15 februari 2012

Blomsterutgave, X - faktor. Svart, grön och flerfärgade.

 En riktigt fin viol.Viola cornuta " Molly Sanderson", Bukettviol. som är riktigt sammets liknande i färgen. Den får sprida sig fritt runt en häggmispel.Den växer där det är väldränerat. 
Om man klipper ner plantan innan den går i frö så förlängs blommningen. Då kommer den upp igen och startar om på nytt.


Arisema. Kobrakalla.
Den får en grön/vit blomma som liknar en (kobra) En riktigt annorlunda blomma.
Jag fick en liten planta av en trädgårdsbesökare för några år sedan. Jag trodde inte att jag skulle lyckas få den att överleva, men den växte lite mera för varje år och sommaren 2011 så kom de första blommorna. Efter blommningen så bildas det fröställningar som liknar majskolvar . På hösten så blir kolvarna rödorange.

Anemone nemorosa monstra plena.
En riktigt annorlunda anemon som jag har planterat i halvskuggigt läge me god fuktighetshållande jord. 
Den blommar tidigt på våren med riktigt fina blommor i grön/vitt.




Hacquetia epipactis variegata "Thor" gullflocka.
Den har fått namnet av Thor Svantesson som hittade den i en bekants trädgård och sedan förökade den . 




En söt växt som får lite oansenliga blommor som liknar 1:maj blomman.
Blomman blir ca: 3 - 4 cm.
Den trivs i lite fuktighetshållande jord och sol - halvskugga.



Det är nu sista omgången i denna konkurranse så kika in HÄR
och se på en mängd fina bidra i svart,grönt och flerfärgade blommor.



Önskar att du får en riktigt bra dag

Kram

Gunilla

12 kommentarer :

  1. Vilka fantastiska blommor du visar. Vill ha alla! Jag ska försöka så Kobrakalla i år. Får väl hoppas att det fungerar.
    Ha en fortsatt bra vecka
    Johanna

    SvaraRadera
  2. Molly och Thor har jag hoppas de kommer att trivas. Här snöar det och har kommit rejät med snö sista dygnen. Men det är ju vinter så varför inte, men snart så lurar våren runt hörnet.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Her var det mange godbiter! Den brokete Thor var jo aldeles nydelig. Jeg har selv bare den vanlige grønne, tror jeg må jakte på denne..

    SvaraRadera
  4. Vilka blommor du har! Kobrakallan är ju helt otrolig, nästan litet kuslig, men cool!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Så många fina blommor du har i din trädgård.
    Många nya för mig.
    En fin dag önskar jag dig.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Ha en fin kväll!
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  7. Her var det mange flotte planter. Veldig flott bladverk på Thor. Behøver nesten ikke ha blomster når man har så fine blader!

    Ønsker deg masse lykke til. Klem

    SvaraRadera
  8. De violerna var läckra :) Kram Suss

    SvaraRadera
  9. Mange flotte Anemone nemorosa og denne er veldig lekker. Min har ikke blomstret siste året men jeg håper den kommer sterkt tilbake til våren :)Flott bilde! Lykke til!

    SvaraRadera
  10. Vackra växter... små svarta violer växer vilt hos mig:)
    Kram

    SvaraRadera
  11. Gunilla,
    I like to read your blog and decided to nominate it for the Liebster Blog award.See my latest post http://northern-garden.blogspot.com/2012/02/liebster-blog-award.html

    Nadezda's Northern Garden

    SvaraRadera
  12. Läckra svarta violer. Anemonen gillar jag. Men dom andra är också fina.
    Trevlig kväll!!!!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62