är skönt det också. Att ha en del planer i beredskap. Inte behöver ju allt göras med det samma! Här blir jag bubblig ibland då jag tänker med glädje på allt jag ska göra, men inte blir det ju så mycket sen sist och slutligen :) Men planer ska man ha! Härligt att börja fundera på nästa utesäsong!
    Kram

    SvaraRadera
  5. vad kul att du hittade min blogg,vist är det härligt med denna varma höst,ha det så gott//maggan

    SvaraRadera
  6. Hejsan Gunilla!
    Vad glad jag är att du tycker som jag: Hellere lite grått väder än snö och kyla;)!
    Oktoberstormhatten står på min önskelista. Den är så fantastiskt fin i Botaniskan!/Anja

    SvaraRadera
  7. Å så fint det blommar. Svårt att tro att det snart är första advent. // Anna

    SvaraRadera
  8. Så vacker oktoberstormhatten är! Jag älskar blå blommor!
    Furirhjärta har jag aldrig hört talas om förut! Löjtnants-och fänrikshjärta, men inte furirhjärta!

    Mini-änglatrumpeterna, som jag fick av dig, tog jag ju in, och ställde i ett norrfönster utan element under, och kan du tro - den ena har fått en knopp nu! Liten, men ändå!

    Ha det så skönt i höstvärmen!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  9. mera såna här höstar till folket röstar jag på:) Men visst skrutt startar många tankar om hur och var man kan göra om:)
    Ha ne underbar dag

    SvaraRadera
  10. Visst är den annorlunda känslan att forfarande kunna pyssla i trädgården även att det är November. Kul att du hittade till mig. Då hittar jag ju dig.Är också en trädgårds(nörd) ,haha. Kram/Fia.

    SvaraRadera
  11. Hej Gunilla!

    Saxifragorna har jag köpt på vår eminenta Botaniska för ett antal år sedan. Under sista åren har jag inte sett att de skulle ha haft dessa till försäljning/Anja

    SvaraRadera
  12. Nu är det dax för återhämtning så vi orkar ta tag i saker till våren igen :) och så man blir riktigt sugen på det Kram Suss

    SvaraRadera
  13. Så fint det ännu blommar hos er, här längre norrut är blomster-showen i det närmaste slut.
    Kanske jag måste testa oktoberstormhatt om de klarar lite frost.
    Ha det bra.

    SvaraRadera
  14. Kul med blommor som blommar sent..

    SvaraRadera
  15. Hei Gunilla
    Takk for din meget hyggelige kommentar på min blogg! Hvis du forteller meg hvilket bilde du vil ha, kan jeg sende det i en mail til deg.
    Ønsker deg en deilig aften!
    Hilsen Lene

    SvaraRadera
  16. Hej! Jag har använt silikonformar...de är bäst när man gjuter betong. Lätt att få av och lätta att göra rent. Man kan svampa med lite såpa innan så släpper formen bättre.
    När betongen är torr fernissar jag den. Då mörknar betongen något och får ett blankt utseende.

    SvaraRadera
  17. Visst är det en härlig höst. Det känns som bonus, allt det man hinner göra nu - helt utan krav. Jag får också massor av idéer när man går ute i en trädgård som börjar se lite mer tom ut.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62