13 februari 2012

Blomsterutgave. X - factor. Orange


Lonicera "Mandarin" Kaprifol.


En riktigt iögonfallande klätterväxt. 
Den blir ca 4-5 m hög .
Blomfärgen. Mörkt rödorange/gulorange.
Blommorna är tyvärr doftlösa.
Blommar Juni - Juli hos oss i zon 5.


Den växer kraftigt och är problemfri. Ställer inte så höga krav på jordmån men vill ha det lite fuktigt.


Här så växer den tillsammans med ett vildvin och det finns även clematis och en ros Polstjärna som blommar vitt. 
Så de trivs riktigt bra tillsammans och den ena får kätterhjälp av den andra.


Här kan du kika in på fler bidrag




Hoppas att du får en riktigt fin start på veckan


Kram
Gunilla

19 kommentarer :

  1. Kaprifol er bare en så nydelig plante, som dufter fantastisk godt! Lykke til med konkurransen! :-)

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig färg det är på denna kaprifol ! Vi har vild kaprifol i skogen här bredvid vårt hus och den är en fröjd för ögat ! Lycka till i tävlingen, kram

    SvaraRadera
  3. Vilken vacker kaprifol du har. Jag försökte en gång med en rosa kaprifol, men det gick inge vidare.
    Den var stendöd redan efter den första vintern. Vildvin har det också tufft här, jag satte många sticklingar för några år sedan, det är bara den jag planterade inne i växthuset som klarade vårt klimat. Det är ju kul att den vill växa där, men jag hade hellre sett en vinranka där, men de bara dör trots otaliga försök.

    Lykke til i konkurransen, som de säger i Norge. Den här norska tävlingen har varit och är en frisk fläkt i bloggvärlden, kul att du hittade den så även jag hittade dit.
    Ha en fin dag.

    SvaraRadera
  4. Såå vacker den är! Vilken färg!
    Vi har en häck av vildkaprifol, den är inte så vacker, men den doftar!
    ha en fin ny vecka, kram, Monica

    SvaraRadera
  5. Beautiful scene!
    Have a nice week.

    Regards.
    ♥ Regina

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig bild och vacker kaprifol! Den ska jag hålla ögonen efter. Jag köpte Lonicera 'Dropmore Scarlet' förra året, hoppas den klarade sig, för säkerhets skull lade jag ner den mot marken så här första vintern.
    Tack för tipset!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  7. Så läcker Kprifolen var mot den röda väggen, supersnyggt!

    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  8. Välkommen att vara med och tävla omen odlingslampa: http://moliden12.blogspot.com/2012/02/vinn-en-odlingslampa.html
    Hälsningar Tor

    SvaraRadera
  9. Kaprifol gillar jag! Och sån härlig färg på denna!

    Tack för din "lycka-till"-kommentar hos mig :-)

    Ha det gott!
    Annika

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Det var en vacker och välväxt Kaprifol!
    Du har så många fina växter!

    Kram /bea

    SvaraRadera
  11. Åhhh, den var skikkelig frodig og flott, og så fint den passer til fargen på husveggen! Og med hvit Clematis til, blir det enda flottere!
    Lykke til!

    SvaraRadera
  12. Den kaprifolen var virkelig flott.
    Lykke til i konkurransen :-)

    SvaraRadera
  13. Jag har också en kaprifol, en röd eldkaprifol, vid verandan. Den står torrt men trivs och blommar 2 ggr sommar/höst i Ludvika zon 4-5.
    Din ser väldigt fin ut!

    SvaraRadera
  14. Ha en fin alla hjärtans dag!

    Kram
    Sari från Puumuli

    SvaraRadera
  15. Hej vännen!
    Några rader till dig,
    det kommer från mig.
    Du förgyller min dag
    så den blir som en fest.
    För mig du är en så värdefull gäst.
    Så nu kommer det massor av hjärtan till dig.
    ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
    Kraaaaaam

    ja,ja, jag har inte sagt att jag kan dikta. :)

    SvaraRadera
  16. Hej Gunilla!
    Tack för din hälsning.
    Jag har varit så dålig på att blogga den sista tiden, men nu äntligen fick jag lite tid till det.
    Synd att den inte dofta men den är ju jättefin.
    Ha en skön kväll
    Kram
    Annika

    SvaraRadera
  17. Vilken vacker Kaprifol :) så varm i färgen kram Suss

    SvaraRadera
  18. Vet du hva Gunnilla, jeg synes jeg kjenner doften helt hit! Jeg har en
    slik på Torpet og lengter etter vår og sommer når jeg ser dine bilder!
    Klem fra bestemor!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62