16 januari 2012

Trädgårds titt

Ett riktigt konstverk är denna blomma.
Geranium Versicolor tycker jag. Så fina linjer   tecknade i blomman. En näva som verkligen blommar rikligt och länge.


Sambucus nigra "Black Lace" Blodfläder.
Den liknar de japanska lönnarna som jag gillar  men jag tror inte de skulle klara sig här i zon 5. 
Så jag köpte denna fläder för 3 år sedan. 
De mörkt blodröda bladen är så dekorativa.


Den frös ner helt vintern 2010 men kom igen under sommaren det gladde mig för jag trodde att den hade frusit bort.
Den får ljusrosa blommor och svarta bär.




Den pryder verkligen sin plats och är ett fint blickfång


Önskar alla en riktigt fin start på veckan.


Kram
Gunilla



22 kommentarer :

  1. Flädern Black lace är en skönhet. Här nere i zon 1 är den en synnerligen anspråkslös och enkel buske som snabbt växer till och som du säger är sååå lik en japansk lönn. Hoppas att din klarar sig hos dig!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Oj, den lila blomman var verkligen vacker, en riktig skönhet! Jag som inte har gröna fingrar tycker det är en njutning att se allt vackert :O)
    Tack för det!
    Fin vecka till dig!
    Kramis.

    SvaraRadera
  3. Hej vännen!
    Oj, vilket bra tips på flädern, den vore något att skaffa sig. Har försökt med de vackra lönnarna men det har inte funkat.

    Vet du, den där bilden du har i bakgrunden gör tyvärr att jag knappt kan läsa din blogg, texten försvinner liksom, lite tråkigt för mig som gillar att läsa din blogg.

    Kram till dig från ett regnigt Sörmland.

    SvaraRadera
  4. Jag har en liknande näva, visst är den fin! Den rödbladiga flädern har jag inte men den står på önskelistan, roligt att höra att den klarar sig hos dej i zon 5 då finns det hopp för mej också.
    Tack för trädgårdstitten! (:D
    Blomkärringen

    SvaraRadera
  5. Hej igen!
    I mitten av din blombild är det lite ljusare nu, det innebär att jag ser texten bättre just där.
    I ytterkant på bilden är det svårare.
    Bilderna ligger ovanför så det funkar jättebra.
    Är jag krånglig?
    Vill bara väl.
    Kram kram

    SvaraRadera
  6. Såå fin din blodfläder är! Jag älskar ju lönnar och som du sa, så påminner blodflädern ju väldigt mycket om sådana!
    Och nävan är fantastisk! Synd att jag har en sådan liten trädgård...
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  7. Hejsan Gunilla!

    Håller med dig om att mörkbladig fläder är så läcker! Jag har en som heter 'Black Beauty',som har större blad och är kraftigare än din. Min frös ned förra vintern (2010/2011)men kom igen något sommaren -11. Få se om den kommer upp i sin forna 'glans'.
    Tänk! Nu är det på riktigt rätt sida av året att börja drömma och planera!/Anja

    SvaraRadera
  8. Så vackra lila blommor du visar och Blodfläder mot det gråa staket var ju riktigt snyggt!
    Kramar!

    SvaraRadera
  9. For en nydelig Geranium du har bilde av. Lekker :-) Jeg har ingen i hagen ennå, men i år har jeg sådd så nå er det bare å vente på at den forhåpentligvis spirer til våren.

    Takk forhyggelig kommentar i bloggen min :-)

    SvaraRadera
  10. Hej igen!
    Värst vad jag ränner hos dig idag. ;-)
    Skulle bara berätta att jag nu beställt en blodfläder, (lycklig är jag) den kommer med värmen i vår.
    Så fint du gjort på bloggen, nu ser jag ALLT.
    Kram till dig.
    Ps. det var inget sådant problem tidigare, det har kommit den senare tiden, (hur länge vet jag inte)

    SvaraRadera
  11. Flädern Blacke Lace kommer alltid igen efter den har frusit ner.
    du kan oxå koka saft på bären. mycket gott!

    SvaraRadera
  12. Allt är vackert på nävan och blodflädern väldigt speciell:)
    Kram

    SvaraRadera
  13. Båda två är verkligen fina och njutbara var och en på sitt sätt :)
    Kram

    SvaraRadera
  14. Jag tycker blodflädern är vacker och har också funderingar på att skaffa en....
    Så fint du har gjort på bloggen. Det var fint innan också men det är ju alltid kul att förändra :)
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  15. Hej Gunilla!
    Jag har skickat ett mail till dig.
    Kram!

    SvaraRadera
  16. Väldigt vacker fläder! Såg att man kunde koka saft på bären, men hur är det med blommorna - kan man göra saft på dem också?

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  17. Tack för tipset om blodflädern...vilken läcker växt..den ska jag kolla efter.

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  18. Jeg elsker også de mørkbladede buskene:)

    SvaraRadera
  19. Gokväll! Söta de där små nävorna... Gillar också de där flikiga och vinröda bladen... mer och mer har jag fastnat för bladväxter och för min del så är det främst Hosta (men av växtsort ;-)

    Kram Ingela

    SvaraRadera
  20. Härliga somriga bilder!
    Snart börjar det bli dags!
    Ha en fin vecka!
    kram

    SvaraRadera
  21. Vilken fin växt - Blodflädern! Värt ett försök, hmmm...får googla lite :)
    Söta nävor är tacksamma och din var ju fin.
    Kram /bea

    SvaraRadera
  22. Jättesöt näva! Jag lånade en bok om nävor och fick en massa inspiration.
    Trevlig vecka till dig också!
    /Cika

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62