8 december 2011

Blommig Fredag


Blommig Fredag hos Katarina har temat.
"Upp och Ner".

Så min tolkning blir Törnrosas Kjortel.
Rhodochiton atrosanguineum.


Denna växt sådde jag för första gången i våras. 
Den blommade fantastiskt och klättrade högt "upp" på klätterstöden. 
Blommorna hänger "ner" .

Den blev min favorit denna sommar och jag kommer definitivt att så den igen till nästa år. 
Jag har en kruka som jag sparat en planta i och skall försöka övervintra den, det blir spännande att se om det lyckas.


Gå nu in till Roses and Stuff och titta på fler bidrag.


Önskar alla som tittar in , En riktig Trevlig 3:dje Advent.


Kram/Gunilla

38 kommentarer :

  1. Så vackra kläder hon har, törnrosa.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  2. Den är så fint! Du har ju verkligen lyckats med din.Verkar att trivas där på spaljen. Hade den förra året och den blommade tom ef lite frost.
    Ha en skön helg
    Annika

    SvaraRadera
  3. So pretty!! Seeing blooms that I'm not familiar with, I'm glad I blog!

    Have a great weekend, Gunilla!

    SvaraRadera
  4. Fantastiskt att den kan växa sig så hög på en sommar! Den är verkligen fin!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  5. Ja, klockorna på Törnrosas kjortel hänger så vackert upp och ner.

    Det är en växt jag absolut inte kan vara utan, frösår den varje år.
    Den går fint att övervintra inne, både svalt och under växtbelysning men har även hört dom som har haft den i rumsfönstret utan problem.

    Trevlig 3:dje Advent!

    SvaraRadera
  6. HEjsan Gunilla!

    Den är verkligen fin. Odlade själv törnrosas kjortel i några år, men det hR INTE BLIVIT AV DE SISTA ÅREN.

    hA EN MYSIG TREDJE ADVENT!/aNJA

    SvaraRadera
  7. Fin tolkning av temat. Gillar bakgrunden på din blogg.

    SvaraRadera
  8. En av mina favoriter! Fast jag tycker den är lite kinkig att odla.
    Fantastikt exemplar du hade!!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  9. Tack detsamma, hoppas du också får en härlig helg ! Din blomma har jag inte ord för..urtjusig :)
    Kram
    Eva

    SvaraRadera
  10. Den var jättefin, jag förstår att det blev en favorit! Ha en trevlig helg! :)

    SvaraRadera
  11. Så vacker i både färg och form! Och så bra den passar mot armeringsjärnet! Den växten måzte jag kika närmare på : )
    /Cika

    SvaraRadera
  12. Så vacker den är din Törnrosa! Och vilken växtkraft!

    SvaraRadera
  13. Å den är ju kanonbra till temat ! Jag hade den också första gången i år och många kunder gillade den, så den sår jag igen. Har också stoppat in några stycken i vinterförvaring, blir spännande att se om de klarar sig. Ha en fin helg
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  14. Fin tolkning och den blomman är jag väldigt sugen på att så.

    Jätte fin .....

    Kram

    SvaraRadera
  15. Lovely colors in your beautiful lush vine of pendant blooms. Kram/Carol

    SvaraRadera
  16. What a beautiful plant. I might try growing it myself.
    Have a good weekend!

    SvaraRadera
  17. Så snygg den är, Törnrosas kjortel, vi måste nog skaffa en till nästa år. Det blir intressant att höra hur det går för den du övervintrar i kruka.
    Ha en trevlig helg.

    SvaraRadera
  18. I used to grow rhodochiton as a pot plant years ago. they are so pretty. I may try it again, although I think it's too cold here for outside.

    SvaraRadera
  19. Hon är såå snygg! Härliga färger. Jag har inte sått den själv ännu och jag förstår inte varför:).
    Ha en skön helg.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  20. Visst, först upp och sedan ner. Rensade frön förra veckan, så sommaren 2012 är räddad!
    /Anette

    SvaraRadera
  21. Vackra färger har Törnrosa!
    Kram

    SvaraRadera
  22. Those purple flowers are gorgeous!

    SvaraRadera
  23. Den är en favorit här också..
    Ha en fin helg
    Kram Lily

    SvaraRadera
  24. Åh, törnrosa, ja - klart att hon ska ses uppochned! :) Fina bilder och härlig tolkning! Ha en trevlig 3:e adventshelg! :) Mia

    SvaraRadera
  25. Hon är en skönhet Törnerosa, och inte helt enkel har jag förstått så du har gröna fingrar. Jag tycker jag läser om alla odlares vedermödor för att få till den helt från januar, spec de sparade. Den passar så fint i ditt armeringsjärn också. Ett verkligen stiligt inlägg.
    Ha en fin helg :)

    SvaraRadera
  26. Hon är en riktig skönhet, törnrosa. :) Ha en finfin tredje advent!
    Kramar!

    SvaraRadera
  27. Tack för gratulationerna :)
    Vilket härlig blogg du har, alltid roligt att läsa och se på fina inspirerande bilder.
    Törnrosaskjortel är min favorit också, har dock aldrig provat att själv så den utan köpt "färdig" i kruka. Kanske jag skall våga mig på att prova till våren...en liten törnrosa sådd...
    Kram och ha en fin lördagskväll

    SvaraRadera
  28. Härlig tolkning med vackra bilder Kram Suss

    SvaraRadera
  29. Ja, den var verkligen fin! Har sett den lite här och var, men ännu inte vågat prova... Kanske dags?
    Ha en skön tredje advent,
    Charlotta

    SvaraRadera
  30. Den ser så söt ut! Ska nog försöka så den, jag också

    SvaraRadera
  31. Lycka till med övervintringen!
    Den verkar trivas mycket bra hos dig.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  32. Pięknie wyrosły do dołu do góry i są ślicznie :-). Pozdrawiam

    SvaraRadera
  33. Hej jag heter Joanna och är 23 år och när jag var 14 år fick jag diagnosen Aspergers syndrom och nu bloggar jag öppenhjärtar om livet med diagnosen för att samhället ska få mer insikt och förståelde för hur det är att leva med Aspergers syndrom och att alla är lika värda trots bakgrund:)
    Så besök gärna min blogg:) kram
    och du kanske till och med vill göra ett bloglovin byte med mig?:)

    SvaraRadera
  34. Hej!
    Fantastiska Törnrosa, den gillar jag med dels för att den är väldigt härdig på höstarna.
    Fick ett ex av en trädgårdsvän som sade att den går att övervintra svalt och hittills lever min "Rosa"
    Ha en fin vecka! /Bea :)

    SvaraRadera
  35. Vilka ljuvliga bilder i vintermörkret, hoppas du haft en skön helg, kram VIOLA

    SvaraRadera
  36. Tõrnrosas kjortel var jo en veldig fin kandidat til opp og ned utfordringen :-D
    Jeg har aldri prøvd denne planten selv, men synes den ser så vakker ut i andres hager at jeg endelig har skaffet meg frø og skal forsøke å så dem i vinter!
    Navnet på planten er forresten mye finere på svensk enn på Norsk. Her kaller vi den for "blodbeger". Ikke særlig innsmigrende... ;-)
    Ha en riktig fin adventsuke!

    Mange hilsen
    Stein

    SvaraRadera
  37. tror inte jag sett den där någon gång. Den är jättefin. :)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62