5 februari 2012

Blomsterutgave X-faktor GUL


Centaurea macrocephala. Gulklint.



Gulklinten är en perenn. Den blommar i juni - juli och blir ca 100 - 120 cm hög. 
Den klarar sig upp till zon 8 . Sol eller halvskugga.
Delning eller frösådd. 
Den tillhör asterväxterna.


En perenn som växer i rejäla upprätta ruggar.Stjälkarna är kraftiga och bladverket rikt och frodigt grönt.
Blanden är lansettformade långa och något tandade.
Blomkorgarna är klart gula och stora ca 7 - 10 cm.
Korgbotten är fjällig som en kotte, och som outslagen guldglänsande.






.HÄR kan du gå in och titta på fler bidrag på temat Gul.



17 kommentarer :

  1. Den är läcker, fina bilder:)
    Kram

    SvaraRadera
  2. nææ, sånn har jeg aldri sett før!
    Takk for tips :)

    SvaraRadera
  3. Har inte sett denna vackra blomma förut ,fint att du visade den ,kram i vintern ,Nette

    SvaraRadera
  4. vilken pryd, gillar gult och klint. tänk bägge i ett, härligt.
    lycka till :)

    SvaraRadera
  5. Den låter ju underbar, önskar att jag hade mer plats...
    Jag tillhör ju den sällsynta skara, som gillar gult!
    Ha en fin söndag, kram, Monica

    SvaraRadera
  6. margareta wårenius5 februari 2012 13:28

    JoJo men, Gunilla den kallas oxå för Ålandsrot; däför att förr använde man roten till att riva i rumpan på gamla hästar som skulle säljas. Eftersom roten är frän så blir hästen "irriterad" och pigg.

    margareta

    SvaraRadera
  7. Margareta.

    Ålandsroten , Inula heleaium.
    Den får blommor liknande prästkragen, så det är inte denna växt

    SvaraRadera
  8. Annorlunda och härlig blomma! :)
    Har inte sett den i gult förut, bara blå og cerice-rosa.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  9. Fin växt, den har inte jag i min trädgård.
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Så fin den är gulklinten, den måste jag försöka skaffa till vår trädgård någon gång.
    Det verkar inte vara någon direkt rusning av svenska bloggar till tävlingen på Blomsterutgave X - faktor i Norge. Hoppas fler får syn på sidan innan tävlingen är över. Nästa färg blir vit. Då skall jag visa vårt Skogsolvon tror jag.
    Ha en fin kväll.

    SvaraRadera
  11. Helläcker. Kul att du visar växter som jag knappast hade en susning om.

    Kram Ingela

    SvaraRadera
  12. JA det är fint med gult, dina bilder var vackra.
    Jag önskar dig en riktigt bra vecka nu
    Kram lena

    SvaraRadera
  13. hej hej! Tack för kommentaren i min blogg:) Du undrade hur jag hade gjort fler sidor...såhär:
    Klicka på "instrumentpanel", sen
    "nytt inlägg", där klickar du på "redigera sidor" och svarar att du vill lämna sidan, sen kan du där välja "ny sida". Bara att börja, tror det är upp till 20 sidor som man kan göra. Lycka till, och förklarade jag som en kratta så säg till:) Kram Helen

    SvaraRadera
  14. Men vilken härlig blomma, den måste jag hålla utkik efter till våren.
    Roligt att du vill vara med och tävla hos mig.

    Maidi

    SvaraRadera
  15. Hej Gunilla! Tack för din kommentar på vår nya blogg. Kikar runt lite nu för att lära mig. Din blogg ser verkligen avancerad ut. Hoppas lära mig lite med tiden.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62