27 januari 2012

Blommig Fredag






Podophyllum peltatum Fotblad- Mayapple.
Temat denna vecka är Metamorfos -Förvandling.
Ett tema som kan tolkas olika och när fantasin kommer igång så kan det ju bli vad som helst.

Förvandlingen hos mitt fotblad är ju riktigt stor från ett uppstickande bladämne med blomknopp till röda frukter.

Jag delade på frukten , den liknade en tomat inuti full med frön. 


Fåglarna gillar frukterna och små pälsklädda gnagare som jag inte vill ha i rabatterna.


Fotbladet är en mångsidigt läkande ört.

Här kan du gå in ock läsa om Fotblad och dess användning inom medicin.Uppsala universitet.


Nu skall jag kika in hos andra och se deras förvandlingar gör det du också. Om du klickar HÄR så kommer du till Katarina.


Ha en riktigt fin helg alla trevliga bloggare.










39 kommentarer :

  1. Det var en ny spännande bekantskap. Fast jag fegar nog ut pga. av frukterna. Mina hundar är lite pigga på att smaka på olika saker. Trevlig helg. /Anette

    SvaraRadera
  2. Rolig förvandling och så fick jag lära mig massor om fotblad. Kram Pia

    SvaraRadera
  3. En underbar förvandling av en växt jag aldrig sett förut. Snyggt!!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Den där växten har jag inte heller sett tidigare, tack för infot!

    Ha en skön helg!

    Kram
    Sari från Puumuli

    SvaraRadera
  5. Vilka fina bilder. Här har fröna av den samme hamnat i jord och står nu under snön. Om det lyckas får vi se. Ha en bra helg!
    /Johanna

    SvaraRadera
  6. Fotblad är verkligen fin i alla sina förvandlings stadier.
    Ha en alldeles underbar dag!!

    SvaraRadera
  7. Jag har också fotblad i trädgården, Den är så vacker. Frukten är minst lika fin som blomman.
    Trevlig Helg!

    SvaraRadera
  8. Så nydelige blomsterbilder Gunnila ,
    Jeg suger til meg alt som har med vår og sommer å gjøre.

    Ha en fin helg og klem fra Marit.

    SvaraRadera
  9. Åh, vad intressant! Tack och ha en skön helg,
    Charlotta

    SvaraRadera
  10. Vilken fin växt, den måste jag sätta upp på min önskelista.
    Ha det fint.

    SvaraRadera
  11. Spännande växt! Många olika skepnader den uppvisar.

    Kram

    SvaraRadera
  12. Vilken vacker växt! och fina bilder, har ej sett denna innan.
    Ha en fin helg.
    /Lotta

    SvaraRadera
  13. En så rolig och spännande växt! Har inte hört om den innan men den är ju verkligen häftig! Så kul med allt nytt som man lär sig när man surfar runt.
    Ha en skön helg! /Leena

    SvaraRadera
  14. Fodblad er en af de smukkeste stauder, synes jeg. Det flot fra tidlig forår til sensommer. Kender I andre plant hvilken er dekorative så lang?

    SvaraRadera
  15. Den gillar jag också, särskilt när den kommer upp som små figurer ur jorden på våren och så de vackra rosa blommorna.
    Ha en skön helg,
    Eva

    SvaraRadera
  16. Har själv inget fotbald så det var något nytt för mig.
    Fina bilder!
    mia

    SvaraRadera
  17. Vilken bra växt du valde till dagens tema, den genomgår verkligen en metamorfos :-) Jag gillar fotbladet jättemycket, och alla blir så till sig när de får se frukten. Tack för länken, den ska jag in och kika på !
    Ha en fin helg
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  18. Vilken läcker förvandling fotbladet gör. Fin växt.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  19. Häftiga blad på den där växten.
    Ja, du raring. Tack för din kommentar. :)
    Är glad att jag mött dig.
    Önskar dig en riktigt härlig helg.
    Kraaaaam (kramarna måste förstås vara sådär långa då det är långt avstånd mellan oss, eller hur? Hahaha) :)

    SvaraRadera
  20. Kara Gunilla, I love the budding blooms and photos! Lovely. Have a great weekend. Kram Carol

    SvaraRadera
  21. Ja, det var verkligen en förvandling!
    Ha en trevlig helg!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  22. Så rena dina fotblad är när de växer upp, du skulle se de som kommer upp här.
    /Anette

    SvaraRadera
  23. Detta var en nyhet för mig, fruktkapslarna ser ut som hängande fucshia knoppar.

    SvaraRadera
  24. Intressant, och kul att se på bild. Har tidigare bara hört namnet.

    Trevlig helg!
    Annika

    SvaraRadera
  25. Hej!
    Vilka spännande växter du har!!
    Nej, de pälsklädda är inte välkomna i min trädgård heller :)
    Trots det har jag haft besök i veckan och en del ätbart har det funnits, sånt som jag inte trodde skulle bli attraktivt :(
    Ha en fin helg! /Bea

    SvaraRadera
  26. En läcker växt som jag inte har stiftat närmare bekantskap med. Förrän nu!

    SvaraRadera
  27. Jättefina bilder på Fotbladets olika förvanlingsstadier.

    Önskar dig en Trevlig helg!

    SvaraRadera
  28. Vilken rolig växt, man kan nästan tro att det är tre olika växter =)

    SvaraRadera
  29. Visst förundras man över förvandlingen. Läckra bilder!
    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  30. Hej Gunilla,
    trevlig växt fotbladet:)
    Kram

    SvaraRadera
  31. Vackra bilder!!! Den kände jag inte till härligt att lära sig nytt när man tittar runt bland alla fina bloggar!! Önskar dig en riktigt fin helg/Gela

    SvaraRadera
  32. Vilken fin förvandling av en spännande växt!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  33. Tänk att en växt kan förvandlas så mycket under en enda säsong : )
    Trevlig helg!
    /Cika

    SvaraRadera
  34. Hejsan Gunilla

    Fotbladens förvandling tillhör en av de där fantastiska omvandlingarna bland trädgårdsväxter från ingenting till så otroligt vackert någonting;)!
    Fina, vackra bilder!/Anja

    SvaraRadera
  35. Heisann1

    Tusen takk for at du titta inn hos meg. Jeg får ikke tid til å 'gå runden' siden jeg er fullt opptatt med å pusse opp hus.
    Fotblad ser ut som en spennende urt. Skal prøve å huske på det når jeg får starta på ny sesong neste år, eller om jeg rekker å så denne våren!

    Ha det godt ;:OD)

    SvaraRadera
  36. Så vackra foton och fågelkvittret påminner om våren:)

    kram 3 tanter

    SvaraRadera
  37. Hej! Roligt att du tittade in hos mig och att du gillade mitt bordsarrangemang! Vilken rolig växt fotblad. Jätte fina frukter. Jag kommer att återkomma till dig! Har även blivit din följare! Mvh Therese

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62