7 februari 2012

Blomsterutgave X - factor VIT

Filipendula vulgaris "Plena".
Brudbröd dubbel.


Naturligt utbredningsområde, Europa, Mindre Asien, V Sibirien, N Afrika.


Den växer löst tuvigt. Blommorna är fyllda och sitter i täta kvastlika blomställningar.
Knopparna ser ut som klotrunda pärlor.
Brudbrödet vill ha väldränerad jord. Och den trivs i full sol till halvskuggiga lägen.


En riktigt fin växt som blir ca 40 cm hög och blommar i Juni -Juli.

HÄR kan du gå in och titta på alla VITA bidrag


Jag önskar alla en RIKTIGT BRA DAG.
Kyligt minus 19 grader.


Kram
Gunilla

16 kommentarer :

  1. Oj, den var vacker som ett smycke!

    SvaraRadera
  2. Den er jo så vakker! Jeg har ikke den hvite doble her, men den står på ønskelisten :)

    SvaraRadera
  3. Verkligen söt växt! Har inte sett den tidigare...
    Lycka till i tävlingen! :)

    SvaraRadera
  4. Åh, vilken underbar bild och blomman är helt enkelt utsökt !

    SvaraRadera
  5. Och den ser ut att ha vackra blad också...
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  6. Åhh, den er så nydelig når den står i full blomst, men også knuppene, de ligner på perler!
    Lykke til"

    SvaraRadera
  7. Vitt är alltid så vackert:)
    Kram

    SvaraRadera
  8. Nydelig kandidat. Et nytt bekjentskap som er kommet på ønskelisten min. Lykke til!

    SvaraRadera
  9. Den var verkligen vacker! Tack för tipset!

    Roligt att se att er trädgård finns med i trädgårdsriket :-)

    Ha et gott!
    Annika

    SvaraRadera
  10. Denne kunne jeg gjerne hatt i Hagen min, passer fint i villhagen

    SvaraRadera
  11. JÄTTEFIN!
    Den har jag nog inte sett förut, i varje fall inte noterat den.

    Kraaaaam

    SvaraRadera
  12. Så fin krispigt vit!
    Du undrade om min fågelmatare förlåt att jag inte svarat tidigare :-)
    Jag har köpt den på ZETAS.
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  13. Så vacker, den står på min önskelista redan men av någon anledning går jag förbi den när jag ser den i krukan till salu.
    Tack för att du påminde mig/Vivian

    SvaraRadera
  14. Så många fina växter du har.
    Kram!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62