16 mars 2012

Blommig Fredag.

Pachysandra terminalis "Green Carpet" ---Skuggröna.
Är en fin marktäckare som får gulvita blommor under våren. 
Den är som synes vintergrön.
Den växer bäst i halvskugga skugga och trivs i lite fuktig jord men när den väl har etablerat sig så tål den torka.
Den täcker ganska snabbt det parti  som man vill ha täckt och den är riktigt dekorativ med sina blanka blad.


Lite grönt har börjat visa sig ute på sommarstället men inte mycket. Men hopp om kommande trädgårdssäsong ger det ändå.


Detta får bli mitt bidrag i temat hos Katarina som är "Vårtecken" "Signs of Spring"


Här går våren långsamt framåt men det syns att den har kommit för att stanna. 
Vi har fortfarande ett riktigt tjockt snötäcke men förhoppningsvis så försvinner det snart.


Gå nu in till Katarina, Roses and Stuff och titta hur långt våren 
har kommit hos andra deltagare.


Jag önskar att ni alla får en riktigt fin helg.
Kram
Gunilla



36 kommentarer :

  1. Visst är det häftigt med skillnaderna i vårt avlånga underbara land!
    Växten du visar har jag expierat många av från min roliga tid på "Plantis"
    Ha en skön helg.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Ja, visst blir man lycklig när man upptäcker något grönt så här års. Jag har också skuggröna och gillar att de är vintergröna. Ska nu placera ut flera vid köksentrén, så att man kan njuta av dem hela vintern. Hoppas våren gör entré uppe hos dig nu!
    Kram/Randi

    SvaraRadera
  3. Din fina vårbild visar att vi är på "rätt" väg; mot sol & värme.
    En skön helg önskar Eva Linnea (Villa Linnea)

    SvaraRadera
  4. Härligt att få skymta lite grönt under allt det vita!!! Jag ska gå på spaning igen idag , för nu har vi varmgrader och kanske kanske någon snödroppe har börjat. Man kan ju hoppas iallafall:)
    Ha en alldeles underbar helg!!

    SvaraRadera
  5. Man gläds åt det som tittar fram under snön.
    Trevlig Helg!

    SvaraRadera
  6. Spring is definitely remain as we are looking forward to it ! Our waiting to help melt the snow :). Beautiful and sunny weekend !
    Aukse

    SvaraRadera
  7. Vad trevligt du bor ser jag nu. Den gröna fina skugggrönan kämpar sig fram under snön. Snart så är den borta. Kram Pia

    SvaraRadera
  8. Det vintergröna är gott när det tinar fram under snön. När mina snödroppar kom upp för en vecka sedan blev jag själaglad. De och vintergröna står för det gröna. Jag önskar dig en härlig helg! Zinnia

    SvaraRadera
  9. Så fint! Skuggröna hamnar på min önskelista. Hoppas snön försvinner snart.
    Ha en fin fredag.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  10. Flot billede.
    Ønsker dig en god week-end.
    Knus Hanne Bente

    SvaraRadera
  11. Åh, att den är så grön efter långa kalla vintern. Fantastiskt!
    Ha en skön trädgårdshelg,
    Charlotta

    SvaraRadera
  12. Jag har för få vintergröna växter i min trädgård, har jag upptäckt. Planerade alldeles för mycket för den ljusa årstiden.
    Önskar dig en riktigt skön helg!

    SvaraRadera
  13. Ja, vilken skillnad det är i vårt avlånga land. Man gläds åt alla tecken som betyder så mycket.
    Ha en härlig vårhelg.
    Vivian

    SvaraRadera
  14. Underbart att se lite vårtecken nu.
    Ha en härlig helg!
    Mvh Malena

    SvaraRadera
  15. Skugg-gröna har jag också, och den klarar sig riktigt fint, trots att vi har väldigt torr, sandig jord!
    ha e skön helg!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  16. Så skönt när snön börjar försvinna och det gröna tittar fram under snötäcket!

    SvaraRadera
  17. Trösten för er i 'Norrskenetsland' är väl ändå snötäcket! Det kan inte finnas tjäle nämnvärt under den?

    /Anja

    SvaraRadera
  18. Vad skönt att det är på väg åt rätt håll, även hos dig i norr!
    Ha en fin helg. /Anette

    SvaraRadera
  19. Livskraft...men än dröjer det ett tag innan snön är borta !!!

    Ha en skön helg...<3

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  20. Skuggröna får jag lägga på minnet. Snyggt!

    Kram

    SvaraRadera
  21. Skönt att se att vintern är på tillbakagång även hos dig:)
    Ha en skön helg!
    Kram

    SvaraRadera
  22. Hej!
    Ser att vi har samma växt idag - Skuggröna. Grön och fin även under snötäcket :)
    Ha en skön helg1
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  23. Gokväll Gunilla!
    Här i Skåneland har våren satt raketfart, trots att det kan bli ngn kall natt mellan varven...men den är här, våren!
    Trevlig helg på dig!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  24. Kombinationen snö och vårsol är också underbar! Men det är fantastiskt när man ser det gröna titta fram.
    Trevlig helg,
    Carina

    SvaraRadera
  25. ja, snön är på väg neråt för att snart försvinna helt.... Vi blir alla så glada över att återse rabatterna igen :=)
    Härliga bilder!
    Önskar dig en solig helg!

    SvaraRadera
  26. Önskar dig också en fin fin helg. Så roligt att vara in och titta hos alla hur långt våren kommit. Här hos mig är ju all snö borta men än kan det komma snö...
    Ha det gott och tack för alla fina kommentarer hos mig. /Gela

    SvaraRadera
  27. en sådan trevlig liten grön plätt. Inger hopp, eller hur?

    SvaraRadera
  28. Jag har sagt det förr och jag säger det igen: takdropp och snösmältning i norr är något speciellt! Lukterna... De små tecknen som dyker upp från dag till dag... Här går det så fort och vips är det över! Njut allt vad du kan och tänk att snart är ljuset där på heltid = )

    Kram, Lisa

    SvaraRadera
  29. Härligt att vi går mot rätt håll!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  30. Visst är det härligt när det gröna tittar fram. Nu går det säkert fort hos dig när det börjar. Ha de gott i helgen. Anita

    SvaraRadera
  31. Green at any time of the year is a welcome site.

    SvaraRadera
  32. Ja nu är nog våren här för att stanna. Sjön nedan för oss är snart bar från is.
    Fin vårbild! Skuggröna står på min skaffa lista:)
    Trevlig fortsättning på helgen!

    SvaraRadera
  33. Skuggröna skulle nog passa bra i vårt woodland? Ska ta reda på mer om den, vill inte ha en marktäckare där som är alltför invasiv.
    Du har säkert rätt, snön försvinner snabbare än man tror när man beskådar eländet idag - och plötsligt har man väldigt mycket att göra...
    Önskar dig en riktigt skön helg!

    SvaraRadera
  34. Skönt att ni ser lite grönt i kanterna och att det ändå känns som vår. Idag har det varit en ruggig dag på Småländska höglandet inga minus men riktigt råkallt. Ha det gott!

    SvaraRadera
  35. Man tar alla små tecken och njuter av dem :) snart har ni oxå riktig vår Kram Suss

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du vill lämna en kommentar eller bara visa att du har varit inne och tittat.

08.12.16

free counters

Min blogglista

Här är jag medlem

bakgrund pion

muspekare

Flower 62