2 februari 2012

Blommig Fredag

Clematis
Extra
Ketu Öde
Blekitny Aniol


 Clematis Tartu , Gentiana sino ornata "Eugens allerbester"

Clematis "Rouge Cardinal"
Lilium lankongense Mekonglilja
Rhodochiton atrosanguineum  Törnrosas kjortel


Alla dessa växter var ny bekantskap för mig sommaren 2011. 
Clematisarna är köpta från Estland.
Dessa blommade första sommaren.


Törnrosas kjortel. Den blev genast en favorit, så den skall sås iår också.En fantastisk blomning, och fin klättrare.


Veckans tema hos Katarina är "Ny bekantskap"


Ta dig en titt HÄR och njut av alla nya bekantskaper hos andra bloggare.


Ha en riktigt fin helg


Kram


Gunilla

30 kommentarer :

  1. Vackra bilder på fina växter, men jag undrar om Törnrosas kjortel är en ettåring??? skulle nämlinen vilja ha något som klättrar på altanen.
    Ha en fin Helg.
    /Lotta

    SvaraRadera
  2. Vackra nya bekantskaper! Nya för mig också. Vi satte en hel del nya klematisar förra året, hoppas de tar sig även i år. Det är verkligen en växt som är tacksam. Ha en skön helg! /Leena

    SvaraRadera
  3. Vilka härlig clematisar! Man blir mer och mer förtjust i dessa, fast jag kan aldrig hålla reda på hur man ska klippa dom......men de är nog tåliga för de blommar ändå. /Anette

    SvaraRadera
  4. Å nu fick jag nästan en uppenbarelse (tack för tipset!)...naturligtvis ska jag så och sen plantera Törnrosas kjortel vid vårt vindskydd vid altan/trappan!! Helt underbart vacker, så nu blir det en resa till handelsträdgården direkt...
    Ha en skön helg!!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Så fina blommor du visar! Törnrosas kjortel sår jag varje år och den blommar sen så fint på sommaren! Helt underbar!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  6. Det er mange smukke klematis stamme i Estland hvilken skal kendes bedre her i Norden. Tartu er rigtigt flot klematis!

    SvaraRadera
  7. Wow! Tänk att alla dina nya klematis blommade första året!!! Nu blev jag riktigt avundsjuk...;)
    Ha en riktigt trevlig helg,
    Charlotta

    SvaraRadera
  8. Vilka vackra clematisar ! Jag ska absolut plantera en ny nu i vår..men vilken !?? Ha en fin helg, kram

    SvaraRadera
  9. Vilka fina collage du visar.
    Många av Klematissorterna var helt nya för mig, kul att se hur dom ser ut.

    Törnrosas kjortel är ett 'måste' varje år :=)

    Önskar dig en Trevlig helg!

    SvaraRadera
  10. Den kjorteln hoppas jag se också iår. Dina clematisar är ju bara helt fantastiska, en lyckad import :)

    SvaraRadera
  11. ÅÅ clemmisar är ju för snygga, borde nog köpa någon ny nästa år inser jag:)
    Lilium lankongense Mekonglilja köpte jag också ifjol.jag hade törnrosas kjortel i amplar ifjol och det blev sommarens hit så de ska göras om:)
    Ha en alldeles underbar dag!!

    SvaraRadera
  12. Vackra bilder!! Och ett fint hus i bakgrunder som jag antar är ditt...ser väldigt fint ut!
    Kul när nya växter blommar och man kan se dom i verkligheten.
    Läste att du köpt dom i Estland. Vi funderade just på en trädgårdsresa dit, men tiden där visar sig nu vara väldigt kort. En mässa / trädgårdsmarknad ca. 1,5 h från Tallin. Vi får se hur det blir.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  13. Ah, ljuvliqa bekantskaper där! Klematisarna är ju underbara och även Törnrosas Kjortel, mekongliljan har jag däremot aldrig odlat! Trevligt! Ha en fin helg! :) Mia

    SvaraRadera
  14. Härligt med nya bekantskaper, vara sig det är blomster eller människor.
    Nu när frökatalogerna kommit så vill man ju ha allt, och vi som har bergstomt!!
    Ha en skön helg!
    Elisabeth

    SvaraRadera
  15. Har du någon bild på Törnrosas kjortel? Den låter frestande att försöka sig på...
    Behöver den full sol, eller kan den stå litet skuggigt?
    Ha en skön helg, kram, Monica

    SvaraRadera
  16. Härligt! Törnrosas kjortel låter spännande jag tror du visat den förr. Ska hitta frön. Kram Pia

    SvaraRadera
  17. Vilka härliga klematis du visar, jag satte också några nya i höstas men har tyvärr iget sortnamn på dem.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  18. Vackra samstämmiga bilder i fina collage. Törrosaskjortel har jag varit sugen på att fröså, men det har inte blivit av ännu. Så snygg den är.
    Ha en skön helg.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  19. vilka härliga sommarbilder det behövdes idag när det är snöigt och kallt burrr, kram Irene

    SvaraRadera
  20. Tycker väldigt mycket om clematis men den trivs inte hos mig, har provat flera sorter....

    SvaraRadera
  21. Vill ha! Nu blir jag avis ;-) Får se vad som kan slinka ner i plantkorgen i sommar!
    Snygga collage! Hur har du gjort dem? Jag är sämst på dataprogram, så du får gärna tipsa mig.
    Hoppas att du inte fryser så mycket, ni har ju en förfärlig kyla där uppe i norr! DET är jag inte avis på!
    Ha en mysig fredag,
    kramar från Lisa

    SvaraRadera
  22. Very beautiful clematis pictures!!
    Kram Gisela

    SvaraRadera
  23. Så fina, jag gillar klematisar jättemycket!

    SvaraRadera
  24. Jag gillar verkligen klematis. Dina klematisar är så fina, tack för att du påminde om Törnrosas kjortel. Den tänker jag ju försöka få tag i.

    SvaraRadera
  25. Så många läckra klematis du köpte! Skulle vilja ha plats för llfler.

    SvaraRadera
  26. Ljuvliga bilder med härliga blomster!
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  27. Törnrosas kjortel det är en ny bekantskap som jag hoppas ha till sommaren. Härliga bilder!! Önskar dig en fin fin helg/Gela

    SvaraRadera
  28. Så många vackra klematisar, kul att de blommade redan första året! De är verkligen trevliga bekantskaper:)
    Ha en trevlig helg!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  29. Det måste ha varit vackert i somras när de blommade, dina nya bekantskaper.
    En fortsatt skön helg önskar Eva Linnea

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62